سنا
1400/10/06
11:44
بهبود قیمت‌های جهانی؛ رونق‌بخش معاملات آتی کالا

طی چند ماه اخیر بازار آتی کالا رشد خوبی از نظر حجم و رونق معاملات پشت سر گذاشت و به نظر می‌رسد شرایط حاکم بر بازار آتی کالا و رونق در آن در ژانویه نیز ادامه‌دار باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره نماد طلا و نقره در بازار آتی، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: صندوق‌های طلا که از امسال راه اندازی شدند به واسطه افزایش تدریجی قیمت ارز و انس جهانی در همین مدت کوتاه با اقبال خوبی از سوی سهامداران مواجه شدند .


شایان کرمی ادامه داد: به دلیل آنکه پرتفوی صندوق‌های طلا گواهینامه‌های سکه است، قیمت سکه تاثیرگذار روی قیمت NAV صندوق های طلا است و در نتیجه قیمت سکه هم متاثر از قیمت ارز است، بنابراین در این مدت رشد تدریجی در واحدهای این صندوق‌ها رقم خورد .


این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به احتمال زیاد در ماه ژانویه شاهد بهبود قیمت طلای جهانی باشیم اما سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در آینده نیز سایه بالای سر قیمت طلای جهانی است و می‌تواند مانع رشد آن باشد .


وی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل سویه جدیدی از ویروس کرونا و تقاضای طلا در ماه ژانویه، احتمال رشد طلای جهانی وجود دارد و افزایش تدریجی قیمت ارز نیز دور از ذهن نیست در نتیجه امکان رشد صندوق های طلا هم وجود دارد .


کرمی در پایان به نماد نقره اشاره کرد و گفت: مکانیزم تسویه نقره در بازار آتی هم به این صورت است که نقره جهانی بر حسب گرم ضرب در میانگین نرخ خرید و فروش دلار «سنا» در آخرین روز معامله، اثرگذار در قیمت تسویه نقره آتی کالا است و نقره جهانی هم همانند طلای جهانی ممکن است در ژانویه تحت تاثیر سیاست های فدرال با رشد قیمتی مواجه شود .



پروین خدادادی

انتهای خبر

0
0