بورس۲۴
1401/12/09
11:35
بهره‌مندی از بازار سرمایه، بهترین راه برای توسعه استان خوزستان است

مدیر تالار منطقه‌ای استان خوزستان گفت: خوزستان از موقعیت استراتژیک و اقتصادی ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است که بهره‌مندی از بازار سرمایه بهترین و کارآمدترین راه برای توسعه این استان است.

بهره‌مندی از بازار سرمایه، بهترین راه برای توسعه استان خوزستان است

ابزارها و نهادهای مالی آنچنان تودرتو شده‌اند که به راحتی نمی‌توان مرزی بین بازار پول، سرمایه، بیمه مشخص کرد و تفکیکی برای آنچه بازار مالی می‌گوییم بیان کرد.


شرکت کارگزاری بانک آینده تمایل دارد، پل ارتباطی بین بازار پول و سرمایه باشد و با استفاده از تمامی ظرفیت ویژند، فناوری، شعب، تجهیزات، سرمایه‌های‌انسانی و منابع بانک آینده همه‌ی خدمات خود را در سراسر کشور از طریق شعب این بانک، گسترش دهد.


به همین منظور اولین شعبه خود را در شهر اهواز افتتاح کردیم و آمادگی خود را برای ارائه تمامی خدمات مربوط به بازار سرمایه، به علاقه‌مندان در این حوزه اعلام می داریم. همچنین برآنیم تا در راستای فعالیت‌های بانک آینده؛ با تشکیل زنجیره خدمات مالی در هر سه بازار و با بهره‌گیری از نوآوری‌های تکنولوژیک مالی، سرآمد این پل ارتباطی و زنجیره خدمات باشیم.


حال برآن شدیم این فرصت را غنیمت شمرده و به مناسبت افتتاح شعبه کارگزاری بانک آینده در شهر اهواز مصاحبه‌ای با سرکار خانم نیلوفر بحریه مدیر تالار منطقه‌ای استان خوزستان ترتیب دهیم که از مدیران تحصیلکرده و فعال در بازار سرمایه، با بیش از ۱۸ سال سابقه فعالیت در این حوزه می باشند.


نیلوفر بحریه

به عنوان اولین سوال، تالار بورس منطقه‌ای استان خوزستان در چه تاریخی افتتاح شده است؟


طبق ماده ۹۵ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی، شورای بورس مجاز به راه‌اندازی بورس‌های منطقه‌ای در سطح کشور شد. بر همین اساس تالار بورس منطقه‌ای استان خوزستان در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ افتتاح گردید.


لازم است درباره اهمیت استان خوزستان این نکته را ذکر کنم که استان خوزستان از موقعیت استراتژیک و اقتصادی ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است که همین موقعیت ویژه باعث تمایزش از سایر استان‌ها شده است و این تمایز با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و بالقوه‌ی این استان در بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آمده است.


مزیت ویژه این استان در سه رشته‌ی صنعتی نفت و گاز، فولاد وآهن و کشاورزی است که بسیار قابل توجه است. چرا که استان از نظر منابع نفت و گاز رتبه اول را در کشور و در صنایع فولاد و آهن رتبه دوم را دارد؛ همچنین مزارع کشت و صنعت‌های متعدد نیشکر و غیر نیشکر در سطح استان شرایط لازم را برای ایجاد واحدهای تولید و کاغذسازی، نئوپان و فیبر فشرده، خوراک دام، الکل‌سازی و تولید سرکه، تولید قارچ از باگاس نیشکر و کارخانجات محصولات سلولوزی مهیا کرده است. به همین منظور بهره‌مندی از بازار سرمایه بهترین و کارآمدترین کانال‌های توسعه استان خوزستان در این زمینه است و اهمیت تالار منطقه‌ای در این استان پررنگ‌تر می‌شود.


در ادامه بفرمایید حجم معاملات تالار بورس منطقه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون چه مقدار بوده است؟


حجم معاملات تالار در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ برابر با ۳،۲۳۴،۵۴۱،۲۷۱ سهم به ارزش دو هزار میلیارد ریال بوده است که در واقع ۴۲ درصد از این ارزش مربوط به خرید و ۵۸ درصد مربوط به فروش بوده است.


چند درصد از حجم کل معاملات مختص به تالار بورس استان خوزستان می باشد؟


نیمی از معاملات بازار از طریق معاملات برخط انجام می‌شود که مربوط به کل کشور است. از لحاظ آماری کمتر از ۵۰ درصد مابقی معاملات منهای معاملات فرابورس به عبارتی دیگر معاملاتی که در استان توسط ۱۳ ایستگاه معاملاتی – نامک انجام می‌شود حدودا ۴/۰. درصد از کل می‌باشد.


چند کارگزار فعال در بازار سرمایه (استان) مشغول فعالیت هستند؟


از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۱ ، تعداد ۴ شعبه فعال کارگزاری وجود داشته است که فقط در مرکز استان یعنی شهر اهواز مستقر بوده‌اند و توسعه جغرافیایی این مراکز در سطح استان تا سال ۱۳۹۱ وجود نداشته است.


در سال ۱۳۹۲ به دلیل جابه‌جایی تالار و ایجاد ظرفیت برای حضور کارگزاری‌های بیشتر، این امکان به وجود آمد که تعداد ۷۰ شعبه فعال در ۱۴ شهرستان حضور داشته‌باشند.


این شعب در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوشتر، شوش، بندر ماهشهر، بندر امام‌خمینی(ره)، اندیمشک، ایذه، بهبهان، شادگان ، امیدیه و مسجد سلیمان فعال هستند که در این میان ۱۳ شعبه، مجوز ایستگاه معاملاتی، ۹ شعبه مجوز برخط گروهی، ۱۵ شعبه مجوز دفتر پذیرش و ۳۳ شعبه دارای مجوز نمایندگی هستند.


به نظر شما صنایع مهم بورسی در استان خوزستان چه صنایعی هستند؟


صنایعی که در واقع شرکت‌های مرتبط با آن‌ها در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند شامل سرمایه‌گذاری‌ها و صنایع فولاد، سیمان، شیمیایی و پتروشیمی هستند.


از صنعت فولاد، شرکت فولاد خوزستان، فولاد کاویان و نورد لوله اهواز در بازار پذیرش شده‌اند. از صنعت شیمیایی و پتروشیمی ۱۰ شرکت شامل پتروشیمی فناوران، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی فارابی، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی مارون، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی فجر وکربن ایران می‌توان نام برد.


از صنعت سیمان نیز شرکت‌هایی نظیر سیمان بهبهان، سیمان کارون و شرکت فارسیت اهواز در این بازار حضور دارند.


در گروه سرمایه‌گذاری‌ها هم می‌توان به دو شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان و سرمایه‌گذاری استان خوزستان که درآن سهام عدالت معامله می‌شود، اشاره کرد.


به عنوان آخرین سوال، سهم بازار استان خوزستان در مارکت گپ کل را چه میزان می‌دانید؟


با توجه به اینکه ۱۹ شرکت از استان خوزستان در بورس و فرابورس پذیرش شده‌اند، سهم ارزش این استان در مقایسه با سهم ارزش از بازار کل ۷ درصد می‌باشد .

انتهای خبر

0
0