فارس نیوز
1401/09/30
16:54
گزارش شرکت‌ها عامل ورود پول به بازار سهام/ بانکی‌ها نتوانستند بورس را به کانال ۱.۵ میلیون واحد برگردانند

امروز قیمت سهام همه نمادهای بانکی رشد کرد و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری سبزترین گروه بازار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی پس از دو روز افت، امروز با رشد همراه شد که نمادهای بانکی بیشترین تاثیر در شاخص را داشتند. زمزمه های موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ سود بانکی مهمترین دلیل این رشد قیمت بوده است.


از دیگر سو، نرخ سود بانکی به عنوان یک عامل کاهنده شاخص بورس نیز عمل کرده است. نرخ سود به عنوان رقیب دیرینه بورس هرگاه با رشد همراه بوده است، نهایتا منجر به افت شاخص بازار سهام شده است.


به اعتقاد کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه، شاخص کل وارد موج سوم صعودی شده است و این موج می تواند شاخص بورس را برای مدتی صعودی نگه دارد.


* سه عامل موثر در رشد بورس


حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره شرایط بازار سرمایه، می‌گوید: بازار سرمایه در حال کف سازی برای وارد شدن به کانال ۱.۵ میلیون واحدی است.


وی ادامه داد: این روزها برخی از سهم که در هفته‌های گذشته رشد خوبی داشته‌اند، مانند خودرویی‌ها، وارد بخش‌های مقاومتی شده‌اند و همین موضوع نیز سبب درجا زدن شاخص برای مدتی خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ تورم و قیمت ارز دو عامل موثر بر بازار سرمایه هستند، تاکید کرد: انتشار گزارش‌های ۹ ماه شرکت‌ها می تواند روند صعودی بورس را مجددا فعال کند و این امکان وجود دارد که شاخص کل در هفته‌های آینده وارد کانال بالاتر نیز ‌شود، در صورتی که گزارش شرکت ها خوب باشد، می توان گفت ورود پول حقیقی به بورس می‌تواند عامل رشد بورس باشد.


* رشد شاخص کل هموزن بازهم بیشتر از شاخص کل


در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۴ هزار و ۱۰۴ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۹۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳ هزار و ۳۲۲ واحدی در سطح ۴۴۵ هزار و ۷۲۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۷۵ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۰۹ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۷۲ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۵ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان بود که ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۹ درصد بوده است.


* کاهش ۵۸ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


در مجموع معاملات چهارشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز سه شنبه افت ۵۸ درصدی را نشان می دهد.


بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان)، رفاه (شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه) و وغدیر (شرکت سرمایه گذاری غدیر) اختصاص داشت و در سوی دیگر نمادهای وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، وپاسار (بانک پاسارگاد) و وبصادر (بانک صادرات)، بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد صف‌های فروش بازار سهام


در پایان معاملات امروز، ۶۷ درصد نمادها با رشد قیمت و ۳۳ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در جریان معاملات روز چهارشنبه ۱۳۰ نماد صف خرید داشتند و ۱۵ نماد با صف فروش مواجه بودند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۰.۳ درصدی به ۳۵۵ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۳ درصد افزایش یافت و ۲۴۳ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۲۱۵ میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.


در پایان معاملات نمادهای خفنر (شرکت فنرسازی خاور)، کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0