رمزارز نیوز
1402/03/17
18:00
ارز دیجیتال Metis چیست؟ معرفی توکن متیس

یکی از بخش‌های اساسی نقشه راه اتریوم، توسعه رول‌آپ‌ها (rollup) است. رول‌آپ‌ها بلاکچین‌هایی هستند که سایر… مطالعه مطلب ...

یکی از بخش‌های اساسی نقشه راه اتریوم، توسعه رول‌آپ‌ها (rollup) است. رول‌آپ‌ها بلاکچین‌هایی هستند که سایر بلاکچین‌ها را کارآمدتر می‌کنند. به بیان ساده‌تر، تراکنش‌ها را به لایه دوم منتقل می‌کنند تا مقداری از بار شبکه اصلی یا لایه اول را کم کنند. ارز دیجیتال Metis یک رول آپ است که هدف آن حل مشکلات بلاکچین اتریوم، مانند سرعت پایین و هزینه تراکنش بالا، است. بزرگ‌ترین مشکلاتی که اتریوم با آن مواجه است، حتی پس از آپدیت مرج (Merge)، افزایش کارمزدهای گس (Gas) و ازدحام شبکه است. پردازش آهسته تراکنش و کارمزدهای بالای تراکنش می‌تواند یک تجربه دردناک برای کاربران شبکه ایجاد کند. ارز دیجیتال متیس محصولات متنوعی را برای توسعه‌دهندگان و هر کسی که به دنبال راه‌حلی برای مشکلات مرتبط با اتریوم است ارائه می‌دهد.


ارز دیجیتال Metis چیست؟

متیس یک رول آپ آپتیمیستیک (Optimistic) است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این بدان معنا است که پروتکل متیس می‌تواند از توسعه قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و پردازش تراکنش‌های متعدد پشتیبانی کند.


رول‌آپ‌ها به این دلیل جذاب هستند که کارمزد‌های گس را کاهش و سرعت پردازش تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند. با این حال، کاربران به دنبال چیزهایی فراتر از تراکنش‌های سریع‌تر هستند. به همین خاطر، بسیاری از شبکه‌های لایه ۲ به عنوان پلت‌فرم‌های قرارداد هوشمند یا ماشین‌های مجازی نیز عمل می‌کنند. هدف ارز دیجیتال Metis حل معضل سه‌گانه بلاکچین و دستیابی هم‌زمان به امنیت، مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز است. همچنین این شبکه به دنبال ایجاد یک محیط مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر برای اپلیکیشن‌ها، مشاغل و توسعه کامیونیتی دائو (DAO) است.


در حال حاضر تقریبا ۱۴۰۰۰ آدرس کیف پول منحصربه‌فرد توکن METIS را نگهداری می‌کنند. ضمن اینکه این پروتکل از زمان آغاز به کار تقریبا ۵۰ هزار تراکنش را پردازش کرده است.


تاریخچه ارز دیجیتال Metis

متیس آندرومدا (Metis Andromeda) که اغلب به شکل کوتاه‌شده «متیس» نامیده می‌شود، یک بلاکچین لایه ۲ اتریومی است که توسط متیس لبز (Metis Labs) ایجاد شده است.


متیس لبز یکی از اعضای Genesi DAC، یک شرکت سرمایه‌گذاری و یک موسسه مستقل غیرمتمرکز (DAC) است که توسط ناتالیا آملین (Natalia Ameline)، مادر ویتالیک بوترین، رهبری می‌شود. این بلاکچین در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. با این حال، شبکه اصلی آن در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی گردید. Metis Labs با همکاری Genesi DAC، یک برنامه کمک مالی را راه‌اندازی کرد که به سازندگان متیس آندرومدا از نظر مالی کمک می‌کند.


ارز دیجیتال Metis چیست؟ معرفی توکن متیس

کوین لیو (Kevin Liu)، از بنیانگذاران اصلی متیس لبز است که یکی از بنیانگذاران Token Economy Labs Inc نیز به شمار می‌رود. یوان سیو (Yuan Siu) به عنوان رهبر فناوری و النا سینلنیکوا (Elena Sinelnikova) به عنوان مدیرعامل، بقیه اعضای موسس را تشکیل می‌دهند.


گفتنی است، النا سینلنیکوا به همراه ناتالی آملین و کریپتو چیکس (Cryptochicks)، یک بلاکچین غیرانتفاعی آموزشی برای زنان را تاسیس کرده بود.


