فارس نیوز
1400/02/29
19:20
۱۰ میلیارد دلار پروژه در زیر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری امید در دست اجرا است/ تکمیل زنجیره ارزش تولید فولاد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید در مجمع عمومی سالانه این شرکت با بیان اینکه زنجیره ارزش تولید فولاد در کشور را ایجاد کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر رتبه تولید فولاد ایران در دنیا ۱۰ است که می‌تواند تا رتبه ۸ ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجمع عمومی سالانه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با حضور اکثریت سهامداران، امروز در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد که در پایان این مجمع از ۲۵۷ تومان سود کسب شده برای هر سهم، معادل ۵۰ درصد یعنی ۱۳۰ تومان به ازای هر سهم بین سهامداران توزیع شد.


در این مجمع حسین مدرس خیابانی در گزارشی به هیات مدیره اعلام کرد: سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری امید سال گذشته بعد از هفت سال به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و امسال با قول مساعدی که بانک سپه به عنوان سهامدار عمده این شرکت داده است، سرمایه این شرکت در سال جاری از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.


وی همچنین گفت: گروه سرمایه‌گذاری امید ۸۰ درصد سنگ‌آهن کشور و مجموعه فولادی را دراختیار دارد. با وجود اینکه بازدهی کل بورس در سال گذشته ۱۸۳ درصد بود، اما شرکت امید توانسته بازدهی ۳۸۳ درصدی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد. هم‌اکنون با طراحی‌هایی در حوزه تکمیل و اجرای پروژه‌های مختلف در شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید به ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه‌ای در شرکت‌های تابعه در حال اجراست.


وی گفت: در حال حاضر بانک سپه ۷۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان بانکها ۱۶.۶۴ درصد سهام امید موسسه رفاه ۴ درصد و ۸ درصد از سهام این شرکت در بورس شناور بوده که دراختیار سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی قرار دارد.


به گفته مدرس خیابانی، سال گذشته به خاطر ویروس کرونا حجم تجارت در دنیا ۹ درصد کاهش یافت و رشد اقتصادی در دنیا ۳ درصد منفی شد و ۴۲ درصد از تجارت دنیا تحت‌تاثیر این بیماری قرار گرفت، به گونه‌ای که کشور چین بعد از بیست سال رشد بالا در سال گذشته رشد اقتصادی این غول اقتصادی کاهش پیدا کرد. حجم تولید ناخالص داخلی جهان ۳.۳ درصد کاهش یافت، اما رشد اقتصادی ایران که در سال ۹۸ منفی بود، در سال ۹۹ یک‌ونیم درصد افزایش یافت.


وی گفت: بازدهم کل شاخص بورس در سال گذشته نسبت به سال قبل ۱۵۵ درصد رشد کرده و قیمت دلار در سال قبل ۵۵ درصد افزایش یافته بود.


مدیرعامل وامید گفت: سنگ‌آهن در سال گذشته ۹۴ درصد افزایش قیمت داشته ، یعنی حدود دو برابر شد و سه شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید شامل گل گهر، چادرملو و گهرزمین جمعا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری در دست اجرا دارند و زیرساخت خوبی برای توسعه تولید سنگ‌آهن در کشور انجام داده‌اند.


وی گفت: نرخ سهام وامید در سال گذشته نسبت به سال قبل پنج برابر شد و نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۰ برابر افزایش یافت. افزایش شرکت ۳۷۷ درصد یعنی بیش از سه برابر ارزش افزوده بازاری گروه امید محقق شد و این شرکت بزرگترین هلدینگ بورسی در کشور به شمار می‌رود.


مدرس خیابانی همچنین با اشاره به اینکه امسال مهمترین راهبرد هریک از شرکت‌های تولیدی تولید برق برای خط تولیدی است، گفت: ۱۱ نیروگاه در دست احداث داریم که داریم که در مجموعه پتروایران سود این شرکت چهار برابر شد و از ۱۳۷ به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در چادرملو سود یک ونیم برابر محقق شد. در سرمایه گذاری سپه از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۵۰۰ میلیارد تومان، در گهرزمین دو برابر سود انجام شد و ۷۰ درصد از سود حاصل شده در سرمایه‌گذاری امید ناشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید بوده و به زودی مراحل ثبت افزایش سرمایه امید از ۳ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان پایان می‌یابد.


وی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری امید پنجمین شرکت بزرگ بورسی ایران است. ۷ پروژه اصلی در دست اجرا دارد. بزرگترین پروژه کشور به نام خط لوله گوره - جاسک است که با اجرای آن ریسک صادرات نفت از تنگه هرمز کاهش می‌یابد و به زودی اولین کشتی نفت خام در بندر چابهار و دریای عمان برای صادرات نفت پهلو می‌گیرد.


به گفته مدری خیابانی، همچنین در میدان نفتی دارخوین، مخازن ذخیره‌سازی نفت به میزان ۴ میلیون بشکه در گوره به وسیله شرکت پتروامید انجام می‌شود. تولید ۷۰ هزار عدد مخازن سی‌ان‌جی که سعی می‌کنیم آن را به ۲۷۰ هزار مخزن برسانیم.


وی این را هم گفت: همچنین پروژه کویرتایر یکی از شرکت‌های زیرمموعه وامید در خراسان جنوبی که نقشی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی دارد که ۱۶ درصد از اشتغال خراسان جنوبی را تشکیل می دهد. در کویر تایر تولید لاستیک خودروهای سنگین معدنی بعد از ۴۲ سال به زودی اجرا می‌شود و این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده لاستیک ماشین‌های صنعتی معدنی در کشور خواهد بود.


وی همچنین از اجرای طرح توسعه گلگهر به مبلغ ۴ میلیارد یورو معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان که این پروژه به وزارت صمت تفاهم شده است و قرار است هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد کشور محقق شود.


وی گفت: همچنین در شرکت گوهرزمین ۳ میلیارد دلار پروژه تعریف شده و در گلگهر ۲ میلیارد دلار پروژه شامل فروآلیاژ تعریف شده است. همچنین دنبال اکتشاف در پهنه‌های معدنی جدید هستیم که البته در اکتشاف نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی به عنوان یک زیرساخت وجود دارد. در تولید فولاد در جهان رتبه ۱۰ هستیم.


در این گزارش همچنین به وصول ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات وامید اشاره شد و گفت: پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا در زیرمجموعه‌های امید قبلا ۶ درصد بود که در سال گذشته به ۴۴ درصد رسید.


در پایان این مجمع علاوه بر انتخاب اعضای هیات مدیره که همان اعضای قبلی و شرکت‌های حقوقی شامل بانک سپه، سرمایه‌گذاری کارکنان بانکها بودند به تصویب رسید. همچنین گرچه هیات مدیره پیشنهاد توزیع فقط ۱۰ درصد سود شرکت را ارائه کرده بود، اما هیات مدیره تصویب کرد از ۲۵۷ تومان سود به ازای هر سهم ۵۰ درصد آن معادل ۱۳۰ تومان بین سهامداران تقسیم شود و اعضای حقوقی هیات مدیره این شرکت شامل بانک سپه، سرمایه‌گذاری کارکنان بانکها، سرمایه‌گذاری ساختمان سپه، گوهران امید، خدمات آینده‌اندیش انتخاب شدند. حق حضور اعضای هیات مدیره همان رقم قبلی سال گذشته تصویب شد. همچنین مصوب شد برای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری حداکثر مبلغ یک میلیارد تومان دراختیار هیات مدیره باشد تا جهت کمک به توسعه مناطق محروم در این کارخانه و شرکت‌ها اختصاص یابد.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0