فارس نیوز
1401/12/22
18:02
کاهش فشار فروش در بازار سرمایه/ شاخص کل هم‌وزن از قله تاریخی خود پایین نیامد

شاخص کل هم‌وزن بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، در حالی با افت همراه شد که همچنان بالاتر از قله تاریخی خود قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در ادامه روزهای قرمز رنگ خود، امروز نیست روند نزولی داشت تا در کانال ۱.۷ میلیون واحدی باقی بماند. عملکرد مشابه شاخص‌های بورس نشان می‌دهد همه نمادهای بورس در حال بروز رفتار یکسانی هستند.


شاخص بورس تهران با افت‌های چند روز گذشته نشان داد که فعلا تمایلی برای صعود ندارد. نرخ دلار در بازار آزاد در حال نزدیک شدن به نرخ دلار در سامانه مبادله ارزی است. افت بورس در روزهای گذشته به ریزش دلار وابسته است و کارشناسان اقتصادی معتقدند، با تعادل در بازار ارز، بورس نیز به تعادل می‌رسد.


تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه می‌گویند افت روزهای گذشته بورس ناشی از واگرایی ایجاد شده در شاخص اندیکاتور RSI در شاخص کل است. از سوی دیگر، شاخص کل همچنان روی سطح حمایتی سقف کانال صعودی شکسته شده قرار دارد و می‌تواند به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند.


شاخص کل هم‌وزن هم با اینکه از قله تاریخی خود عبور کرده است، اما در حال نزول است. این شاخص سطح مقاومت ۵۴۰ هزار واحدی را که چندی پیش رو به بالا شکسته بود را به عنوان یک سطح حمایتی تایید کرده است و شاخص کل هم‌وزن امروز از این میزان پایین تر نیامد که می تواند نشانه‌ای از سطح حمایتی این محدوده باشد.


* تبعیت بورس از بازار ارز هیجانی است


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بورس گفت: گروه بانکی این روزها منتظر هستند تا نرخ تسعیر ارز منتشر شود و حقوقی‌های بازار در حال فروش و تسویه حساب‌های خود هستند تا حساب و کتاب‌های خود برای پایان سال را تمام کرده باشند.


وی ادامه داد: نرخ ارز همواره یکی از مولفه‌های مهم و اثرگذار بر تصمیمات سرمایه‌گذاران و سهامداران در بازار سرمایه بوده و هست و به همین دلیل با هر افت و خیزی که در بازار ارز شاهد هستیم، معاملات بازار سرمایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک تر می‌شویم، کمی از فشارهای فروش کاسته خواهد شد. چرا که با توجه به تعطیلات پیش رو، افرادی که اقدام به فروش می‌کنند به وجه نقد خود در روزهای دیرتری دسترسی پیدا خواهند کرد.


* افت بی رمق شاخص‌های بورس


در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش هزار و ۵۶۵ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۷۸۱ هزار و ۶۳۲ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۹ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۵۴۵ واحدی در رقم ۵۳۹ هزار و ۱۰۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی یک دهم درصد بوده است.


همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱ واحدی در سطح ۲۲ هزار و ۷۰۷ واحد قرار گرفت. اما شاخص کل هم وزن فرابورس ۱۵۴ واحد افت کرد و به رقم ۹۳ هزار و ۴۱۸ واحد رسیده است.


* کاهش مجدد ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۰۳ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۸۹ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان بود که ۹۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان رسید.


* تداوم خروج پول حقیقی از بورس


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی بود و ۱۹۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس)، خودرو (ایران خودرو) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نماد وآذر (سرمایه ‌گذاری ‌توسعه آذربایجان)، کاما (باما) و خپارس (پارس خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش صف‌های خرید بورس


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۴۵ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۹۳ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۳۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۱ درصدی به ۲۹۱ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۳۴ درصد کاهش یافت و ۲۷۸ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس)، بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) و تنوین (شرکت تامین سرمایه نوین) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات نماد ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند)، سخزر (سیمان خزر) و بالاس (مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن) بیشترین صف فروش را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0