همفکران
1400/12/02
16:37
گزارش بازار / حاشیه نشینی دلاری ها

شاخص کل بورس تهران دومین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۷۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در دوساعت ابتدایی روندی صعودی داشت و بعد از آن، با رسیدن به سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد، متعادل شد و در همان سطوح درجا زد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دومین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۷۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در دوساعت ابتدایی روندی صعودی داشت و بعد از آن، با رسیدن به سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد، متعادل شد و در همان سطوح درجا زد که در نهایت نیز با کمی عقب نشینی به کارش پایان داد.


امروز در کوچک های بازار نیز حال و هوای مثبت جاری بود، که به این ترتیب شاخص هم‌وزن با رشد ۳۴۰۰ واحدی روز را به پایان برد.


فارس، وبملت و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس با رشد ۳ درصدی قیمت به خط پایان رسید و اما دو نماد دیگر با صف خرید بستند. فولاد، فملی و پارسان بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. پارسان با عرضه های بیشتری مواجه بود و در دقایق پایانی به یک قدمی کف قیمتی رسید. فملی حوالی صفر تابلو بست و فولاد تا محدوده ۲- پایین آمد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای بپاس، فرابورس و فزر ۳۸ واحد افزایش داشت و در عدد ۱۷هزار ۵۱۳ قرار گرفت. مارون و شراز نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز بالاخره تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و هرچند اندک اما، ۴۸ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار سرمایه گردید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۱ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


امیرعبداللهیان:در کمتر از چند ساعت می‌توانیم توافق کنیم


به آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها اطلاع داده‌ایم نوبت شما فرا رسیده؛ زمان مشاهده انعطاف‌پذیری بیشتر شماست‌.


اولیانوف: توافق در وین، ضعیف‌تر از برجام ۲۰۱۵ نخواهد بود


نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری برخی گمانه‌زنی‌ها را مبنی بر این که توافق حاصل از مذاکرات وین ضعیف‌تر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد بود را رد کرد.


دستور رهبر معظم انقلاب به مجلس درباره عدم تکلیف به بانکها در بررسی لایحه بودجه


قالیباف رئیس مجلس: به دنبال نامه رئیس کل بانک مرکزی به رهبر معظم انقلاب درباره تکالیف مازاد بر شبکه بانکی در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه که سبب افزایش پایه پولی و تورم می‌شود، رهبر معظم انقلاب دیروز به مجلس دستور دادند در بودجه به بانک‌ها تکالیف مازاد بر توان بانکی وارد نشود.


بازگشت بند مربوط به ارز ترجیحی به کمیسیون تلفیق


در ادامه جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بندهای در آمدی لایحه بودجه، نماینده مردم اراک در مجلس در پیشنهادی خواستار بازگشت به لایحه دولت و حذف ارز ترجیحی شد.


بعد از اظهارات مخالفان و موافقان، قالیباف رئیس مجلس این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگرداند.


وزیر امور خارجه به وین نمی‌رود


در پی انتشار برخی از اخبار مبنی بر سفر وزیر امور خارجه به وین طی چند روز آینده، منابع مطلع اعلام کردند: امیر عبداللهیان هیچ برنامه سفری به وین ندارد.


براساس این گزارش وزیر امور خارجه هفته بعد برای دیدار و رایزنی با مقامات چند کشور آفریقایی عازم قاره آفریقا خواهد شد.


خطیب‌زاده: درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، تفاهماتی داشتیم


سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار داشت: بازدشت اتباع ما به بهانه دور زدن تحریم‌ها توسط آمریکا و متاسفانه با مداخله و همراهی برخی کشورهای اروپایی انجام شده و برای ما اولویت داشته و مذاکرات و گفت‌وگوها جدی بوده و تفاهماتی داشتیم و امیدواریم طرف مقابل آماده اجرایی کردن این گفت‌وگوها باشد.


خطیب‌زاده: منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم


سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است.


دامنه و تعداد موضوعات کاهش یافته ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود.


حقوق حقه ایران و دستاوردها و دانش صلح‌آمیز هسته‌ای جزو حقوق قرمز ماست.


اگر در مورد دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد.


هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و هنوز آن اراده را در آن‌ها ندیدیم.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز بانکی ها و خودرویی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و فلزات اساسی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز وبملت و فرابورس بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و خساپا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .


