نبض بازار بورس تهران (بازیگران بورس)
1400/05/09
10:44
صعود بورس در سایه افزایش قیمت دلار 💢رکوردشکنی صف‌های خرید در سال 1400 🔸با توجه به افزایش عرضه‌ها در روز چهارشنبه و کاهش ورود پول حقیقی احتمال می‌...

صعود بورس در سایه افزایش قیمت دلار



💢 رکوردشکنی صف‌های خرید در سال ۱۴۰۰



🔸با توجه به افزایش عرضه‌ها در روز چهارشنبه و کاهش ورود پول حقیقی احتمال می‌رفت که بازار سهام، امروز در مدار منفی آغاز به کار کند، اما بر خلاف انتظارات، بورس به شکل قوی و مثبت شروع به کار کرد. در یک ساعت اول شاخص کل با ۱.۳ درصد رشد به ۱.۳۴۰ میلیون رسید و توانست مجددا از سطح مقاومتی ۱.۳۱۲ میلیون واحدی فاصله بگیرد. شاخص هم‌وزن نیز در همراهی با شاخص کل در مدار مثبت قرار گرفت و با ۰.۸ درصد رشد مجددا به سمت مقاومت خط روند نزولی بلندمدت حرکت کرد.



🔸بنابر آنچه که به نظر می‌رسد بورس، به شکل منطقی و متعادلی در حال حرکت است و تحرکات مثبتی در سهم‌ها بر اساس شرایط بنیادی آنها دیده می‌شود.



🔸یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر بازار، مذاکرات برجام است. در حال حاضر سرنوشت برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بر اساس خبرهای منتشر شده احتمالا دست‌یابی به توافقات مشکل‌تر شده و نیاز به زمان بیشتری دارد. این عامل در کنار دیگر اخبار سیاسی سبب افزایش قیمت دلار از هفته گذشته تاکنون شده است و می‌تواند یکی از محرک‌های مهم بازار باشد.



🔸نکته قابل‌توجه قرار گرفتن دلار در مرز حساس ۲۶ هزار تومانی است که عبور پرقدرت از آن می‌تواند نشانه‌هایی از انتظارات جمعی برای انفجار تورمی دیگری باشد. در این صورت هیچ بعید نیست شاهد یک دوره صعود رویایی دیگر در بورس باشیم و سناریوهایی مشابه آن چه در ۳ سال اخیر روی داده را دوباره تکرار کنیم.



🔸شرایط خوب فلزات اساسی، مانند مس و روی، در بازار جهانی به کمک افزایش قیمت دلار سبب اقبال دوچندان به نمادهای این گروه گشته و اکثر سهم‌های این گروه سبز پوش هستند. با این حال باید یادآور شد عامل سومی را باید در معاملات نمادهای بزرگ فلزی لحاظ کرد و آن احتمال کاهش حجم تولیدات در پی قطعی انرژی است. این که کدام یک از دو وجه افزایش قیمت و کاهش تولید در تغییرات سودآوری غالب خواهد شد نیاز به محاسبات گسترده‌تر دارد. مساله‌ای که در رابطه با نمادهای سیمانی نیز حائز اهمیت است.



🔸سیمانی‌ها که در چهارشنبه با استقبال خوبی مواجه بودند، بعد از عدم افزایش قیمت سیمان در بورس کالا، حجم عرضه‌ها در آنها افزایش یافت. شرایط صنعت فوق همچنان مطلوب است اما معاملات آنها به دلیل محقق نشدن انتظارات سهامداران کم رمق شده است.



🔸گروه شیمیایی نیز به دلیل شرایط مطلوب و بازدهی خوب آنها در گزارشات ۳ ماهه و عملکرد مطلوب ماهانه، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند و از هفته گذشته تا کنون شاهد ارزش معاملات بالایی در این گروه هستیم.



🔸در نمای عمومی، در صورت ادامه این روند اعتماد در بین سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد شد و احتمال افزایش چشمگیر ارزش معاملات و ورود پول در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت.



خلاصه بازار 🔸ارزش معاملات خرد در یک ساعت اول ۲.۳ همت بوده است. گروه شیمیایی، فلزات اساسی، خودرویی، چند رشته‌ای صنعتی و غذایی در حدود ۵۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در بین نمادها «فملی»، «فجر» و «تیپیکو» به ترتیب بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.



🔸در اثر جو مثبت حاکم بر بازار، حقیقی‌ها در سمت خریدار ظاهر شدند و کفه خرید آنها سنگین‌تر است؛ به طوری که تنها در یک ساعت نخست، ۹۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. حقوقی‌ها در نمادهای «فملی»، «وتجارت» و «خبهمن» قوی ظاهر شدند.



🔸گروه خودرویی در این مدت تقریبا در حاشیه قرار داشت و نتوانست به صورت کامل با بازار همراهی کند اما با افزایش قیمت دلار امروز شاهد توجه سهامدرارن به این گروه نیز هستیم.



🔸تا کنون ۶۷ درصد نمادها در سمت مثبت بازار قرار دارند و همینطور ارزش و تعداد صف‌های خرید از فروش سبقت گرفته؛ به طوری که ۱۳ درصد از نمادها صف خریدی به ارزش یک همت تشکیل دادند، اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ هرگز رخ نداده بود و رکورد جدیدی محسوب می‌شود. در مقابل ۱۱ درصد نمادها صف فروشی به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان ایجاد کردند.

انتهای خبر

0
0