بااقتصاد
1400/08/04
15:05
اسب لنگ بورس را به حال خود بگذارید!

بازار سرمایه ایران مانند اسب لنگی شده که در کنار گذرگاهی به درختی بسته‌اند و هر کودکی از راه می‌رسد، سنگی به سمتش پرتاب می‌کند و به بازی می‌گیردش! متاسفانه این وضعیت اسفناک بر بازاری که به شفافیت و قانونمندی شناخته می‌شود، از ۱۵ ماه پیش غالب شده و تاکنون و با تغییر سه دوره مدیریتی کوتاه‌مدت هم درمان نشده است. هرچند از نظر تکنیکالی، شاخص بورس این روزها در محدوده نوسانی ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون واحدی فرازوفرودهایی دارد، اما سبد سهامداران حقیقی و آنهایی که از زمستان ۹۹ با دعوت همگانی دولت دوازدهم، نقدینگی‌های‌شان را از بازارهای موازی به سمت بورس هدایت کرده‌اند، نه‌تنها خالی از سود است، بلکه در برخی از سهم‌ها با زیان ۵۰ تا ۷۰ درصدی هم مواجه شده‌اند.

در چنین وضعیت بغرنجی که بادکنک تولید نقدینگی کشور درحال ترکیدن است و دولت باید تمام هم‌وغم خود را برای هدایت این جریان مهیب و البته مخرب به سمت بازار سرمایه و بخش‌های مولد به‌کار گیرد، با رفتارهای عجیب برخی از مدیران و مسئولان، بر آتش آن دامن می‌زند. دولتی که در خردادماه گذشته و با شعار ساماندهی بورس و حمایت از زیان‌دیدگان بازار سرمایه، برنامه‌های ۳ تا ۷ روزه ارایه داد و حالا که بر سر کار آمد، تنها برنامه حمایتی‌اش، محدود به تغییر هیات‌مدیره سازمان بورس شده است!


در این شرایط نامطلوب، برخی مسئولان و مدیران دولتی، گاهی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در حوزه بورس و بازار سرمایه ارایه می‌دهند که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به باد سخره گرفته می‌شوند و به قول معروف، حرجی بر آنها نیست، اما شنیدن سخنانی از جنس غیر کارشناسی و بعضا ناآگانه، از برخی مدیران بازار سرمایه و فعالان و اهالی بورس، برای سهامدارانی که بیش از ۱۵ ماه در انتظار جبران بخشی از زیان‌های وارده هستند، کمی دور از انتظار و انصاف به نظر می‌رسد.


شب گذشته، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، در برنامه بخش خبر ۲۱ شبکه یک سیما حضور یافت و درباره وضعیت مطلوب! بازار سرمایه و بازدهی شرکت‌های بورسی در نیم‌سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته سخن‌سرایی کرد. به گفته هامونی، «طبق متغیرهای بنیادی بازار، فروش شرکت‌ها در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، ۸۲ درصد رشد کرده و سود خالص شرکت‌ها نیز رشد ۷۲ درصدی را ثبت کرده است.» مدیرعامل فرابورس، در ادامه با اشاره تلویحی به روند ریزشی بازار، افت شاخص را طی روزهای اخیر، ناشی از «هیجان» سهامداران خرد دانست و در اظهاراتی عجیب و غیر کارشناسی، گفت که با توجه به رشد بازار و بازدهی شرکت‌ها، سهامدارانی که از بهمن ۹۹ وارد بورس شده‌اند، به‌رغم ریزش‌های بازار، بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند!


درحالی که شرایط بازار سرمایه ایران در یک حالت شکننده و خطرناک قرار دارد و سهامداران خرد، از این وضعیت نارضی‌اند، فشردن نقطه حساس و زخمی بورس آن هم توسط یکی از اعضای بازار سرمایه، قابل تحمل نیست. بسیاری از فعالان قدیمی و تحلیلگران بورس، به این اظهارات «هیجانی» و غیر کارشناسی هامونی، واکنش منفی نشان داده‌اند.


