فارس نیوز
1401/01/15
16:04
رکورد ۶ ماهه معاملات خرد در بورس شکست

بورس در حالی امروز رفت و برگشت در شاخص کل را تجربه کرد که رکورد ارزش معاملات خرد در ۶ ماه گذشته شکسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه طی روز گذشته با مثبت شدن تمامی شاخص‌های عملکردی بورس تهران مواجه شده است، اما در جریان معاملات روز دوشنبه روند با اینکه روند صعودی شاخص کل بورس ادامه داشت، اما در نیمه دوم زمان معاملات، بازار سهام با کاهش در شاخص ها روبرو شد که این مساله می‌تواند روزهای آینده بورس را نیز قرمزپوش کند.


شکسته شدن تمام مقاومت‌ها با سرعت زیاد در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ هشدار کارشناسان بازار سرمایه را به همراه داشت که این مساله می‌تواند یک حباب در بورس ایجاد کند.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، رشد قیمت‌‌های فلزات اساسی در بازارهای جهانی تاثیر مثبتی بر بازار سهام در روزهای گذشته داشته است. برخی دیگر از تحلیلگران تسعیر ارز بانک ‌ها و بهبود عملکرد بانک‌های بورسی را نیز عامل رشد نمادهای بانکی می‌دانند.


البته نزدیکی فصل مجامع بر رشد تقاضا نیز تاثیر قابل توجهی داشته است و از عوامل رشد قیمت ‌ها در روزهای گذشته به شمار رفته است.


* رفت و برگشت شاخص کل بورس


اما نکته قابل توجه در جریان معاملات روز دوشنبه به تغییر جهت شاخص کل در میانه معاملات بر می‌گردد. در نیمه دوم زمان انجام معاملات، به یکباره فشار فروش زیادی در بازار ایجاد شد و همین مساله نیز باعث ریزش هفت هزار واحدی شاخص از اوج خود شد.


به نظر می رسد سهامداران با نزدیک شدن شاخص کل به کانال ۱.۵ میلیون واحدی دراثر فشار روانی موجود در این کانال که در سال گذشته چندین مرتبه وارد این کانال شد و نتوانست از آن عبور کند، فشار عرضه را بیشتر کرده‌اند. خروج پول حقیقی پس از چند روز که سهامداران در حال وارد کردن پول به بازار بودند نکته منفی معاملات امروز بازار سهام بوده است.


* رشد شاخص کل بازار سرمایه


در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی صعود کرد و با افزایش ۶ هزار و ۸۶۸ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۷۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۴۷ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد ۵۶۳ واحدی در سطح ۳۷۳ هزار و ۲۶۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۱۵ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۵۶ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۹۰ واحد قرار گرفت.


* خروج پول حقیقی دوباره آغاز شد؟


در پایان معاملات روز دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) اختصاص داشت و سهم های شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وبصادر (بانک صادرات) و تملت (تامین سرمایه بانک ملت) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رکورد شکنی ارزش کل معاملات


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۹۲ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۸۲ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام به بالاترین رقم در ۶ ماه گذشته رسید. ارزش معاملات خرد با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان رسید. ۳ درصد کل معاملات امروز متعلق بع سهامداران خرد بوده است.


* کاهش مازاد تقاضا در بازار سهام


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۲۵ نماد رشد قیمت را تجربه کردند، یعنی ۴۵ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۰ درصد افت کرد و در رقم ۸۷۳ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۶۹ نماد کاهش قیمت داشتند. که نشان می‌دهد ۵۴ درصد بازار افت قیمت را برای سهامداران به همراه آورده‌اند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۲۰۰ درصد افزایش یافت و ۴۲ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای ۸۳۱ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و سیمرغ (شرکت سیمرغ) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0