همفکران
1400/05/20
14:42
بازگشت فرابورس به قله / ثبت رکورد جدید در معاملات خرد

شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ هزار واحد معادل ۲.۱۲ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۴۸۴ هزار واحد رسید. شاخص کل در این هفته ۵.۵۹ درصد رشد داشته است و با قدرت و بدون توقف در حال عبور از کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی است. سی دقیقه اول شیب صعود شاخص خیلی تند بود ولی بعد از آن به تعادل رسید و با سرعت کمتری افزایش ارتفاع داشت. شاخص هم وزن نیز ۴۱۰۰ واحد معادل یک درصد رشد را تجربه کرد. شاخص هم وزن نیمه اول بازار صعودی بود اما نیمه دوم تغییر روند داد و ۶۰۰ واحد را پس داد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ هزار واحد معادل ۲.۱۲ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۴۸۴ هزار واحد رسید. شاخص کل در این هفته ۵.۵۹ درصد رشد داشته است و با قدرت و بدون توقف در حال عبور از کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی است. سی دقیقه اول شیب صعود شاخص خیلی تند بود ولی بعد از آن به تعادل رسید و با سرعت کمتری افزایش ارتفاع داشت. شاخص هم وزن نیز ۴۱۰۰ واحد معادل یک درصد رشد را تجربه کرد. شاخص هم وزن نیمه اول بازار صعودی بود اما نیمه دوم تغییر روند داد و ۶۰۰ واحد را پس داد. سه غول بزرگ بازار یعنی فارس، فولاد و شستا بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و هر سه در صف خرید هفته را تمام کردند. پاکشو، اپال و برکت بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند اما هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۲.۰۴ درصد معادل ۴۲۳ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار ۲۱۲ واحد رسید. امروز بازدهی یک ساله فرابورس مثبت شد. آریا، مارون و کگهر بیش از دیگران تاثیر مثبت و زماهان، بگیلان و حخزر بیشترین اثر منفی را داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۵۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها (خروج پول حقیقی) صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز ۹۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که رکورد جدیدی در سال جاری است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۶ میلیارد دلار رسید.


امروز اخبار تائید نشده ای مبنی بر ارسال لیست هیات وزیران دولت جدید در فضای مجازی پخش شده که در صورت صحت می تواند بر معاملات روز شنبه اثر گذار باشد. در ضمن همفکران سبد سرمایه گذاری خود را به روز کرد و حد سود شپدیس و ومهان اصلاح شد.



صندوق های دولتی


دارایکم تلاش کرد سبز بماند. با اینکه ارزش ذاتی صندوق در حال رشد است اما قیمت سهم واکنش چندانی نشان نمی دهد. امروز ارزش ذاتی صندوق به ۱۸۶۳۷۶ ریال رسید و قیمت پایانی تنها ۰.۷۸ درصد رشد کرد. حقوقی ها ۷ درصد در سمت تقاضا و ۳ درصد در سمت عرضه مشارکت کردند و ۶ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. اختلاف بین ارزش ذاتی و قیمت پایانی به ۳۴ درصد رسیده است.


پالایش وضع بهتری داشت. ارزش ذاتی صندوق کمی بالا رفت به ۸۴۸۴۷ ریال رسید و قیمت پایانی ۲.۸۷ درصد رشد کرد. حقوقی ها با حضور ۳ درصدی در سمت تقاضا ۱۱ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم تزریق کردند. اختلاف بین ارزش ذاتی و قیمت پایانی به ۱۴ درصد رسیده است.


پر حجم ترین معاملات بورس


فلزات اساسی، چند رشته ای صنعتی و فراورده های نفتی سه گروهی بودند بیشترین حجم معاملات بورس را داشتند. در بین نمادها خساپا، کمند و امین یکم حجم معاملات بیش از دیگر نمادها را به خود اختصاص دادند.


خساپا روز پر نوسانی نداشت و قیمت پایانی تنها ۱.۱۲ درصد نسبت به دیروز رشد کرد. از ۶۳۲ میلیون سهم معامله شده ۶ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۹۹ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد، در نتیجه ۶ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد داشتیم.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیشتر در سه گروه هلدینگ ها، محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی پول خرج کردند و حقوقی ها در بانک ها، سرمایه گذاری ها و کانی های فلزی در حال خرید بودند. شستا، شتران و فارس بیشترین ورود پول حقیقی و وبملت، فملی و وغدیر بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.


شستا چند دقیقه بعد از شروع بازار و بعد از معامله ۱۰۰ میلیون سهم به صف خرید رفت این صف دو بار عرضه شد اما باز هم حجم تقاضا موجب تشکیل آن شد و در نهایت شستا روز را در صف خرید ۱۷ میلیونی تمام کرد. حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند، آنها ۳۸ درصد از عرضه ها و ۱۳ درصد از تقاضا را بر عهده گرفتند و حقیقی ها ۱۵۸ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند. روز قبل مدیرعامل شستا در مصاحبه با اقتصاد آنلاین خبرهای خوبی اعلام کرد و وعده ۸ عرضه اولیه تا پایان سال را داد. وی ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت را بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان می داند.


وبملت روز را از محدوده صفر تابلو شروع کرد و با اندکی رشد به پایان رساند. از ۳۲۴ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۳۲ درصد را خریداری و ۹ درصد را عرضه کردند. این روند موجب ورود ۳۰ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. وبملت در آستانه مقاومت مهمی است و در صورت عبور از آن می تواند تا ۴۶۰۰ را بدون مشکل طی کند.




نمادهای مشکوک


بایکا و خفولا در بازه های ۷ روزه و ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم معاملات را داشتند.


بایکا از بهمن ۹۹ در صف فروش سنگین قفل شده بود و معاملات آن به قدری کم شده بود که میانگین حجم ماهانه به ۲۰ هزار سهم رسید؛ اما امروز ورق برگشت نماد از صف فروش به صف خرید رفت و بیش از ۹ میلیون سهم معامله شد. تا این لحظه هیچ دلیل بنیادی برای این تغییر روند اعلام نشده است و آخرین اطلاعیه منتشر شده در کدال مربوط به صورت های مالی سه ماهه است که ۲۹ تیرماه روی سایت رفته است و حقیقی ها کنترل نماد را در دست داشتند، آنها ۱۰۰ درصد از عرضه ها و ۹۹ درصد از تقاضا را بر عهده گرفتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به کساوه با ۷.۲۲ درصد رشد و بکاب، غگیلا، خرینگ، پارس، لپارس و شاروم با ۵ درصد رشد رسید؛ اما غدام با ۱۰ درصد، بالبر با ۶.۳۴ درصد و زماهان با ۵.۹۲ درصد بدترین عملکرد را داشتند.


کساوه بعد از برگزاری مجمع عمومی به معاملات برگشت. تا قبل از این کساوه ۶ ماه در صف فروش قفل بود و خرید و فروش کمی داشت؛ اما امروز خریداران به استقبال او آمدند و سهم تا ۸ درصد بالاتر از آخرین قیمت خود معامله شد. از ