بااقتصاد
1400/09/24
14:37
رشد یک‌پله‌ای شاخص کل و نیم‌نگاه سهامداران به صعود نرخ دلار و کامودیتی‌ها/ تنور بورس تهران در زمستان ۱۴۰۰ گرم خواهد شد؟

گزارش بازار/چهار‌شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ تاثیر رشد آرام و حرکت خزنده نرخ دلار در سامانه نیما که دلارهای صادراتی در آن عرضه می‌شود، امروز بر روند کاملا منفی بازارهای سهام تهران کمی ملموس و محسوس بود و سهامداران برای خرید سهم‌های کامودیتی و دلارمحور، تمایل نشان دادند. هرچند صعود ۴ هزار واحدی شاخص کل در نیمه نخست معاملات جای خود را به ۱۳۷۷ واحد صعود در پایان وقت بازار داد، اما به‌نظرمی‌رسد بازار سرمایه روزهای پایانی آذرماه را مثبت به‌سر کند و تنور بورس در زمستان ۱۴۰۰ اندکی گرم شود.

واگرایی شاخص کل و شاخص هم‌وزن


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز چهار‌شنبه، ۲۴ آذرماه، در بازارهای سهام تهران پس از چند روز ریزشی، با حمایت حقوقی‌ها در نمادهای خودرویی، به مدار مثبت بازگشت. شاخص کل بورس با ۱۳۷۷ واحد سبزرنگ به سقف کانال ۱.۲ میلیون‌واحدی و رسید و حدود ۷۰۰۰ واحد با کانال ۱.۳ میلیون‌واحدی فاصله دارد. شاخص کل هم‌وزن اما همچنان در مدار منفی و واگرایی با شاخص کل ادامه مسیر می‌دهد و ۹۶۰ واحد قرمزرنگ، آن را در جایگاه ۳۴۴ هزار و ۵۰۶ واحدی متوقف کرد. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۰ واحد منفی، روی پله ۱۸ هزار و ۵۷۰ واحدی به استقبال معاملات هفته آینده می‌رود.


کامودیتی‌ها و پتروشیمی‌ها در صدر تقاضای بورس


در بورس تهران، حقیقی‌ها بیش‌ترین تاثیر مثبت را با افزایش تقاضا در نمادهای کامودیتی‌محور میدکو، فملی و کچاد، همچنین شفن روی شاخص کل اعمال کردند و خودرو و مبین دو نماد با بالاترین تاثیر منفی روی شاخص این بازار لقب گرفتند. کاهنده‌های اصلی شاخص آیفکس هم نمادهای سمگا، ارفع و کگهر بودند که با کاهش قیمت سهام مواجه شدند و زاگرس، آریا، شبصیر و مادیرا هم با معاملات مثبت، از ریزش بیش‌تر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.


خودرو و خساپا، پرتراکنش‌های منفی معاملاتی


پرتراکنش‌ترین معاملات در بورس تهران به نمادهای خودرو و خساپا رسید که روند منفی را پشت سر گذاشتند و فولاد در رتبه سوم و با تراکنش معاملاتی مثبت ایستاد. فرابورس، توسن و سغدیر هم پرتراکنش‌های مثبت و منفی بازار فرابورس بودند.


معامله‌گران در بازار بورس و فرابورس امروز روی ۶۰۶ نماد شرکتی، دادوستد انجام دادند و ۴۱ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو ثبت شدند.


برنامه‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه


بازار سرمایه روزهای ناآرامی را سپری می‌کند، ازیک‌سو ریزش پیاپی قیمت سهام و نارضایتی و اعتراض سهامداران و از سوی دیگر بدقولی و بی‌اعتنایی مسئولان و اعضای تیم اقتصادی دولت به بازار، آینده ناخوشایندی را ترسیم می‌کند که درنهایت به زیان اقتصاد کشور منتهی خواهد شد. البته امروز برخی از خبرها حاکی از آن بود که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک بسته حمایتی برای بورس در نظر گرفته است.