ارز دیجیتال متیس چگونه کار می‌کند؟

تعداد تراکنش‌های اتریوم در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و این امر منجر به گران‌تر شدن تراکنش‌ها شده است. پروتکل متیس از یک رول آپ آپتیمیستیک برای کاهش زمان و هزینه تراکنش‌ها استفاده می‌کند. اما رول آپ آپتیمیستیک چیست؟


بلاکچین‌ها باید چهار فعالیت اصلی را در اولویت قرار دهند:


اجماع تسویه تراکنش اجرا دسترس‌پذیری داده‌ها Rollup ها عمدتا با برون‌سپاری اجرای تراکنش (انتقال صورت وضعیت بلاکچین) سروکار دارند. رول‌آپ‌ها داده‌های تراکنش را خارج از زنجیره اصلی و روی لایه دوم اجرا می‌کنند. هر چند وقت یکبار، رول آپ داده‌های تراکنش را دسته‌بندی می‌کند (یا جمع‌آوری می‌کند) و آن را برای تسویه به لایه ۱ (اتریوم) برمی‌گرداند.


این باعث می‌شود که سرعت تراکنش بسیار سریع‌تر شود. یک رول آپ آپتیمیستیک برای کارآمد بودن نیازمند چندین بازیگر است. در پروتکل متیس، این بازیگران عبارت‌اند از:


کاربر تولیدکننده بلوک ترتیب‌دهنده (Sequencer) تاییدکننده (Verifier) کاربران دارای حساب‌هایی هستند که با آدرس‌های حسابشان شناسایی می‌شوند. به عبارت ساده، آنها کاربران معمولی هستند که در متیس تراکنش انجام می‌دهند. کاربران تراکنش‌های خود را به تولیدکنندگان بلاک ارسال می‌کنند.


ارز دیجیتال Metis چیست؟ معرفی توکن متیس

ترتیب‌دهنده‌ها (Sequencer) نقش مهمی در سیستم‌های رول آپ دارند. آنها درخواست‌های تراکنش کاربر را دریافت می‌کنند، آنها را مرتب می‌کنند و سپس آنها را به یک لایه بلاکچین خاص ارسال می‌کنند. با توجه به ماهیت کار آنها، ترتیب‌دهنده‌ها در بیشتر رول آپ‌ها متمرکز هستند.


تاییدکننده‌ها (Verifier) گروه بعدی بازیگران هستند. آنها تراکنش‌ها را می‌خوانند و پردازش می‌کنند و صحت صورت وضعیت (State) بلاکچین را تایید می‌کنند.


آخرین گروه نیز تولیدکنندگان بلاک هستند که مسئولیت تولید و انتشار بلاک‌ها و به‌روزرسانی بلاکچین را بر عهده دارند.


چه چیزی متیس را منحصربه‌فرد می‌کند؟

در یک رول آپ آپتیمیستیک، تمام داده‌های تراکنش در لایه ۱ ذخیره می‌شود. برای کاهش هزینه‌ها، متیس حداقل داده ضروری را به لایه ۱ ارسال می‌کند و داده‌های تراکنش را خارج از زنجیره نگه می دارد.


داده‌های اصلی تراکنش در خارج از زنجیره پردازش می‌شود و توسط ترتیب‌دهنده‌ها در حافظه Memolabs ذخیره می‌گردد. در مقایسه با لایه ۱ اتریوم، گنجاندن ذخیره‌سازی در Memo Labs بسیار کم‌هزینه‌تر است.


هر بازیگر معیوب در شبکه متیس به صورت پیوسته جریمه و جایگزین می‌شود. شبکه همتا (Peer Network) که متشکل از تولیدکنندگان بلوک، ترتیب‌دهنده‌ها و اعتبارسنج‌ها است، این وظیفه را انجام می‌دهد.


مزایای ارز دیجیتال Metis چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از پروتکل متیس، ماشین مجازی سازگار با اتریوم (MVM) است. متیس یک پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ است که برای برنامه‌های اتریوم و توسعه‌دهندگان دی اپ (dApp) طراحی شده است. این شبکه بر سریع‌تر و ارزان‌تر کردن تراکنش‌ها تمرکز دارد.


