بورس۲۴
1400/06/10
14:54
تبلور نگاه رهبری در مدیریت یک واحد تولیدی

مدیریت در شرایط فعلی نیاز به مولفه هایی دارد که نقصان آن باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد که دامن کسب و کارها و صنایع را خواهد گرفت.

تبلور نگاه رهبری در مدیریت یک واحد تولیدی

بورس۲۴ : رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تاکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیه‌های مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی»، »فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند.


بیانات شنیدنی رهبری به مسئولان جدید دستگاه ها و وزارت خانه های دولت رئیسی نشان از دغدغه های رفع نشده ای دارد که علی رغم تاکیدات گذشته ایشان به سران دولت های قبلی همچنان پا برجاست و بسیاری از دستگاه ها نتوانستند آنچنان که باید و شاید و انتظار می رفت این انتظارات را مرتفع کنند و به برنامه هایی که مد نظر سران کشور بود جامه عمل بپوشاند.


اگرچه بسیاری از دستگاه‌ها نتوانستند به نحو مطلوبی در این مسیر گام بردارند و منشا عدالت در جامعه باشند اما در ابعاد کوچکتر و در بخش های خرد بسیاری از مدیران به منویات مقام معظم رهبری لبیک گفتند و توانستند بخش زیادی از دغدغه‌های ایشان در سازمان خود را برآورده سازند و به الگوی تمام عیاری در این زمینه تبدیل شوند.


اگرچه تعداد این سازمان ها زیاد نیست و باید با ذره‌بین به دنبال شماری از آنها گشت اما همین تعداد کم نیز موجبات دلخوشی و سربلندیست چرا که می تواند با اشائه این فرهنگ و بسط دادن آن در جامعه بخش اعظم فرمایشات مقام معظم رهبری را به منصه ظهور رساند و حتی در ابعاد کوچک تر نیز زمینه ساز خیر بزرگ به جامعه و مردم باشد.


مشکلات عدیده اقتصادی که امروزه درگیر آن هستیم و چالش های خرد و کلان صنعت برکسی پوشیده نیست. در این برهه از زمان که تحریم ها به بالاترین حد ممکن رسیده مدیریت در یک صنعت پر رقیب و ماندگاری در بازار هزار رنگ کار ساده ای نیست و آنان که در این عرصه حضور فعال دارند باید از مهارت های مدیریتی و تجربیات زیادی برخوردار باشند تا بتوانند از پس چالش های موجود برآیند و بتوانند به تولید تداومی ماندگار ببخشند.


یکی از این شرکت ها در حوزه صنعت شوینده که توانسته گام‌های مهم و موثری را در این زمینه بردارد شرکت پاکسان از شرکت های زیر مجموعه توسعه صنایع بهشهر است که موفق شده تا عدالت سازمانی را به شکل ملموسی اجرائی نماید.


آنچه که از خبرهای این سازمان بیرون می آید نشان از حرکت مدیرعامل پاکسان در خط فرمایشات رهبری دارد و مطابق فرمایشات ایشان با «تلاش شبانه‌روزی، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر، توکل و توسل به پروردگار را سرمایه خود قرار داده‌اند » اینگونه قطعا بر مشکلات فائق خواهند آمد.


مدیریت این مجموعه با اتکا به توان داخلی با عقلانیت و خردورزی در کنار مدیریت خلاقانه و عقلانی توانسته موانع موجود در پیش پای این شرکت قدیمی و خوشنام را بردارد و حرکت در مسیر توسعه اقتصادی این مجموعه را شتاب ببخشد و علاوه به گشایش اقتصادی برای این مجموعه و صنعت، به حال کشور نیز بیش از هر زمان دیگری در دوران حیات خود مفید واقع شود و برنامه های خود در سال ۱۴۰۰ را بر همین مبنا استوار نماید تا تولید مانع زدائی ها و پشتیبانی ها را تمام و کمال اجرائی نماید.


حسن بقائی مدیرعامل این مجموعه که از خرداد ماه سال گذشته سکانداری پاکسان را به عهده گرفته تنها به پیشرفت اقتصادی و تثبیت اشتغال بر محور تولید بسنده نکرد بلکه به موازات آن کوشیده هم پای این اقدامات، در مسیر نهادینه سازی عدالت اجتماعی و شغلی نیز گام بردارد و با برنامه های مفید و موثر پرسنل این مجموعه را دلگرم تر از گذشته کند.


اقداماتی همچون اجرای طرح های عمرانی، ایجاد درمانگاه مجهز داخلی، فراهم سازی تعاونی مصرف کارکنان، توجه به بهبود محیط داخلی مجموعه، توجه به معیشت، عدالت در پرداخت پاداش تولید و… علاوه بر تاثیر مثبت در روحیه جمعی سبب شده امیدواری نیز در بین پرسنل ایجاد شود و این حس رضایت شغلی تاثیر خود را به صورت مستقیم در کار و تولید نیز بگذارد و پرسنل این مجموعه علاوه بر قدردانی جمعی از مدیرعامل پاکسان با دلسوزی بیشتری به فعالیت در این مجموعه مشغول باشند.


ایجاد عدالت اجتماعی در کار از دیگر مواردی بوده که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند و آن را از مفاد اصلی ایجاد جامعه عادل و عدل پرور معرفی نموده اند اینکه پاکسان توانسته به شکل مبسوطی به این دغدغه رهبری جامه عمل بپوشاند نشان از عزم مدیری دارد که راه برون رفت از مشکلات پیش رو را عمل به منویات ایشان دیده و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود تلاش کرده تا با بنیان نهادن روحیه انقلابی بنای کار جهادی را بگذارد و به آن عمل کند.


بقائی پیش از این عهده دار مسئولیت هایی از جمله مشاور معاون وزیر اقتصاد و دارایی در امور بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت های دولتی، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ مدیریت طرح و توسعه آینده پویا (بانک ملی ایران)، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت امور اقتصاد و دارائی معاون مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور بازرگانی، مشاور عالی رئیس کل گمرک ایران، معاون رئیس کل گمرک ایران در امور برنامه ریزی و بین الملل، معاون رئیس کل گمرک ایران در امور توسعه مدیریت منابع، مشاور رئیس کل گمرک ایران و مدیرکل گمرکات تهران (دومین گمرک کشور از حیث درآمد و حجم فعالیت کاری) مدیرکل گمرک شهریار، ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی و مدیر کل گمرک تبریز، مدیرکل گمرکات امانات پستی، معاون اداره کل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، مدیر گمرک مشهد و رئیس گمرک سرخس بوده است.


وی از زمان حضور خود در مجموعه پاکسان با ایجاد بخشی به عنوان واحد پیگیری امور پشتیبانی به صورت جدی بر این اصل که بعد از برنامه ریزی باید پیگیر اجرای برنامه ها بود توانست فاصله بین طرح تا عمل را کوتاه نموده و توانسته در این بعد از توسعه تولید نیز بخش دیگری از فرمایشات رهبری در این سالها را فصل الخطاب قرار داده و به درستی به آن عمل نماید.


مدیرعامل پاکسان نمونه خوب و مثال زدنی، برای الگو قرار دادن در بعد پیشرفت درون سازمانی با اتکا به توان بالای پرسنل از پایین سطوح تا بالاترین تراز مدیریتی است. این شرکت با ایجاد کمیته هم اندیشی و بارش فکری در سازمان است تا با ایجاد فرصت برابر زمینه ابراز نظر، عقیده و راهکار در حوزه های مختلف تولید را به صورت مساوی برای همه خلق کند تا هر فرد در هر پست سازمانی بتواند راهکارهای میانبر، ساده، مفید و خلاقانه ای ارائه دهد تا ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی از خلاقیت تک تک کسانی که در این مجموعه کار و فعالیت می کند بهره ببرد. این کار علاوه بر فواید کاری در روحیه فرد نیز نقش به سزایی دارد به نحوی که این امکان را فراهم می نماید تا افراد به خودباوری و رضایت مندی شغلی برسند.


یک سازمان زمانی موفق است که پرسنل‌اش تنها کارمند نباشند و در کنار فعالیت روز مره خود به مجموعه ای که در آن کار می کنند متعهد نیز باشند. این تعهد تنها با رفتار درست و نهادینه کردن انجام درست کار درست فراهم می شود و این هنر مدیران توانمندی است که افراد تحت مدیریت خود را در این مسیر صحیح هدایت کند و از آنان خادمان صادق ایران اسلامی بسازد.


برآیندی که از پاکسان امروز شاهد آن هستیم گویای این حقیقت است که مدیریت آن توانسته این مهم را در این شرکت پیاده سازی و اجرائی نماید و با ایجاد فرصت برابر و عمل به وعده های خود و توجه به تمامی پرسنل در هر سطح و مقام آن ها به همراهانی معتمد و متعهد بدل کند که مجموعه را متعلق به خود بدانند و آن را چون ثروتی نامتناهی بینند و برای رشد و تعالی آن تا حد توان خود تلاش کنند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار برخی روش‌های رایج مدیریتی را نافی عدالت دانستند و افزودند: در توزیع یارانه‌ها و هر مسئله دیگر باید به گونه‌ای عمل کرد که فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار کم شود و هر چه ممکن است امکانات عادلانه توزیع شود.


این هنر مدیران توانمند است که با کنار زدن دشواری های کار در این دوره از تاریخ کشور با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری و چراغ راه قرار دادن سخنان موکد ایشان ولایت مدارانه در جهت تحقق برنامه های ایشان گام بردارند و مسیر توسعه را به دیگران نیز نشان دهند.


اگرچه پاکسان شرکتی قدیمی است اما از توان بالای نوین مدیریتی بهره می برد و با اشراف کامل مدیر آن به علوم روز مدیریتی دنیا هدایت می شود و این کار ساده ای نیست. آنچه امروز در بسیاری از سازمان ها شاهد آن هستیم برخی از مدیران به روش های منسوخ شده و قدیمی مدیریتی چنان ارادتی دارند که جدا کردن آنها از این سبک مدیریتی منسوخ شده با سخت ترین جراحی ها نیز غیر ممکن است و همین قضیه باعث خمودگی سازمان تحت مدیریت آنها شده و موجبات در جا زدن آن سازمان را فراهم کرده.


به نظر نویسنده این سطور این مدیران باید علاوه بر توجه همه جانبه به سخنان رهبری به شیوه مدیریت شرکت هایی همچون پاکسان که توانسته در این مسیر موفق عمل کند و دستاوردهای بسیاری را به ارمغان آورد را سرمشق و الگوی خود قرار دهند.


نویسنده: حیدر کثیری


منبع: شجر نیوز

انتهای خبر

0
0