بورس۲۴
1401/04/08
15:06
جزئیات عملیات اجرایی ۴۸ ابرپروژه صنعتی در کشور

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بورس در سال ۱۴۰۱ اسیر عدم قطعیتهایی است که برخی از آنها ناشی از شرایط داخل کشور و بخشی دیگر خارج از محیط اقتصاد ایران است، به تشریح جزئیات عملیات اجرایی ۴۸ ابرپروژه صنعتی کشور پرداخت.

جزئیات عملیات اجرایی ۴۸ ابرپروژه صنعتی در کشور

به گزارش بورس۲۴ ، عصر روز سه شنبه برنامه چبورس از تلویزیون بورس۲۴ ، با حضور دو کارشناس مطرح بازار سرمایه با هدف بررسی و پیش بینی بازار های سرمایه گذاری برگزار شد.


در ابتدای برنامه ، دکتر سید مهدی سدیدی، از مدیران بازار سرمایه و دبیر و عضو گروه پیشرانان پیشرفت ایران توضیحاتی در خصوص وضعیت کلی بازار سرکایه و عدم قطعیت های موجود ارائه کردند که به شرح زیر بود :


بازار سرمایه و درواقع حوزه سرمایه گذاری در حال حاضر دست خوش عدم قطعیت هایی است که این امر سبب تعلل سرمایه گذار ها شده است. درجا زدن های شاخص های بورس و فرابورس نیز بیانگر این موضوع است. بخشی از این عدم قطعیت ها داخلی و بخشی از آن ها خارجی است. با توجه به این عدم قطعیت‌ها بویژه در حوزه سیاست خارجی و موضوع برجام و نیز سهم قابل توجه نمادهای دلاری در بازار سرمایه، تا زمانیکه موضوع این عدم قطعیت ها روشن نشود ، بازار سرمایه مسیر خود را پیدا نمی کند. مثلا سیاست گذاران مربوطه باید واضح تر به بیان تصمیمات بپردازند و شوک مربوط بهع تصمیمات ناگهانی را از اقتصاد جدا کنند و زمان بندی خاص برای تصمیمات و سیاستهای مربوطه در نظر بگیرند. این در حالی است که سرعت تغییرات و واکنش به اخبارمثبت و منفی در بازار ثانویه(بازار سرمایه) نسبت به بازار اولیه بسیار بیشتر است و به نوعی بورس دماسنج اقتصاد است.


برخی از این عدم قطعیت های داخلی عبارت است از : جریان تعرفه و عوارض گذاری و سیاست های مالی تجاری جدید. ارائه ناگهانی لیست های مربوط به محصولات خام و نیمه خام. موضوع قطعی برق صنایع در تابستان و قطعی گاز آنها در زمستان که عمدتا بر شرکت های فولادی ، معدنی ، پتروشیمی تاثیر منفی می گذارد. این در حالی است که این شرکت تابلوی امنیت اقتصادی کشور هستند و نباید صرفا به صورت های مالی این شرکت ها توجه کرد.


عدم قطعیت های خارجی : اخبار مثبت و منفی پیرامون برجام بدترین بلاتکلیفی را برای اقتصاد ایجاد کرده است. هر خبر مثبت و منفی سبب نوسان نرخ ارز می شود و این مولفه ها نیز اثرات خود را بر بازار سرمایه دارند.


در ادامه سدیدی در پاسخ به پرسش مجری در خصوص پیش بینی وضع بازار سرمایه در تابستان بیان کرد اگر اتفاق خاصی در نرخ های جهانی نداشته باشیم و قطعی های آسیب زننده برق در شرکت ها ایجاد نشود ، بازار متعادلی خواهیم داشت.


این در حالی است که اگر نقدینگی به سمت بازار حرکت کند ، اکثر سهم ها رشد خوبی خواهند داشت، حتی سهم هایی که نسبت قیمت به سود هر سهم بالایی داشته باشند.


کارشناس برنامه در خصوص فلسفه شکل گیری و اقدامات صورت گرفته در "گروه پیشرانان پیشرفت ایران" که به تازگی تشکیل شده است ، توضیحات زیر را بیان کرد :


اولین نشست گروه در ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.


فلسفه این گروه این است که شرکت های بزرگ نقش والایی در توسعه اقتصادی دارند. موقعیت جغرافیایی و منابع ایران در اکثر موارد جز ۵ کشور اول بوده و این خیلی بد است که هیچ نماینده ای در شاخص فورچون نداریم. هفت شرکت با شاخص هایی از قبیل طرح های توسعه جدی ، ساختار مدیریتی کارامد انتخاب کردیم و با حضور معاون اول و دستیار ویژه اقتصادی ریئس جمهور جلساتی برگزار شد.


از میان پروژه های معرفی شده، ۴۸ پروژه انتخاب کردیم و مسائل و مشکلات پیرامون این پروژه ها حل و فضل شد و در بهمن ماه ۱۳۹۹ وارد فاز عملیاتی شدند. این ۴۸ پروژه تقریبا ۱۷ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری داشته و بعد از ۴ تا ۵ سال بهره برداری خواهند شد که حدود ۱۸ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهند کرد. این پروژه ها تقریبا ۵۵ الی ۶۰٪ فروش صادراتی دارند. ۲۵ میلیون تن کنسانتره سنگ اهن و گندله ، ۱۵ میلیون تن محصولات فولادی ، ۱۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی ، ۳۰۰۰ مگاوات برق و ۸۰۰ هزار تن مس در این ۴۸ پروژه در نظرگرفته شده است. حدود ۸۲ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان ایجاد می شود. بازه زمانی بهره برداری از این پروژه حدود ۳ الی ۴ ساله است.


شاخه دیگر گروه پیشرانان ، شاخه تکنولوژی و دانش بنیان است. پروژه هایی در سطح ملی در نظر گرفته شده است مانند هوشمند سازی های کشوری.


در ادامه برنامه چبورس این هفته دکتر مهران رضوی کارشناس بازار سرمایه، نکات زیر در خصوص وضعیت فعلی بازار ها مظرح شد:


*همچنان برجام حرف اول و آخر را در بازار سرمایه ایران می زند. به شخصه فکر میکنم که بیشتر از هر زمان دیگری به توافق نزدیکیم. اخبار مثبت برجام باعث معاملات بهتر گروه های خودرویی ، بانکی و حمل و نقل شد.


*وضعیت شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بهتر است. شاخص هم وزن روی حمایت مهمی قرار گرفته است.


*قیمت دلار حدود یک ماهی است که آپدیت نشده است و برای بررسی دلار باید به طلا نگاه کنیم. طلای ۱۸ عیار نیز خط روند نزولی خود را شکسته است. ترند فعلی دلار و طلا نزولی است.

انتهای خبر

0
0