سینا سلیمانی
1400/11/29
21:39
بانک ملت الان مارکت کپش 60 همت هست. ما در محاسبات بالا فقط 2 میلیارد دلار تسعیر ارز براش لحاظ کردیم که قبلا هم این عدد رو تسعیر کرده . به این دلیل...

بانک ملت الان مارکت کپش ۶۰ همت هست.



ما در محاسبات بالا فقط ۲ میلیارد دلار تسعیر ارز براش لحاظ کردیم که قبلا هم این عدد رو تسعیر کرده . به این دلیل این عدد رو لحاظ کردیم که دیگه بحثی در محاسبات نباشه.



ولی فقط یک نکته عذاب آور رو بهش دقت کنید. بانک ملت میتونه ۵ میلیارد دلار از ذخایرش رو تسعیر کنه ! با تسعیر ۵ میلیارد دلار ارز ۳۸ همت سود تسعیر ارز شناسایی میکنه ، یعنی فقط همین تسعیر ارزش به اندازه بیش از نصف ارزش بازار فعلیش سود تسعیر میسازه برای این بانک !!


حالا اگر فرضا توافقی در کار باشه و دسترسی به سایر ذخایرش هم ممکن بشه ، این عدد بیشتر هم میشه ! ارزش افزوده اون حجم از املاک و پرتفوی سهامی که شامل پالایشی ها هم میشه و ... به کنار !



بانک صادرات و تجارت هم دقیقا همینطور هستن و دارن با ارزش بازاری معامله میشن که از تعجب برانگیز بودن گذشته و عذاب آوره این نوع رفتار بازار !



البته باید منصف بود و طی این یکی دوماه که اخبار توافق جدی تر شد و به انتهای سال هم نزدیک تر شدیم که موعد تسعیر ارز بانکها میرسه ، نوع معاملات این گروه بهتر شد و حتی سهامداران عمده هم شروع به خرید کردند. شاید بازار بخاطر اینکه در مورد توافق ابهام داشت ، کمی مردد بود یا شاید منتظر بود به انتهای سال برسیم و در نزدیکی موعد تسعیر ارز بانکها به سمت این گروه بیاد.



اما در هرصورت از نظر من با هر متر و معیاری ، " با شرایط فعلی " این عددها برای بانکها عجیب هست...

انتهای خبر

0
0