همفکران
1400/06/29
14:50
گزارش بازار / رشد شاخص به لطف حقوقی ­ها

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ روندی متفاوت در پیش گرفت و سبز رنگ بود. شاخص کل توانست ۷۲۰۰ واحد معادل ۰.۵۱ درصد رشد کرده و خود را به یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد برساند. شاخص هم‌وزن نیز ۱۶۰۰ واحد معادل ۰.۳۷ درصد صعود داشت. بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت، روز با رشد آغاز شد، ولی چند دقیقه بعد تردید غلبه کرد و از شیب صعود کاسته شد. کمی بعد دوباره روند صعودی شد. در نیمه دوم و بعد از رسیدن شاخص کل به ۱۴۲۹ هزار واحد عرضه‌ها شدت گرفت و حدود ۱۵۰۰ واحد از ارتفاع شاخص کم شد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ روندی متفاوت در پیش گرفت و سبز رنگ بود. شاخص کل توانست ۷۲۰۰ واحد معادل ۰.۵۱ درصد رشد کرده و خود را به یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد برساند. شاخص هم‌وزن نیز ۱۶۰۰ واحد معادل ۰.۳۷ درصد صعود داشت. بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت، روز با رشد آغاز شد، ولی چند دقیقه بعد تردید غلبه کرد و از شیب صعود کاسته شد. کمی بعد دوباره روند صعودی شد. در نیمه دوم و بعد از رسیدن شاخص کل به ۱۴۲۹ هزار واحد عرضه‌ها شدت گرفت و حدود ۱۵۰۰ واحد از ارتفاع شاخص کم شد. فملی، مبین و فارس بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. مبین به صف خرید رفت اما دو نماد دیگر روند متعادلی را در پیش گرفتند. وامید، وصندوق و کاما نیز بیشترین تاثیر منفی را داشتند، به جز کاما که از صبح در صف فروش بود دو نماد دیگر روان معامله شدند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس رفت و برگشت‌های تندی را تجربه کرد. در ابتدای معاملات شاخص با شیب تندی بالا رفت اما ۱۵ دقیقه بعد با سرعت نزولی شد و به بازه منفی هم رسید. قبل از ساعت ۱۰ دوباره صعودی شد و یک ساعت این روند را حفظ کرد و بعد تا پایان بازار در جا زد و متعادل ماند. این شاخص امروز ۱۹ واحد معادل ۰.۱ درصد افزایش ارزش داشت و به ۲۱ هزار و ۱۶۶ واحد رسید. فجهان، آریا و وسپهر بیش از همه تاثیر مثبت و بپاس، غصینو و زاگرس بیش از همه تاثیر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حقیقی‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند، ارزش معاملات خرد نیز ۴۹۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار شد.




پر حجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها امروز هم بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. خساپا، خودرو و وسکرشا نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خساپا امروز منفی اما متعادل بود. این نماد ابتدای روز در محدوده صفر تابلو بود اما کم‌کم افت قیمت پیدا کرد و به رنگ قرمز در آمد. حقوقی‌ها با خرید ۳۱ درصد از ۳۰۳ میلیون سهم معامله شده تلاش کردند از نماد حمایت کنند و حقیقی‌ها با عرضه ۹۹ درصد از معاملات ۱۶ میلیارد تومان پول خارج کردند.


بیشترین ورود و خروج پول


صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز هم با اختلاف زیاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. فلزات اساسی، بانک‌ها و خودرویی‌ها نیز بیش از دیگر صنایع خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها کیمیاتک، کماسه و فافق بیش از همه مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و وبملت، میدکو و شبندر بیشترین حمایت حقوقی را با خود داشتند.


کیمیاتک همچنان در صف خرید سنگین است هر روز به لطف بازار گردان و حقوقی‌ها ۵ درصد رشد می‌کند. از ۱۴ میلیون سهم معامله شده ۷۰ درصد را حقوقی‌ها عرضه و حقیقی‌ها ۹۸ درصد را خریداری کردند که منجر به ورود ۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد. P/E این نماد ۱۲.۸۲ ثبت شده است که بالاتر از میانگین گروه به حساب می‌آید.


وبملت نمی‌خواست به بازه منفی برود. حقوقی‌ها ۶۰ درصد از عرضه‌ها را خریدند و هر طور بود نماد را در بازه صفر تابلو نگاه داشتند. حقیقی‌ها نیز با فروش ۹۵ درصد از ۱۳۰ میلیون سهم عرضه شده ۲۷ میلیارد تومان پول از سهم خارج کردند. P/E وبملت ۵.۲ است که کمتر از میانگین گروه و تقریبا نصف بازار است. وبملت در آستانه یک حمایت مهم قرار دارد و در صورت واکنش مثبت به آن احتمال رشد تا ۴۲۰۰ ریال هست.




نمادهای مشکوک


فافق، کابگن و کی بی سی سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به فافق، کماسه و ثعمتا رسید.


کابگن بیش از یک سال است که در صف خرید به سر می‌برد و مدت‌ها است حتی برای مجمع عمومی هم متوقف نشده. میانگین حجم ماهانه معاملات این نماد ۶۹ هزار سهم است اما امروز ۳۰۳ هزار سهم مبادله شد که ۹ کد حقیقی در طرف خریدار و ۵ کد حقیقی در سمت فروشنده ۱۰۰ درصد خرید و فروش‌ها را انجام دادند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به اتکای، فجهان و بکاب با ۵ درصد رشد رسید. در مقابل غگز با ۷.۸۹ درصد، زفکا و مدیریت با ۵ درصد بدترین عملکرد را به نام خود ثبت کردند.


اتکای برای دومین روز پیاپی در صف خرید قرار گرفت. یک کد حقوقی ۵۹ درصد از ۳۴ میلیون سهم معامله شده را خریداری کرد و ۴ کد حقوقی ۸۸ درصد عرضه‌ها را بر عهده گرفتند. در نتیجه این معاملات ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


غگز تقریبا یک سال است وضع آشفته‌ای دارد. این نماد اغلب روزها منفی است و چند بار معاملاتش باطل شده. امروز ۱۵۰ هزار سهم از سه کد حقیقی خریداری شد. خریداران یک کد حقیقی و یک حقوقی بودند و ۷۰ میلیون تومان پول حقوقی وارد سهم کردند. غگز P/E منفی دارد و یکی از بدترین سوددهی‌ها را در بین هم‌گروهی‌ها خودش به دست آورده.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در محدوده‌های قبلی خود در حال نوسان است و بعید به نظر می‌رسد بتواند از ۲۷۵۰۰ تومان بالاتر برود. امروز ۰.۳۱ درصد کاهش قیمت در این ارز رخ داد و قیمت آن به ۲۷ هزار ۳۷۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز ۰.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۱ میلیو ن و ۸۰۹ هزار تومان رسیده است. ۱۱۷۰۰ و ۱۱۶۰۰ هزار تومان محدوده مهمی برای حمایت سکه محسوب می‌شوند.


انس طلا در اولین روز هفته ۰.۳۵ درصد بالا رفت به ۱۷۵۹ دلار رسید.



به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0