فارس نیوز
1401/06/07
17:03
بازدهی ۷ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل/حذف دامنه نوسان عامل رشد بورس شد

بازار سرمایه در حالی امروز به کار خود پایان داد که افزایش دامنه نوسان توانست تاثیر مثبتی بر بورس بگذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها روند مشخصی ندارد و هر روز در نوسان است. امروز بازار و البته بیشتر سهم های کوچک بازار سبزپوش بودند تا بازدهی شاخص کل هموزن چند برابر بازدهی شاخص کل بورس باشد.


کارشناسان بازار سرمایه که در زمینه تحلیل تکنیکال فعالیت می کنند، از احتمال تشکیل یک الگوی کلاسیک قدیمی با عنوان الگوی دو قلوی کف صحبت به میان می‌آورند ولی هنوز آن را تایید نمی ‌کنند.


اهالی علاقمند به تحلیل بنیادی کماکان اعتقاد دارند که بازار ارزنده است و شاخص پایین‌تر از این قیمت‌ها نخواهد آمد. تحلیلگران بنیادی به سایر بازارهای مالی همچون دلار و سکه هم اشاره می ‌کنند که از این تورم عقب افتاده و برای سرمایه گذاران بازدهی نداشته است.


بانک‌ها و موسسات اعتباری و خودرو و ساخت قطعات دو صنعت بزرگ بازار هستند که به عنوان لیدرهای سنتی شناخته می ‌شوند. بسیاری از معامله گران برای تشخیص روند بازار به این صنایع نگاه می کنند. ریزش این دو گروه از عوامل اصلی ریزش بازار است و در روزهای بعدی نیز بر روند بازار اثرگذار خواهد بود.


* حذف دامنه نوسان مثبت ترین اتفاق این روزهای بورس


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: برای بازار سهام این انتظار وجود دارد که تا حوالی پاییز مسیر سبزی را طی کند و این مسیر هم در صورت تداوم تا پایان سال ادامه دار باشد؛ چرا که پس از گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۱ و ورود به ششمین ماه سال بازدهی شاخص در حوالی ۲ درصد مثبت بوده است.


وی ادامه داد: در روزهای اخیر نیز برآیند ورود پول حقیقی‌های بازار سرمایه به نمادها در حال افزایش و مثبت شدن است، هر چند که این ارقام کم است؛ ولی می ‌تواند نقطه امیدی برای بازار باشد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از امروز، دامنه نوسان قیمتی سهام به مثبت و منفی ۷ درصد افزایش یافته که گامی مثبت در جهت افزایش نقدشوندگی و تسریع در تعدیلات قیمتی است. باید از این اقدام سازمان بورس استقبال کرد و در عین حال باید منتظر حذف دامنه نوسان از بازار سرمایه بود. زیرا با حذف دامنه نوسان می توان امیدوار به رشد بورس در روزها و هفته های آینده بود.


* رشد یکپارچه شاخص های بورس


در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با رشد هزار و ۵۲ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۱۳۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت هفت صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با صعود دو هزار و ۷۵ واحدی در سطح ۴۱۰ هزار و ۶۳۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۵۱ صدم درصد یعنی بیش از هفت برابر بازدهی شاخص کل بوده است. شاخص کل فرابورس ۸ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۳۱۴ واحد باقی ماند.


* رشد ارزش معاملات کل بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۸ هزار و ۹۶ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۰ هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از ارزش کل معاملات ۲ درصد بوده است.


*کاهش ۹۲ درصدی خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، خاور (شرکت ایران خودرو دیزل) و بساما (شرکت بیمه سامان) اختصاص داشت و نمادهای وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، ذوب (ذوب آهن اصفهان)، خراسان (پتروشیمی خراسان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد صف‌های خرید پایانی بورس


در جریان معاملات روز دوشنبه، ۳۶۵ نماد با رشد قیمت و ۲۶۰ سهم با کاهش قیمت روبرو شده است. در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و به ۱۲۲ میلیارد تومان رسید. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته افزایش یافت و در رقم ۱۹۱ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان)، بالبر (شرکت کابل البرز) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومراد ) و سکرد (سیمان کردستان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0