کوین ایران
1400/09/17
17:28
OpenOcean چیست؟ معرفی توکن OOE

پلتفرم OpenOcean اولین پروتکل اجماع جهانی برای معاملات رمزارزی است. این پروتکل منابع نقدی خود را از DeFiها و CeFiها تامین کرده و امکان تبادل سرمایه‌های رمزارزی در بلاک چین‌های...

پلتفرم OpenOcean اولین پروتکل اجماع جهانی برای معاملات رمزارزی است. این پروتکل منابع نقدی خود را از DeFiها و CeFiها تامین کرده و امکان تبادل سرمایه‌های رمزارزی در بلاک چین‌های متفاوت را فراهم می‌کند.


OpenOcean چگونه کار می‌کند؟

OpenOcean در میان انواع DEXها و CEXها جستجو کرده و بهترین شرایط معامله را برای سرمایه‌های رمز ارزی مختلف در بلاک‌چین‌های متفاوت پیدا و اجرا می‌کند. OpenOcean تبادلات بین شبکه‌ای را ازطریق شبکه‌های عمومی اجماع و با استفاده از پروتکل بین شبکه‌ای پشتیبانی می‌کند. این کار با اجرای تراکنش‌های بین شبکه‌ای ازطریق یک زیرساخت مشترک صورت می‌گیرد. کاربران برای این تراکنش‌ها کارمزد معمول شبکه‌ها و صرافی‌ها را می‌پر‌دازند و نیاز نیست هزینه اضافه‌ای پرداخت کنند. این هزینه نیز توسط صرافی‌ها تامین می‌شود.


در حال حاضر OpenOcean فقط با یک CEX مرتبط است که آن هم Binance است؛ اما لیست DEXهایی که توسط این پلتفرم پشتیبانی می‌شود را می‌توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:


https://docs.openocean.finance/how-to-guides/dexes-supported


به‌طورکلی وقتی یک تراکنش را با اوپن اوشن انجام می‌دهید، تراکنش شما ازطریق این سه مرحله اجرایی خواهد شد:


استعلام قیمت از DEXها و CEXها یافتن بهترین مسیر معاملاتی با بهترین قیمت و کمترین نوسان ممکن انتقال نتایج جستجو به کاربر و اجرای معامله

ویژگی‌های OpenOcean چیست؟

اجرای مبادلات بین شبکه‌ای با بهترین قیمت و کمترین نوسان ممکن در بازار اجرای معاملات بین DEXها وCEXها برای روشن‌‌تر شدن ویژگی دوم، به این نمونه توجه کنید:


یک کاربر ۱۰۰۰ واحد LINK در حساب بایننس خود دارد.


قیمت LINK در یک DEX ۱۲.۵۹۸۷ دلار است.


همزمان بهترین قیمت یافت‌شده توسط OpenOcean برای این معامله ۱۲.۲۹۳ دلار است.


به عبارتی درحال‌حاضر قیمت این سرمایه در بایننس (CEX) درمقایسه با DEXهای ارائه‌دهنده آن، قیمت بهتری است.


کاربر در این شرایط می‌تواند ۱۰۰۰ واحد LINK را در ازای ۱۲۲۹۳ دلار تبادل کند و همزمان ۱۲۲۹۳ دلار خود را در اوپن اوشن با ۱۰۲۴.۸ LINK تبادل کند. سودی که از این تبادل میان CEX و DEX برای کاربر ایجاد می‌شود، ۲۴.۸ LINK است و نرخ سود حاصله ۲.۴۸ درصد.