سیگنال‌های مثبت دلاری برای بازارهای سهام


مولفه دیگری که امروز بر روند معاملات بازار سهام کمی تاثیر مثبت گذاشت، سیگنال رشد نرخ دلار در سامان نیما بود که به صادرکنندگان و واردکنندگان اختصاص دارد. فاصله و گپ قیمت دلار نیما با دلار بازار آزاد، یکی از موارد اعتراضی شرکت‌های کامودیتی و دلارمحور بورس بود. حالا با کاهش فاصله قیمتی که با مجوز بانک ملی برای صادرکنندگان ایجاد شده است، انتظار افزایش تقاضا و رشد قیمت سهم‌های کامودیتی‌محور که شاخص‌سازان اصلی بورس تهران هستند، دور از دسترس نیست. افزایش نرخ دلار در سامانه نیما توسط بانک مرکزی و به‌صورت پلکانی هر روز تغییر و رشد می‌کند و متوسط ماهانه رشد آن از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان درنظر گرفته می‌شود. بنابراین تا پایان امسال، نرخ دلار نیما به رقم ۲۷ هزار تومان قابل پیش‌بینی است. پتروشیمی‌ها را می‌توان یکی از پیشروهای بورس تهران در زمستان امسال دانست.


مالیات سهام به بورس بر می گردد


خبر مثبت دیگر برای حمایت از بازار سرمایه، بازگشت مالیات سهام به بورس است. این یکی از روش‌های جذب نقدینگی برای کمک به شرایط کنونی بازار محسوب می‌شود که با حمایت صندوق تثبیت به اجرا می‌رسد. گویا در بسته پیشنهادی وزارت اقتصاد به دولت، مالیات دولت از نقل و انتقال سهام ، قرار است به این بورس بر‌گردد و از طریق صندوق تثبیت به بازار تزریق شود که البته احتمالا عدد آن بیش‌تر از ۶ هزار میلیارد تومانی است که در بودجه درنظر گرفته شده است.


تغییر فرمول قیمت خوراک توسط وزارت نفت


تاکنون نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی طبق بودجه سنواتی و بر اساس فرمول محاسبه می‌شد، اما اکنون وزارت نفت باید با فرمول جدید این قیمت را تعیین و محاسبه کند و به‌این‌ترتیباز حاشیه‌های قیمت خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها کاسته خواهد شد. همچنین به گفته یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه، سقف قیمت گاز سوخت ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است و با محاسبه این عدد در بودجه ۱۴۰۱، برای بازار سرمایه مناسب خواهد بود.


عرضه خودرو در بورس کالا با گروه بهمن


هرچند خبر عرضه خودرو در بورس کالا، جدید نیست اما با ورود خودروهای کم‌تیراژ از گروه بهمن، بازار سرمایه به روزهای آینده امیدوار می‌شود. عرضه خودرو در بورس کالا با خودروهایی کم‌تیراژ مانند تارا، دنا، هایما و خودروهای گروه بهمن اجرا می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۸۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۴۷۰۰ میلیارد تومان، در حجم بیش از ۶۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۲۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید.


حقیقی‌ها امروز روی نمادهای شفن، توسن و فرابورس بیش‌ترین میزان تقاضای خرید را ثبت کردند و بالاترین میزان خالص خرید حقوقی‌ها نیز روی نمادهای بپاس، خساپا و خودرو انجام شد.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی و نهادهای مالی به ترتیب با ۳۴۴ ، ۱۳۵ و ۱۲۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و نزولی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۹۳.۲۱۷.۱۵ (۱۳۷۷.۱۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۴.۵۰۶.۵۷ (۹۶۰.۴۰-)


ارزش معاملات: ۴.۷۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: میدکو، فملی و شفن


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: خودرو، مبین و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۷۰.۶۸ (۲۰.۱۵-)


ارزش معاملات: ۲.۹۶۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: سمگا، ارفع و کگهر


سه نماد با بالاترین اثرگذاری مثبت: زاگرس، آریا و شبصیر


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0