بااقتصاد
1400/06/22
14:26
عقب‌نشینی بازارهای سهام تهران هم‌سو با بازار ارز و دلار/ نگرانی سهامداران از ریزش‌های پیاپی شاخص و احتمال ورود دوباره بورس به فاز اصلاحی

گزارش بازار/ ‌دو‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ معاملات بازارهای سهام تهران، در دومین روز پیاپی منفی، ادامه یافت و شاخص کل بیش از ۱۴ هزار واحد ریزش کرد و به رقم یک‌میلیون‌و ۴۷۵ هزار واحدی رسید. هم‌سو با بورس، بازار ارز و دلار نیز نزولی بود که کاهش نرخ دلار بیش‌ترین تاثیر را بر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس تهران گذاشت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ترس سهامداران از ورود دوباره بازار به فاز اصلاحی، ۶ هزار واحد فروریخت و روی عدد ۴۴۴ هزار واحد آرام گرفت. برای شاخص کل فرابورس هم ۲۶۶ واحد منفی ثبت شد تا در کف کانال ۲۲ هزار واحدی و تنها با فاصله ۱۳۰ پله‌ای تا کانال ۲۱ هزار واحد قرار گیرد.

فشار فروش سهام و تابلوهای یکپارچه سرخ


به گزارش بااقتصاد، امروز، دوشنبه ۲۲ شهریورماه، روند معاملات در بازارهای سهام تهران در ادامه مسیر روز گذشته، منفی و با فشار عرضه همراه بود و در مجموع بیش‌تر نمادها روی تابلوها به رنگ قرمز درآمدند. شاخص بورس تهران، با بیشترین تاثیر منفی از نمادهای فارس، میدکو، فملی، اخابر، شپنا، فولاد و شستا افت کرد و این سهم‌ها بیش‌ترین اثر کاهشی را روی شاخص گذاشتند. در بازار اول و دوم فرابورس نیز بپاس، صبا، آریا، شگویا و وهور، منفی‌‌سازان اصلی شاخص بودند و فرابورس و ذوب، دو نماد سبزپوش در جمع بزرگان سرخ‌پوش قرار گرفتند.


تراکنش‌های معاملاتی بالا در دادوستدهای سهام


طی دادوستدهای منفی امروز در بازارهای سهام، امروز بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی بورس تهران به سپید، برکت، شستا، خودرو، آبادا، خساپا و شبندر اختصاص یافت و در فرابورس نیز این جایگاه به نمادهای مدیریت، وهامون، دی، سپیدار، لطیف، گدنا و کرمان اختصاص یافت.


نقل و انتقال مثبت و منفی روی ۶۱۴ نماد


درپی معاملات منفی امروز، معامله‌گران روی ۶۱۴ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۶۷ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۱۷۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران امروز، افت یک درصدی شاخص را ثبت کرد. پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۴۴ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۸۳ سهم، معادل ۲۴ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۵۹ سهم، معادل ۷۵ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۳۳ نماد به ارزش ۷۳۰ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۶۲ نماد را در صف فروش ۱۳۹ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات در بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز امروز با کاهش ۱.۲ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۳۹ نماد معامله شده در این بازارها، ۳۴ سهم، معادل ۲۴ درصد در مدار مثبت و ۱۰۵ سهم، معادل ۷۶ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۳ نماد، معادل ۹ درصد، صف خریدی به ارزش ۴۳۷ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۲۸ نماد نیز صف فروشی به ارزش ۴۱ میلیارد تومان شکل گرفت.


امروز وضعیت معاملات در بازار هم در مدار منفی به پایان رسید و از ۱۳۵ نماد دادوستد شده، ۴۱ سهم، معادل ۳۰ درصد، مثبت و ۹۱ سهم، معادل ۶۷ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۳۱ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۱۲۲ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۶۲ نماد نیز در صف فروش ۱۷۶ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو ‌‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۹۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۵۰۰ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۸۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۴۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد.


سهامداران حقیقی امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای بنو، مدیریت و فسپا و اختصا دادند و حقوقی‌ها نیز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را روی نمادهای فولاد، شبندر و فملی متمرکز کردند.


گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و مواد دارویی به ترتیب با ۶۰۰ ، ۴۳۱ و ۳۳۸ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش و حجم معاملات را رقم زدند


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۵.۲۷۴.۰۸ (۱۴۷۰۹.۱۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۴.۰۰۶.۱۵ (۶۰۵۹.۲۳-)


ارزش معاملات: ۶.۴۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، میدکو و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۱۳۰.۲۸ (۲۶۶.۷۹-)


ارزش معاملات: ۳۰.۹۷۴ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، صبا و آریا


گزارش: مولود غلامی


انتهای خبر

0
0