علت بی‌رقیب بودن OpenOcean چیست؟

بهترین قیمت: پیشنهاد بهترین قیمت به کاربران، از طریق مقایسه قیمت‌ها درDEXها و CEXها سازوکار قیمت‌گذاری شفاف: OpenOcean هیچ مبلغ اضافه‌ای بابت کارمزد تراکنش دریافت نمی‌کند و کارمزد معمول را از طریق پروتکل اجماع صرافی‌ها دریافت می‌کند. پشتیبانی از تبادلات بین شبکه‌ای: OpenOcean از تبادلات و تراکنش‌های بین شبکه‌ای پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم با استفاده از شبکه اجماع عمومی، تراکنش‌های بین شبکه‌ای را به‌شکل مستقیم از طریق زیرساخت مذکور اجرایی می‌کند. بازار مشتقات، اعتبار‌دهی و تجمیع محصولات بیمه‌ای: با توجه به نیاز کاربران، پروتکل OpenOcean محصولات خود را تا حوزه مشتقات نیز گسترش داده و در این مسیر از بازار مشتقات DeFiها و CeFiها بهره می‌برد. کاربران می‌توانند در آینده انواع معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت بازار مشتقات را در صرافی‌های متفاوت توسط شبیه‌ساز OpenOcean انجام دهند. علاوه‌براین OpenOcean توانسته امکان اعتبار‌دهی و استفاده از محصولات بیمه‌ای را در این فضا فراهم کند و کاربران با استفاده از سرویس سرمایه‌گذاری هوشمند آن، به سادگی در اکوسیستم DeFiها و CeFiها سهیم شوند.

توکن OOE چیست؟

توکن OOE سرمایه اصلی اکوسیستم OOE محسوب می‌شود و جزئیات آن به‌شرح زیر است:


نام توکن: OpenOcean


نشان: OOE


استاندارد توکن: ERC-۲۰, BEP-۲۰, ARC-۲۰, HRC-۲۰, OEP-۴


آدرس قراردادهای هوشمند:


Ethereum, ERC-۲۰: ۰x۷۷۷۸۳۶۰f۰۳۵c۵۸۹fce۲f۴ea۵۷۸۶cbd۸b۳۶e۵۳۹۶b Binance Smart Chain, BEP-۲۰: ۰x۹۰۲۹fdfae۹a۰۳۱۳۵۸۴۶۳۸۱c۷ce۱۶۵۹۵c۳۵۵۴e۱۰a Avalanche, ARC-۲۰: ۰x۰ebd۹۵۳۷A۲۵f۵۶۷۱۳E۳۴c۴۵b۳۸F۴۲۱A۱e۷۱۹۱۴۶۹ Polygon, ERC-۲۰: ۰x۹d۵۵۶۵dA۸۸e۵۹۶۷۳۰۵۲۲CbC۵a۹۱۸d۲A۸۹dbC۱۶d۹ Huobi ECO Chain, HRC-۲۰: ۰x۴۰۸۱۷e۱ab۰۷fc۸۷۲b۷af۶a۹۵۹c۴b۷a۸febf۶c۴ab Ontology, OEP-۴: ۹f۴۶۵۰۴۳۶a۴۴۶f۶۳۵db۲db۹۸۹e۷ac۰۶۷dcea۲۴۰d OKExChain, ERC-۲۰: ۰x۴۰۸۱۷e۱ab۰۷fc۸۷۲b۷af۶a۹۵۹c۴b۷a۸febf۶c۴ab موارد استفاده توکن: منافع مالی، سهیم شدن در مدیریت اکوسیستم


موجودی درگردش: نزدیک به ۷۹ میلیون OOE


حداکثر موجودی: یک میلیارد OOE


عملکرد و کاربرد ارز OOE

کاربردهای ارز OOE

کارمزد تراکنش‌ها: می‌توان از این توکن به‌عنوان کارمزد تراکنش‌ها استفاده کرد. وثیقه‌گذاری: می‌توان از این توکن به‌عنوان وثیقه برای درخواست اعتبار استفاده کرد. تشویق ماینرها: می‌توان از این توکن به‌عنوان پاداش ماینرها استفاده کرد. ۳۳درصد از کل موجودی درگردش OOE بابت پاداش ماینرها دراختیار آن‌ها قرار گرفته است.

سهیم شدن در مدیریت پروژه

اعضای اصلی جامعه OOE می‌توانند طرح‌ها و پیشنهادات خود را برای تغییر یا بهبود وضعیت اکوسیستم ارائه دهند. دارندگان توکن OOE می‌توانند با تایید یا رد چنین پیشنهادی ازطریق فرآیند را‌ی‌گیری، در تغییرات پیش روی اکوسیستم سهیم باشند.