ماشین مجازی متیس (MVM) با EVM سازگار است و مشابه اتریوم عمل می‌کند. اما برعکس، ارزان‌تر و سریع‌تر از اتریوم است. همچنین بلاکچین لایه ۲ متیس مثل اتریوم از قراردادهای هوشمند سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند.


توکن METIS

ارز دیجیتال Metis چیست؟ معرفی توکن متیس

متیس دائو (METIS) توکن بومی اکوسیستم متیس است. رمزارز METIS سه کارکرد اصلی دارد:


برای فعال کردن ماشین مجازی متیس (MVM) و ایجاد یک شرکت مستقل غیرمتمرکز (DAC) به واریز توکن METIS نیاز است.


هنگامی که کاربران قصد همکاری با دیگران را دارند، باید وثیقه‌ای را در یک قرارداد استیکینگ واریز کنند، که به عنوان ضمانت تعهد آنها به شبکه عمل می‌کند.


هر تراکنش لایه ۲ که از پروتکل متیس استفاده می‌کند، از توکن متیس به عنوان کارمزد گس استفاده می‌کند.


توکنومیکس METIS

ارز دیجیتال Metis چیست؟ معرفی توکن متیس

توکن METIS حداکثر عرضه ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ واحدی دارد. ۴۹.۳ درصد از کل عرضه توکن‌های METIS در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. در مجموع، درآمد حاصله صرف راه‌اندازی متیس، تیم، مشاوران، سرمایه‌گذاران و توسعه اکوسیستم/کامیونیتی شد.


۵۰.۷ درصد باقیمانده به اعضای جامعه، اعتبارسنج‌ها و توسعه کامیونیتی اختصاص می‌یابد. در شبکه متیس، اعتبارسنج‌ها که به نام رنجر (Rangers) شناخته می‌شوند، الگوریتم‌های استیکینگ را همگام‌سازی کرده و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.


رمزارز متیس را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

رمزارز METIS را می‌توان در صرافی‌های متمرکزی مثل جمینی و کوکوین و همچنین در صرافی‌های غیرمتمرکزی چون یونی سواپ (Uniswap) خریداری کرد.


کیف پول‌های مختلفی از توکن METIS پشتیبانی می‌کنند؛ از جمله: کوین بیس (Coinbase)، مث والت (Math Wallet) و متامسک (Metamask). کاربران برای نگهداری متیس در والت متامسک باید شبکه Metis را به این کیف پول متصل کنند.


تاریخچه قیمت

ارز دیجیتال METIS با قیمت ۹.۸۴ دلار در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرد و چند ماه بعد در همان سال، به پایین‌ترین قیمت خود در ۳.۲۹ دلار رسید. رالی صعودی متیس در سال ۲۰۲۲ بود که بالاترین قیمت خود را در ۳۲۳ به ثبت رساند. اما این روند صعودی چندان دوام نیاورد و بلافاصله به مرز ۱۲۰ دلار سقوط کرد. پس از آن در سقوطی دوباره، به نزدیکی ۲۱ رسید و تا سال ۲۰۲۳ تغییر چندانی نداشت. در زمان نگارش این مقاله، رمزارز متیس با قیمت ۲۱.۴ دلار معامله می‌شود.


ارز دیجیتال Metis چیست؟ معرفی توکن متیس

پیش‌بینی قیمت METIS در سال ۲۰۲۳

طبق داده‌های وبسایت DigitalCoinPrice، انتظار می‌رود قیمت METIS در سال ۲۰۲۳ از سطح ۴۰.۰۵ دلار عبور کند. انتظار می‌رود پایین‌ترین قیمت ارز دیجیتال متیس در سال جاری ۱۸.۴۸ دلار باشد. علاوه بر این، قیمت رمزارز Metis قادر است تا حداکثر ۴۵.۳۲ دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.


خلاصه مطلب

تمرکززدایی را باید یک امر اجتناب‌ناپذیر در بلاکچین در نظر گرفت: تمرکززدایی اصل اساسی و اخلاق کریپتو است. اکثر رول‌آپ‌ها هنوز گواهی‌های اعتبار (Validity Profs) یا ترتیب‌دهنده‌های (Sequencer) کاملا غیرمتمرکز را به طور کامل فعال نکرده‌اند. وقتی متیس کاملا غیرمتمرکز شود، ممکن است به تمام آنچه به دنبال آن بوده دست یابد. تنها در این صورت است که مزایای این شبکه به طور قطعی بیشتر از معایب آن خواهد بود.


انتهای خبر

0
0