بورس پرس
1399/11/24
19:46
پیش بینی ۹ صنعت مهم و اقبال سهام کوچک به تغییر دامنه نوسان

تحلیلگر بورس با اشاره به اثر بیشتر اعمال دامنه نوسان نامتقارن بر روی سهام شرکت های کوچک، وضعیت معاملات ۹ صنعت مهم را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حافظ عزیزی در خصوص پیش بینی روند معاملات این هفته بازار سهام اعلام کرد: در حالی که با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، اکثر فعالان بازار و سرمایه گذاران انتظار داشتند به توافقی زودرس در زمینه برجام و حذف تحریم های ایران دست یابیم ولی در روزهای گذشته با کمرنگ شدن امیدها برای احیای برجام ( حداقل در کوتاه مدت) و از طرفی افزایش ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک، شاهد رشد شدید قیمت ها در بازار ارز و لمس سطوح ۲۶ هزار تومانی دلار هستیم.


این امر به اقبال بورس تهران و برگشت نقدینگی و سرمایه گذاران به این بخش از فعالیت های اقتصادی نیز منجر شده و از ترس سهامداران و صاحبان سرمایه کاسته است. لذا امیدواری نسبت به بهبود وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور نیز افزایش یافته و طیف کثیری از تحلیل‌گران و فعالان بازار معتقدند قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها با افزایش قابل توجهی روبرو خواهد بود.


و اما بورس تهران از امروز یک آزمون مهم و تصمیم گیری ارزشمندی را تجربه خواهد کرد. تغییر دامنه نوسان قیمت ها که طی آن بصورت نامتقارن به مثبت ۶ درصد و منفی ۲ درصد و در انواع صندوق های سرمایه‌گذاری(ETF) به مثبت ۱۰ درصد و منفی ۴ درصد خواهد بود. تغییر دامنه نوسان که به ادعای سیاست گذار در راستای کاهش فشار فروش، رونق بازار و حمایت از سهامداران اتخاذ شده با استقبال اکثر اقتصاددان و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه روبرو شده هر چند منتقدانی نیز دارد.


پیشتر، گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس در گزارش ارزیابی اثرگذاری احتمالی تغییر محدوده قیمت (دامنه نوسان) بر نوسانات بازار سرمایه به بررسی تاثیر کاهش دامنه نوسان بر بازدهی، ریسک و نقدشوندگی نمادها در دوره زمانی اسفند ۹۸ تا دی ۹۹ پرداخته که نتایج نشان می داد کاهش دامنه نوسان در ماه‌های گذشته نمی‌توانست مانع از وقوع نوسانات رخ داده در بازار شود.


ولی بدون شک در شرایط و وضعیت جدید( با اصلاح صورت گرفته در بازار و واقعی تر شدن قیمت ها پس از ۶ ماه جانکاه)، قضیه فرق خواهد کرد و انتظار داریم تغییر دامنه نوسان به کمک بازار و سهامداران و رونق بازار منتهی شود. به هرحال شرایط، مختصات و اندازه های بورس تهران با بورس های بزرگ جهانی فرق می کند و نیازمند اعمال سیاست ها، برنامه های حمایتی و تدابیر خاصی است که با انتصاب رییس جدید و شایسته سازمان بورس در مسیر بهتری گام برمی داریم که انتظار می رود به بهبود تدریجی وضعیت بورس تهران منجر شود.


اما با انتشار پیش بینی درآمد سالانه و گزارشات مطلوب اکثر شرکت ها بالاخص شرکت های بزرگ و صادرات محور بار دیگر شاهد ورود تدریجی نقدینگی و جلب اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران به بورس تهران هستیم و ایجاد رونق در بازار تا شب عید، بیش از هر زمان دیگری قوت یافته است.


به احتمال بسیار قوی، بورس تهران در روز شنبه قبای سبز بر تن خواهد کرد و فعالان بازار به استقبال شرایط جدید خواهند رفت. هر چند تغییر دامنه نوسان بیش از آنکه نمادهای بزرگ بازار را تحت تاثیر قرار دهد به نفع سهام شرکت های خرد و کوچک بازار عمل خواهد کرد و گرایش بازار به سمت نمادهای کوچکتر را در پی خواهد داشت و رشد شاخص هم وزن در بازار فردا بیش از رشد شاخص کل خواهد بود. ولی به هرحال به رونق نسبی بازار سهام خواهد انجامید.