این پیشنهادات می‌تواند شامل جفت‌های معاملاتی جدید، روش‌های افزایش نقدینگی، بهینه‌سازی و بهبود پروتکل، ابداع بخش‌های جدید در اکوسیستم و توسعه ویژگی‌های مجموعه باشد. وقتی که پیشنهادات توسط تیم اصلی بررسی شد و تاییدیه‌های خود را با موفقیت کسب کرد، فرآیند رای‌گیری رسمی آغاز می‌شود. در این فرآیند دارندگان OOE با توجه به میزان توکنی که دراختیار دارند می‌توانند در تایید یا رد این پیشنهادات سهیم شوند.

مسیر تغییرات OpenOcean و برنامه‌های آتی

طرح Q۳ و Q۴ در سال ۲۰۲۰، تحت عنوان Antarctic Ocean شامل اهداف زیر:


اجماع DEXهای تحت شبکه اتریوم، اسمارت چین Binance و Ontology تبدیل شدن به اولین تجمیع‌کننده DEXها در BSC آماده‌سازی امکان مبادلات بین شبکه‌ای طرح Q۱ در سال ۲۰۲۱ تحت عنوان Indian Ocean شامل اهداف زیر:


ادامه تجمیع در جهت مبادلات گسترده‌تر در TRON اضافه کردن محصولات Spot ارائه‌شده توسط بایننس طرح Q۲ در سال ۲۰۲۱، تحت عنوان Atlantic Ocean شامل هدف زیر:


اضافه کردن شبکه‌های بیشتر، مثل لایه ۲ اتریوم و Solana طرح Q۳ در سال ۲۰۲۱، تحت عنوان Atlantic Ocean شامل اهداف زیر:


مطرح شدن بحث توکن OOE


اضافه شدن شبکه‌های بیشتر ازجمله Polygoan


اجرایی شدن پروتکل اجماع بین شبکه‌ای برای پشتیبانی از مبادلات بین شبکه‌ای و تسهیل تجربه یک معامله‌گری ساده و سریع


اضافه شدن محصولات Spot بیشتر در CEXهای گوناگون


طرح‌های آتی

طرح Q۴ در سال ۲۰۲۱، تحت عنوان Atlantic Ocean شامل اهداف زیر:


اضافه شدن محصولات Yield


اضافه شدن محصولات بازار مشتقات CeFiها


اضافه شدن معاملات آتی و COIN-M


طرح Q۱ و Q۲ در سال ۲۰۲۲، تحت عنوان Pacific Ocean شامل اهداف زیر:


اضافه شدن Yield در DeFiها و محصولات اعتباری (Lending product)


اضافه شدن بازار مشتقات CeFiها مثل Vahilla Option


معرفی صرافی بین شبکه‌ای ترکیب‌شده با استخرهای مارجینی


طرح Q۳ و Q۴ در سال ۲۰۲۲، تحت عنوان Pacific Ocean شامل اهداف زیر:


اضافه شدن محصولات بیشتری از DeFiها


یکپارچه‌سازی محصولات بیشتری از DeFiها وCeFiها درجهت ساخت اکوسیستم OpenOcean


طرح Q۲ و Q۳ در سال ۲۰۲۳، تحت عنوان OpenOcean :


آغاز به کار پلتفرم مدیریت هوشمند سرمایه که تمام شبکه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تجاری را پوشش می‌دهد.


آینده ارز دیجیتال اوپن اوشن – آیا OOE سرمایه‌گذاری مناسبی است؟

تمام قراردادهای عمومی اکوسیستم OpenOcean از منظر امنیتی توسط Certik در تاریخ ۹ مارچ ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین این بررسی‌ها توسط SlowMist در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ انجام شد و در گزارش آن‌ها به هیچ نقصی اشاره نشد. علاوه‌براین تیم توسعه‌دهنده اکوسیستم OpenOcean طبق مسیر برنامه‌ریزی‌شده خود عمل کرده و تمام اهداف ذکرشده در بالا را به‌موقع به مرحله اجرایی رسانده است.


