سنا
1399/04/23
11:36
انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن

تحرک بخشی به منابع موجود در اقتصاد برای حوزه تامین مالی مسکن، بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک، افزایش سودآوری، بهبود نسبت‌های مالی، خارج کردن دارایی‌های بانک‌ها از ترازنامه و بهبود ترکیب دارایی‌های بانکها از مزایای اوراق رهنی مسکن به شمار می رود.

مدیرعامل تامین سرمایه مسکن، با اشاره به اینکه از امروز هزارمیلیارد تومان اوراق رهنی( MBS ) در بازار سرمایه منتشر می شود، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: این اوراق به منظور خرید مطالبات رهنی توسط ناشر منتشر می‌شود. به عبارتی ابزار بدهی است که نشان دهنده حقوق دارنده اوراق بر وجوه دریافتنی ناشر است. این اوراق از جمله اوراق بهادار با پشتوانه دارایی است که جریان نقدی آن به پشتوانه اصل و بهره های پرداختی از تسهیلات رهنی حاصل خواهد شد.


بهرنگ اسدی، ادامه داد: ایجاد بازار رهن ثانویه به عنوان یکی از بسترهای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تولید مسکن به عنوان ظرفیت های قانونی پیش بینی شده طبق بند یک ماده ۱۴ قانون سازماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است.


وی با اشاره به اینکه شورای عالی بورس هم بر اساس بند ۲۴ ماده یک و بند ۴ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار، اوراق رهنی را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار شناسایی و تصویب کرد ، یادآور شد: "دستورالعمل انتشار اوراق رهنی" در ۲۴ آذر ۹۴ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.


مدیرعامل تامین سرمایه مسکن، در خصوص سازوکار این اوراق گفت: در مدل انتشار این اوراق ابتدا سبدی از تسهیلات با کیفیت خوب بانک مسکن انتخاب شده و براساس مهندسی مالی صورت گرفته، جریانات نقدی آتی آن برای دوره ای مشخص و براساس سازوکار اوراق بهادارسازی به سرمایه گذاران واگذار می شود.


وی معتقد است این امر موجب می شود که بانک مسکن بتواند منابع تازه ای برای تدارک تسهیلات به متقاضیان هدف، تجهیز کند.


اسدی در خصوص تفاوت این اوراق با سایر اوراقی که در بورس منتشر می شود، ابراز داشت: اوراق رهنی از جمله اوراق به پشتوانه دارایی رهنی است. یعنی دارایی پایه اوراق مطالبات حاصل از تسهیلات رهنی است که در قالب عقد خرید دین به سرمایه گذاران واگذار می شود. با توجه به اینکه در کشور تسهیلات رهنی بخش کوچکی از ارزش ملک را شامل می شوند، و از مهمتر اینکه تدارک تسهیلات رهنی در کشور توسط بانک مسکن با سازوکار اطمینان بخش صورت می گیرد، می توان انتظار داشت که از لحاظ دارایی پایه و جریانات نقدی آتی جزو یکی از با کیفیت ترین اوراق تامین مالی در کشور به حساب آید.


مدیرعامل تامین سرمایه مسکن ادامه داد: نکته مهمتر دیگر اینکه منابع حاصل از این مدل تامین مالی مجدد به متقاضیان این حوزه تسهیلات داده می شود و می تواند نقش مهمی در حل مشکل تامین مالی مسکن در کشور باشد. بنابراین ماهیت هدف از مصرف منابع خود دارای ارزش و اعتبار اجتماعی است و از شفافیت مشخصی نیز برخوردار است.


وی مهمترین مزیت انتشار اوراق رهنی را تعمیق بازار رهن ثانویه و انجام اقدامات توسعه ای در حوزه مسکن دانست و گفت: انتشار این اوراق، تنها راه حل برون رفت از مشکلات فعلی این بخش استراتژیک در کشور است که باید با رویکرد علمی و اجرایی صحیح به آن نگاه کرد. انتشار این اوراق می‌تواند به تحرک بخشی اقتصاد در حوزه مسکن، بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک، افزایش سودآوری، بهبود نسبت‌های مالی، خارج کردن دارایی‌های بانک‌ها از ترازنامه و بهبود ترکیب دارایی‌ها کمک کند.


یادآور می شود؛ نخستین انتشار اوراق رهنی مربوط به تیر ۹۵ و به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان و با نرخ سود ۱۸ درصدی بود که مرحله دوم، اوراقی به مبلغ هزار میلیارد تومان و با نرخ سود ۱۶درصدی و سر رسید دو ساله منتشر می شود. این اوراق با نام و مبلغ اسمی هر ورقه ۱۰۰ هزار تومان بوده و مواعد پرداخت سود هر سه ماه یکبار انجام خواهد شد. معاملات ثانویه این اوراق هم پس از عرضه در فرابورس ، انجام خواهد شد . کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند درخواست خرید اوراق را از طریق کارگزار خود در سامانه معاملات ارایه کنند. بانک مسکن ضامن اوراق و عامل وصول اقساط خواهد بود.


انتهای خبر

0
0