مهدی ساسانی، تحلیلگر ارشد و مدرس بازار سرمایه، در صفحه اینستاگرامی خود، خطاب به مدیرعامل فرابورس، نوشت: « کسب سود در کدام بازار؟ درحالی‌که اکثر سهم‌های بازار تا خردادماه، در صف فروش قفل بودند و الان زیر قیمت خردادماه، قرار دارند، از کدام سود حرف می‌زنید؟»


در همین‌حال، دکتر مهدی رباطی، رییس ‌هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس‌بیمه ایران، نیز دیروز با انتشار یک پیام توییتری، از وضعیت نابسامان سهامداران خرد انتقاد کرد و با هشتگ #به-داد-سهامدار-برسید، چنین نوشت: «فقط برای این‌که بدانیم بورس چه وضعیتی دارد و چه بلایی سر مردم آمده است، در کارگزاری بورس بیمه ایران (از ۱۰ کارگزار برتر بازار)، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تنها ظرف ۵ روز کاری از داریی مردم و سهامداران تبخیر شده است. سایر کارگزاران هم چنین وضعیتی دارند!»


حسین زمانی درمزاری، از فعالان قدیمی بازار سرمایه و تحلیلگر ارشد بورس نیز با یادآوری وعده‌های رییسی، در بحبوحه انتخابات ۱۴۰۰، نسبت به سیاست‌ها و رویکردهای دولت در قبال بازار سرمایه انتقاد کرد و از مسئولان خواست تا «دست از از بورس بردارند، بلکه بازار سرمایه به ساحل آرامش برسد!» وی خطاب به دولتمردان گفت که «کار را به جایی رسانده‌اید که آخرین امیدهای سهامداران خرد بر باد رفت. ما را به خیر شما امید نیست.»


مرتضی عباد، تحلیلگر ارشد و مدرس بازارهای مالی هم در کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی خود نسبت به سخنان غیر کارشناسی هامونی، انتقاد کرد و کسب بازدهی سهامدارانی که از بهمن ۹۹ وارد بورس شده‌اند را خلاف واقعیت‌های مستند در بازار سرمایه دانست.


برای آگاهی بیش‌تر مدیران و مسئولان بازار سرمایه که گویا در یک سال گذشته به روند معاملاتی شرکت‌ها روی تابلو بورس نگاهی نکرده‌اند، نگاهی گذرا به برخی از این سهم‌ها انداختیم تا «بازدهی منفی» سبد سهامداران را ببینند و برای اظهارت بعدی، از این فکت‌ها استفاده کنند:


سصفها ۷۶- درصد


سفاسی ۷۵- درصد


سکارون ۷۳- درصد


غدام ۷۲- درصد


غویتا ۷۰- درصد


کسرام ۶۹- درصد


غبهار ۶۹- درصد


فمردا ۶۹- درصد


کفرا ۶۹- درصد


حتوکا ۶۸- درصد


حآسا ۶۸- درصد


کدما ۶۷- درصد


خزر ۶۶- درصد


وسدید ۶۶- درصد


کاذر ۶۶- درصد


وآذر ۶۶- درصد


بالکا ۶۶- درصد


گشان ۶۳- درصد............


همچنین با نگاهی به برخی از سهام فرابورسی و مقایسه قیمت این سهم‌ها در بهمن ۹۹ با قیمت آنا در روز گذشته و انتهای مهرماه امسال، بهتر می‌توان اظهارت غیر واقع مدیرعامل فرابورس را درک کرد!


قیمت ذوب در بهمن: ۵۶۲ تومان


قیمت ذوب در روز گذشته: ۳۷۲ تومان


قیمت سامان در بهمن: ۱۱۰۹تومان


قیمت سامان روز گذشته:۶۹۰ تومان


قیمت وگردش در بهمن: ۲۳۹۹تومان


قیمت وگردش روز گذشته: ۱۰۶۰ تومان


قیمت سمگا در بهمن: ۳۲۱۸ تومان


قیمت سمگا روز گذشته: ۱۱۰۹ تومان


قیمت وگستر در بهمن: ۲۲۲۵ تومان


قیمت وگستر در روز گذشته :۸۶۲ تومان


اگر قیمت کنونی تمامی سهم‌های بورسی و فرابورسی را به همین ترتیب با قیمت بهمن ۹۹ مقایسه کنیم، بیش از ۹۰ درصد بازار سهام، با افت قیمت مواجه شده‌اند که نتیجه آن در سبد سهامداران، به‌ویژه سهامداران خرد و تازه‌وارد مشهود و ملموس است. حالا جناب دکتر هامونی، با کدام فکت و ریفرنس و بر اساس کدام مبنای محاسباتی، به چنین نتیجه‌ای دست یافته‌اند جای تعجب و ابهام دارد!


مولود غلامی- خبرنگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0