بااقتصاد
1400/05/13
14:46
صعود شاخص کل بورس به قله ۱.۴ میلیون واحدی پس از ۷ ماه/ فارس پیشران اصلی صعود ۳۰ هزار واحدی شاخص در آخرین روز معاملاتی نیمه نخست مرداد

گزارش بازار/ روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ نخستین روز کاری دولت سیزدهم با آخرین روز معاملاتی بورس در نیمه اول مردادماه مقارن شد و این هم‌زمانی با تاثیرپذیری از سایر محرک‌های مثبت بازار به‌ویژه نرخ دلار، سرانجام شاخص کل را به قله ۱.۴ میلیون واحدی که ۷ ماه از آن محروم بود، رساند. حمایت نمادهای بزرگ و دلارمحور، با پیشتازی فارس، رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص کل را رقم زد و سایر شاخص‌ها نیز در مسیر صعودی معاملات را به پایان بردند.

سیزده‌به‌در بورس با پایان دولت دوازدهم!


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، بازارهای سهام تهران یکپارچه سبزپوش شدند و به‌نظر می‌رسد سیزده به‌در پایان دولت دوازدهم را جشن گرفتند. شاخص کل هم‌وزن که دیروز به‌رغم صعود شاخص کل، نزولی بود، امروز بیش از ۲۵۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۴۰۳ هزار و ۶۰ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز در ادامه مسیر افزایشی، با ۲۸۱ واحد مثبت، سرانجام کانال ۲۰ هزار واحدی را فتح کرد.


فارس، پیشتاز شاخص‌سازان بزرگ


در معاملات امروز بورس تهران، نماد فارس با بیش از ۴ هزار واحد مثبت، پیش‌قراول صعود بود و پس از آن سایر بزرگان بورس ازجمله فملی، شستا، میدکو، کگل، کچاد و تاپیکو بالاترین میزان تاثیرگذاری مثبت را بر شاخص کل ثبت کردند. در فرابورس نیز حمایت قاطع نمادهای آریا، کگهر، زاگرس، مارون، شگویا، بنو و ومهان، شاخص این بازار را از مرز ۲۰ هزار واحد عبور داد.


سپید و دی با بالاترین حجم تراکنش معاملاتی


بیش‌ترین میزان تراکنش و گردش نقدینگی در بورس تهران به نمادهای سپید، شستا، فملی، برکت، شپنا، پترول و خودرو رسید و برای فرابورس نیز نمادهای دی، لطیف، گدنا، کرمان، وهامون، فتوسا و فگستر پرتراکنش ظاهر شدند.


جزییات آمار مثبت و منفی معاملات بورس، فرابورس و بازار پایه


امروز تعداد ۵۸۶ نماد شرکتی، مورد توجه و دادوستد معامله‌گران بازارهای سهام تهران قرار گرفتند که طی آن برای ۱۶۹ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۱۲۶ نماد هم افت قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


همراه با افزایش ۲.۲ درصدی شاخص کل بورس تهران، در این بازار امروز ۳۳۴ نماد معامله شد که ۱۸۶ سهم، معادل ۵۶ درصد معاملات، به قیمت پایانی مثبت رسیدند و ۱۴۰ سهم، معادل ۴۲ درصد نیز قیمت پایانی منفی را ثبت کردند. برای ۶۷ نماد بورسی صف خرید ۶۴۶ میلیارد تومانی تشکیل شد و درمقابل، ۲۹ نماد در این بازار، صف فروش ۲۱۸ میلیارد تومانی شکل دادند.


رشد ۱.۴ درصدی شاخص کل فرابورس هم، با معامله ۱۳۸ نماد در این بازار رقم خورد و بیش از ۵۱ درصد معاملات، معادل ۷۱ سهم، با قیمت پایانی مثبت به استقبال نیمه دوم معاملات مردادمه رفتند. ۴۶ درصد معاملات فرابورس، معادل ۶۴ سهم نیز در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۱۹ در این بازار صف خرید ۱۳۳ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۱۲ نماد هم به صف فروش ۱۵۷ میلیارد تومانی رسیدند.


دادوستد سهام در بازار پایه طی آخرین روز معاملاتی هفته با معامله ۱۱۴ نماد به پایان رسید و ۵۰ سهم مثبت در مقابل ۵۸ سهم منفی، نتیجه نهایی معاملات امروز در این بازار بود. ۳۱ نماد بازار پایه‌ای در صف خرید ۱۴۰ میلیارد تومانی ایستادند و درمقابل، ۴۶ نماد را در صف فروش ۴۲۰ میلیارد تومانی مشاهده کردند.


هشدار برای وضعیت بحرانی افزایش حجم نقدینگی


در روزهایی که وضعیت افزایش حجم نقدینگی در کشور رو به تزاید است، برخی دولتمردان و کارشناسان نسبت به این چالش هشدار می‌دهند. در همین زمینه، اکبر کمیجانی، رییس کل بانک مرکزی خواستار اجرای انضباط مالی برای کنترل رشد نقدینگی در کشور شد.


کمیجانی با بیان این که حجم کسری بودجه دولت، و پرداخت حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان در قالب تنخواه‌گردان به دولت علت اصلی رشد پایه پولی در سه ماهه اول سال جاری بوده است، تاکید کرد: بدون رعایت جدی انضباط مالی در شرایط کنونی، کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی امکان پذیر نیست.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی تمام توان خود را برای کنترل رشد نقدینگی در کشور به کار گرفته است، افزود: رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری ۳۹.۴ درصد بوده است که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل ۵.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد. همچنین نقدینگی در پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال گذشته ۶.۶ درصد افزایش یافته است که دلیل عمده این امر استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در چارچوب مصوبات قانونی و در قالب تنخواه گردان عمومی به میزان ۵۶ هزار میلیارد تومان است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، چهار شنبه ۱۳ مرداد۱۴۰۰


با صعود بیش از ۳۰ هزار واحدی شاخص کل، ارزش معاملات نیز در بازارهای سهام نسبت به روزهای گذشته رشد کرد. مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس، فرابورس و بازار پایه با حجم بیش از ۱۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیادر تومان بود. ارزش معاملات بورس تهران با جابجایی ۹۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۷۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس با نقل‌و انتقال ۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۳۳۶۶ میلیارد تومان به ثبت رسید.


از میزان ارزش کل معاملات امروز بیش از ۷۶۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله اختصاص یافت که در شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. از این میزان، ۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به سهامداران خرد اتفاق افتاد. سهامداران حقیقی امروز بیش‌ترین تمایل خود را به خرید سهم‌های تاپیکو، وغدیر و فارس تخصیص دادند و سهامداران عمده نیز بیش‌تر روی معاملات مثبت در نمادهای شگویا، وتجارت و ونوین تمرکز کردند.


گروه محصولات شیمیایی، چند رشته‌ای و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۰۳۱ ، ۴۵۴۷ و ۴۴۱ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز را به خود اختصاص دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۰۶,۰۶۰.۸۴ (۳۰۴۱۴.۱۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۰.۶۹۰.۲۱ (۲۵۷۴.۸۳افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۳۸۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۱۹۳.۹۲ (۲۸۱.۴۰افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۳۶۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۰۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، کگهر و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0