بااقتصاد
1400/06/21
17:16
نگاهی به آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی و بررسی کلی پتروشیمی‌های بورسی

شرکت‌های پتروشیمی در کشور ما فعالیت گسترده خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کردند. در آن زمان به نظر نمی‌رسید که گستره فعالیت این صنعت به قدری زیاد شود که جایگاه بسیار مهمی در اقتصاد کشور و حتی در سطح کلان جهانی را به خود اختصاص دهد. کشور ما با توجه به ذخایر بزرگ نفت و گاز یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان در این حوضه به شمار می‌رود؛ به طوری که رتبه سوم را در ذخایر نفتی پس از ونزوئلا و عربستان و رتبه دوم در ذخایر گاز پس از روسیه به خود اختصاص داده است. در ادامه به معرفی و بررسی شرکت‌های فعال در این صنعت می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد،ایران به دلیل دسترسی آسان به ذخایر نفت و گاز به عنوان مواد اولیه صنایع شیمیایی و پتروشیمی، می‌تواند ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای رشد اقتصادی، افزایش تولید، اشتغال زایی و نهایتا توسعه کشور را فراهم کند. در حال حاضر صنایع پتروشیمی بیش از ۳۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شوند که خود نشان دهنده اهمیت استراتژیک این صنعت از نظر درآمدزایی ارزی و ریالی و تاثیرگذاری بر چرخه اقتصادی کشور است.


صنایع پتروشیمی در بورس


با توجه به گسترش شرکت‌های پتروشیمی و تلاش دولت برای خصوصی سازی در سال‌های اخیر ۲۸ شرکت در این حوزه در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده‌اند. که از این تعداد ۸ نماد در بورس، ۴ نماد در بازارهای اول و دوم فرابورس، ۱۲ نماد در تابلوی زرد فرابورس و ۲ نماد در تابلوی نارنجی پذیرفته شده‌اند.


در ادامه ما به مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این صنعت می‌پردازیم که آیا می‌توان چشم‌اندازی روشن برایشان متصور شد یا کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است.


تنوع محصولات گروه پتروشیمی


همانطور که پیش‌تر گفته شد نفت خام و گاز طبیعی مواد اولیه شرکت‌های پتروشیمی به شمار می‌روند، و این شرکت‌ها با انجام فرآیندهای پیچیده و مختلفی که به روی مواذ اولیه انجام می‌دهند خروخی محصولات متنوعی دارند. که از این جهت میتوان آن‌ها را در سه دسته پلیمر سازان، متانول سازان و اوره‌سازان تقسیم کرد.


پلیمرسازان: پلیمرسازان که بزرگترین گروه صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود، ۱۰ شرکت بزرگ را زیر مجموعه خود قرار داده است.


با نگاهی به عملکرد ۵ ماهه نخست سال مالی جاری سرکت‌های پلیمرساز میبینیم که نوری بیشترین درآمد را با ۲۵۴۲۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داده است؛ پس از آن پارس با ۱۷۹۱۳ میلیارد تومان، جم با ۱۴۲۹۲ میلیارد تومان، مارون با ۱۱۷۹۳ میلیارد تومان، آریا با ۹۱۱۳ میلیارد تومان، بوعلی با ۷۷۶۱ میلیارد تومان، شاراک با ۷۴۱۱ میلیارد تومان، جم پیلن با ۳۴۷۱.۵ میلیارد تومان، شغدیر با ۱۳۴۶ میلیارد تومان و شبصیر با ۸۸۷ میلیارد تومان به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


متانول سازان: به دلیل هزینه پایین خوراک گاز، خرید تکنولوژی تولید متانول قبل از تحریم‌ها، تخصیص زمین‌های کنار دریا و سرمایه گذاران چینی چهار عامل هدایت صنعت پتروشمی کشور به سمت پروژه‌های متانول است. به طوریکه با توجه به طرح‌های در دست، پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید متانول ایران در طی پنج سال آینده به ۲۵ میلیون تن برسد.


در حال حاضر متانول جزء محصولات با ارزش افزوده پایین در صنعت پتروشیمی کشور است و تنها ۵ درصد از متانول تولیدی در داخل مصرف می‌شود و مابقی صادر می‌شود.


سه شرکت شخارک، زاگرس و شفن سه شرکت متانول ساز بزرگ ایران به شمار می‌روند. بررسی عملکرد ۵ ماه اول سال مالی ۱۴۰۰ این شرکت نشان می‌دهد که زاگرس با ۹۳۶۶ میلیارد تومان درآمد در جایگاه اول، شفن با ۳۳۲۷ میلیارد تومان در جایگاه دوم و شخارک با ۳۱۴۵ میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار دارد.


اوره سازان: اوره به عنوان منبع نیتروژن پرمصرف ترین کود شیمیایی در دنیا است.از کل اوره تولیدی در جهان ۷۰ درصد به مصارف کشاورزی و مابقی به تولید پودر ملامین و غذای دام مصرف می‌شود. نرخ ارز، نرخ جهانی اوره و نرخ گاز طبیعی به عنوان مواد اولیه ساخت این محصول تاثیرگذارترین عوامل در روند درآمد و سوددهی شرکت‌های اوره‌ساز به شمار می‌روند.


کرمانشا، خراسان و شیراز سه شرکت فعال در تولید اوره هستند که در ۵ ماه منتهی به مردادماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب موفق به کسب درآمد ۱۵۳۶ میلیارد تومان، ۱۴۴۹ میلیارد تومان و ۴۰۹۵ میلیارد تومان شده‌اند.



انتهای خبر

0
0