نرخ کارمزد کمتر، یکی از مزیت‌های اساسی مبادله در OpenOcean است. کارمزد مبادله برای استفاده از اکوسیستم بین شبکه‌ای این پلتفرم عدد ثابت ۰.۲ درصد است. این میزان در مقایسه با نرخ معمول کارمزد تراکنش، پایین‌تر است. میانگین نرخ کارمزد در بسیاری از شبکه‌ها ۰.۲۵ درصد است اما اعداد بالاتر هم مرسوم است. به عنوان نمونه کارمزد تراکنش برای صرافی Uniswap ۰.۳ درصد و برای Pancake ۰.۲۵ درصد است. از ۰.۲ درصد کارمزدی که OpenOcean دریافت می‌کند، ۰.۱۵ درصد آن به تامین‌کنندگان نقدینگی داده می‌شود و ۰.۰۵ درصد وارد خزانه اکوسیستم می‌شود.


علی‌رغم آنکه پروژه اکوسیستم OpenOcean ایده بسیار خوبی دارد و سازوکار مناسبی نیز برای آن توسعه یافته است، اما همچنان به اندازه کافی توجه اعضای جامعه رمز ارزها را به خود جلب نکرده است. درواقع باتوجه به امکاناتی که این اکوسیستم دراختیار کاربران قرار می‌دهد، انتظار می‌رود که با استقبال گسترده‌تری همراه شود. ازآنجایی‌که OpenOcean به‌عنوان یک تجمیع‌کننده مطرح شده و با هدف گسترش هرچه بیشتر مبادلات بین شبکه‌ای سریع و ارزان پیشروی می‌کند، اضافه شدن DEXها و CEXهای بیشتر می‌تواند به بیشتر دیده شدن آن کمک کند.


سرمایه‌گذاران و شرکای استراتژیک اوپن اوشن

OpenOcean در فرآیند جذب سرمایه‌گذاران استراتژیک و شخصی، خوب عمل کرده و توانسته سرمایه‌گذاران شناخته‌شده‌ای را در حمایت از پروژه جذب کند. تنها یکی از سرمایه‌گذاران استراتژیک این پروژه Binance است. از دیگر سرمایه‌گذاران استراتژیک می‌توان به Multicoin Capital، LD Capital، CMS، Kenetic و Altonomy اشاره کرد.


در حوزه سرمایه‌گذاران شخصی نیز می‌توان از بسیاری از برندهای شناخته‌شده نام برد. از جمله این برندها DAOMaker، OKex Blockdream، AU۲۱، FGB، TRON Foundation و… است.


جمع‌بندی

OpenOcean یک اکوسیستم اجماع است که مبادلات بین شبکه‌ای را از طریق شبکه عمومی خود امکان‌پذیر می‌کند. OpenOcean در راستای رسیدن به این اهداف از تجمیع محصولات و خدمات DEXها و CEXها بهره برده است. مبادله بین شبکه‌ای سریع ، یافتن بهترین قیمت و کارمزد ارزان ، از مزیت‌های بنیادی این پروژه است.


از توکن این پروژه با نام OOE که رشد قابل ملاحظه‌ای نیز داشته، می‌توان برای امور مختلفی مثل کارمزد‌ها و پاداش‌های استخراج استفاده کرد. علاوه بر اینکه با داشتن توکن این مجموعه می‌توانید در تعیین سیاست‌گذاری‌های آینده این اکوسیستم سهیم باشید.


طبق شواهد ارائه‌شده، امنیت OpenOcean بررسی و تایید شده و مسیر خود را طبق برنامه‌ریزی و به‌موقع طی می‌کند؛ اما بااین‌حال به شکل گسترده مورد توجه قرار نگرفته است. می‌توان امیدوار بود که OpenOcean در آینده‌ای نزدیک با اجرای طرح‌های خود و اضافه کردن محصولات دیگر، بیش از پیش در حوزه رمز ارزها موفق شود.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منابع: ۱ و ۲


انتهای خبر

0
0