همفکران
1400/06/14
16:10
گزارش بازار/ دنده عقب در مسیر احتیاط

بازار بورس تهران امروز با حجم عرضه های بیشتری به نسبت روز گذشته آغاز بکار کرد. این عرضه ها در بزرگان به ویژه در گروهای فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی ها چشمگیر تر بود. رفته رفته با رنج کشی های مثبت در برخی گروه ها همچون خودرویی ها، از منفی های بازار کاسته و معاملات با تعادل بیشتری دنبال شد. در نهایت شاخص کل ۳۷۸۰ واحد معادل ۰.۲۵ درصد عقب نشینی کرد و به یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد بازگشت. ..

به گزارش همفکران بازار بورس تهران امروز با حجم عرضه های بیشتری به نسبت روز گذشته آغاز بکار کرد. این عرضه ها در بزرگان به ویژه در گروهای فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی ها چشمگیر تر بود. رفته رفته با رنج کشی های مثبت در برخی گروه ها همچون خودرویی ها، از منفی های بازار کاسته و معاملات با تعادل بیشتری دنبال شد. در نهایت شاخص کل ۳۷۸۰ واحد معادل ۰.۲۵ درصد عقب نشینی کرد و به یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد بازگشت. گفتنی است که با توجه به رشد قیمتی سهام شرکت های بزرگ و شاخص ساز طی هفته های اخیر، تعلل خریداران و همچنین تلو تلو خوردن این سهم ها دور از ذهن نبود و میتوان آن را امری طبیعی دانست.


دارویی ها امروز مورد توجه ترین صنعت بازار بودند که صف خرید این روز های برکت را میتوان مهم ترین عامل این امر دانست. این نماد دارویی حرکت صعودیش را از محدوده ۱۶۰۰ تومان آغاز کرد و امروز به حدود ۴۴۰۰ تومان رسید.



حمل و نقلی ها، ساختمانی ها، کاشی سرامیک ها و بیمه ای ها از دیگر صنایع مورد اقبال سهامداران در این روزها هستند که نشان دهنده شیفت خریداران به سوی کوچکترهای بازار می باشند. بنابراین مورد توجه بودن سهام کوچکتر، شاخص هم‌وزن را امروز هم سبزپوش نگاه داشت و با جهش ۲۵۰۰ واحدی معادل ۰.۵۲ درصدی همراه کرد.


رمپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت و خود را به صف خرید رساند. فولاد، شستا، فملی و پارسان بیشترین تاثیر منفی را داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


فرابورس نیز با گرایشات منفی دنبال شد و حدود ۰.۲ درصد معادل ۴۹ واحد افت را تجربه کرد و در ۲۲ هزار ۶۹۴ واحد متوقف شد. فرابورس و دماوند بیش از همه تاثیر مثبت و صبا، هرمز و غصینو بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۶۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت و ارزش معاملات خرد در حدود روز گذشته و ۹۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ هزار میلیارد ریال شد.


اخبار: طی روز گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از افزایش دامنه نوسان در آینده ای نزدیک را داد. همچنین اذعان داشتند که امکان فروش سهام عدالت به صورت بلوکی به زودی فراهم می‌شود و علت تاخیر در آزادسازی ۴۰ درصد باقی مانده سهام عدالت نبودن خریدار طی ماه های اخیر بوده است.


مجوز صادرات تایر ابلاغ شد/ شرکتهای تولیدکننده تایر مجاز هستند بخشی از محصولات تولیدی خود شامل ۳۰ درصد از گروه تایرهای کشاورزی و راهسازی و صنعتی و ۱۰درصد از گروه تایرهای رادیال سواری را صادر نمایند.



طی روز جاری رییس جمهور با اختصاص سهام عدالت برای جاماندگان موافقت کرد.



صندوق های دولتی


دو صندوق دارا یکم و پالایش امروز افت قیمت را تجربه کردند. دارا ۱.۵ درصد و پالایش ۳ درصد از قیمت پایانیش کاسته شد و به ترتیب به ۱۴۱۳۵ تومان و ۸۴۳۹ تومان رسیدند. طی روز جاری حقوقی ها در این دو صندوق تحرک چشمگیری نداشتند و تنها حقیقی ها بودند که در دوسوی خرید و فروش نقش پررنگی را ایفا کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


صنعت خودرو امروز هم پرچمدار بیشترین حجم معاملات در بازار بودند. زیرمجموعه های این گروه که در مدار منفی آغاز به کار کردند رفته رفته مورد اقبال سهامداران قرار گرفته و وارد محدوده مثبت شدند. خگستر و خریخت و خاذین که خود را به صف خرید رساندند و باقی نمادها نیز تا انتها خود را در مسیر سبز نگاه داشتند.



به این ترتیب خساپا و خگستر و خودرو بیشترین حجم معاملات را رقم زدند.


بیشترین ورود و خروج پول



بیمه ای ها، فنی و مهندسی ها و خودرویی ها اولین مقاصد پول حقیقی بودند و فراورده های نفتی، فلزات اساسی و شیمیایی ها بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود زدند. در بین نمادها رمپنا، کوثر و قثابت بیش از دیگر نمادها ورود پول حقیقی و شپنا، شبندر و فولاد بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


رمپنا امروز در محدوده منفی آغاز به کار کرد اما رفته رفته با بیشتر شدن تحرکات سهامدارانش در جبهه خرید و مورد استقبال گرفتن، در مسیری صعودی شروع به حرکت کرد تا جایی که در سقف قیمت روزانه خریدارانش را به صف نشاند. از ۵۶ میلیون سهم معامله شده ۸۹ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۷۹ درصد از سوی حقیقی ها خریداری شد. به این ترتیب این سهم جذب حدود ۷۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به ثبت رساند.


شپنا امروز هم پذیرای بیشترین پول از سوی حقوقی ها بود. نماد مذکور امروز را متعادل و اما با گرایشات منفی گذراند و در انتها شاهد کاسته شدن ۲ درصدی قیمت پایانی بود. اگرچه در میانه های بازار یا افزایش تقاضا تا محدوده صفر تابلو بالا آمد ام نتوانست در آن محدوده باقی بماند و باقی روز را در مدار ۱ و ۲ درصد منفی نوسان کرد. از ۹۰ میلیون سهم معامله شده در شپنا، ۳۲ درصد از خرید ها سهم حقوقی ها بود و ۹۷ درصد از عرضه ها سهم حقیقی ها. در نتیجه ۳۶ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران عمده جذب این نماد شد. در مجموع پالایشی ها امروز از پر عرضه ترینهای بازار بودند.




نمادهای مشکوک



نیرو و سپیدار در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


نیرو سرمایه که مدتی است در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه است، توانست امروز قفل صف فروش را بشکند و تا محدوده مثبت ۲ درصد پیشروی کند. حقیقی ها تنها بازیگران معاملات این سهم بودند. در نماد مذکور امروز حدود ۴میلیون برگ سهم جا به جا شد که افزایش قابل توجهی نسبت به حجم روزهای قبل داشت.



بیشترین و کمترین بازدهی روزانه



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خمحور، قشکر و ملت با ۵ درصد رشد به دست آوردند. بدترین عملکرد امروز هم به سخاش، شکربن و ستران به ترتیب با ۳.۹۳، ۳.۴۳ و ۳.۳۵ درصد افت تعلق گرفت.


انتهای خبر

0
0