دومین روز معاملاتی آخرین ماه سال جاری برای بورسی ها با رشد ۰.۵۷ درصدی شاخص کل پایان یافت. در مجموع امروز روز مثبتی بود و علاوه بر سبزپوشی نماگر ها و رشد قیمت سهام، شاهد روند صعودی ارزش معاملات خرد و همچنین مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی ها بعد از مدت ها بودیم .


قرار گرفتن در فضای مذاکرات برجامی سبب شده این روزها داد و ستد ها در دو جبهه ریالی و دلاری پیگیری شود .


که البته امروز نیز باز هم شاهد مورد توجه بودن سهم های برجامی در بازار بورس تهران بودیم .


صنعت بانک و خودرو برای چندمین روز متوالی جز پرطرفدارترین گروه های بازار بودند به طوری که غول های این صنایع نظیر وبملت، وبصادر، وتجارت، خودرو و خساپا... همگی در سقف قیمتی به خط پایان رسیدند .


خودرویی ها یکدست سبزپوش بودند. عمده نمادهای این گروه رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. خپارس به ۱۱۴ تومان رسید. خگستر، ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب در قیمت های ۲۴۱ تومان، ۲۱۷ تومان و ۱۷۳ تومان روز را به پایان بردند .


بانکی های پرتقاضا نیز تقریبا تمام امروز را در سقف قیمتی دنبال شدند. وبملت ۳۵۲ تومان شد. وتجارت در قیمت ۲۰۲ تومان بست. وبصادر به ۲۱۲ تومان رسید .


در صنعت فلزات اساسی فولاد و فخوز افت بالغ بر ۱ درصد قیمت را تجربه کردند. فملی و کاوه حوالی صفر تابلو، سرخپوش بستند اما تغییر قیمتی چندانی نداشتند.فاسمین و ذوب اما سبزپوش به خط پایان رسیدند و بیش از ۲ درصد رشد قیمت را رقم زدند .


در شیمیایی ها کلر، فارس و پترول از محدود نمادهای پرتقاضا بودند. شگویا ۱.۲ درصد افت کرد و به ۹۶۰ تومان رسید. شپدیس سرخپوش و در قیمت ۱۲،۸۲۹ تومان بست. نوری، تاپیکو، آریا و... در مدار نزولی روز را سپری کردند .


پالایشی ها معاملاتی مثبت داشتند و تلاش های در جهت صعود بیشتر کردند اما نتیجه بخش نبود. در نهایت شپنا با رشد حدود ۳ درصدی به ۵۵۸ تومان رسید. شتران در محدوده مثبت ۱.۷ درصد متوقف شد. شبندر در قیمت ۶۳۹ تومان از حرکت باز ایستاد .


سیمانی ها، حمل و نقلی ها، مخابراتی ها، سرمایه گذاری ها، غذایی ها و فراکاب ها امروز نیز در چشم بازار بودند و مورد اقبال خریداران ...


کانی های فلزی امروز متعادل بودند. فزر که تازه نفس این گروه است برای دومین روز متوالی، معاملاتش را در سقف قیمتی با صف خرید پشت سر گذاشت و به قیمت ۲۶۵۰ تومان رسید .


در مجموع در بازار امروز با توجه به شرایط برجامی حاکم بر بازار ، شاهد درخشش سهم های ریالی و روی برگرداندن بورس بازان از سهم های دلاری بودیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای کهرام و ثنام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


ثنام امروز توانست با همت حقیقی ها خود را از صف فروش به سقف قیمتی برساند. اگرچه فروشندگان باعث شدند سهم از سقف قیمتی فاصله بگیرد، اما در نهایت این نماد با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت به خط پایان رسید. همچنین نماد مذکور امروز حجم خوبی خورد و حدود ۱۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را چکاوه با ۴.۸۷ درصد، ستران با ۴.۷۹ درصد و پلاسک با ۴.۰۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۳ درصد، کطبس با ۴.۴۹ درصد و دامین با ۳.۷۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار همچنان روندی نزولی دارد و به نسبت روز گذشته افزایش ۳۱۰ تومانی داشت. هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۶۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۰.۶ درصد افزایش داشت و به ۱۱ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان رسید .


انس طلا ۰.۲۵ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۸۹۳ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0