طی ۳ روز تعطیلی اخیر، شاهد افزایش خوب قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی بودیم. مس از سطح ۸۲۵۰ دلاری عبور و فلز روی سطوح بیش از ۲۸۰۰ دلاری را تجربه کرد. قیمت مقاطع فولادی و سنگ آن و ... نیز افزایش چشمگیری یافته است. نفت نیز سطوح بالای ۶۰ دلاری را تجربه می کند. همه اینها می تواند در کنار دلار ۲۶ هزار تومانی( در بازار آزاد) محرک خوبی برای رشد قیمت ها در گروه هایی چون فولادی، پتروشیمیایی، معدنی، فلزی و ... در بازار امروز باشد.


انتظار می رود در بازار شنبه و در گروه فولادی شاهد رشد قیمتی اکثر نمادها به لیدری فولاد مبارکه باشیم. در گروه پتروشیمی اکثر نمادهای گروه مورد توجه بازار خواهند بود ولی با اصلاح قیمتی شدید صورت گرفته در نمادهایی چون "نوری ،پارس ، شفن ،زاگرس" اقبال بازار و آغاز رشد قیمت ها در این ۴ نماد بیش از بقیه نمادها مورد انتظار است.


در گروه معدنی افزیش و رشد قیمت ها در اکثر نمادها مورد انتظار است و لیدر گروه معدنی همچنان "کگل و کچاد" خواهد بود. در گروه فلزی با رشد خوب مس در بازارهای جهانی، نمادهایی چون "فملی، فباهنر،سرچشمه" در کانون توجه بازار خواهند بود. "سرچشمه" سال آینده قابلیت دستیابی به سود ۲۰۰ تومانی را دارد. "چدن" نیز با توجه به افزایش قیمتی سهام زیر مجموعه (فسازان) و برنامه افزایش سرمایه ۸۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، احتمال تشکیل صف خرید و استقبال بازار را دارد.


در گروه ساختمانی با توجه به ارزمحور بودن اقتصاد و مسکن ( چراکه با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت مسکن و برعکس نیز هستیم)، انتظار می رود موتور گروه مسکن نیز روشن شود. نمادهای ارزنده ای چون "ثمسکن،ثامید و ثبسهاز و ..." لیدرهای جدید گروه خواهند بود چرا که افت قیمتی و اصلاح شدیدی را طی چند ماه گذشته تجربه کرده اند.


در گروه بانکی به نظر می رسد لیدری گروه بانکی توسط "وبملت" حفظ خواهد شد ولی از لحاظ ارزندگی و بنیادی، "سامان و ونوین" به دلیل اصلاح و افت قیمتی اخیر به نقاط جذابی رسیده اند.


در بین سرب و روی کاران نیز، شاه بیت گروه را "فاسمین" خواهد سرود چرا که وعده سود ۴۰۰ تومانی هر سهم برای سال آینده را در سر دارد. در گروه غذایی بازار به اکثر نمادهای غذایی روی خوش نشان خواهد داد ولی با توجه به افت قیمتی بیش از ۷۰ درصدی "غشهداب" طی ۶ ماه اخیر، سطوح قیمتی فعلی این نماد برای خرید و ورود توجیه بیشتری دارد.


در گروه بیمه اصلاح قیمتی خوبی در اکثر نمادها صورت گرفته ولی نمادهای "وسرمد و اتکام" چنان با بی مهری بازار و افت شدید قیمتی طی ماه های اخیر روبرو بوده اند که انتظار داریم از امروز با اقبال بازار و صف های خرید محکمی مواجه باشند.


در گروه خودرویی با وعده وزیر صنعت و سایر نهادهای تصمیم گیر در مورد آزادسازی نسبی قیمت خودروها، انتظار می رود "خساپا، خودرو" با صف خرید سنگینی روبرو شده و پس از اصلاح قیمتی ۶۰ درصدی اخیر( طی ۶ ماه اخیر)، بار دیگر در کانون توجه فعالان بازار قرار گیرند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0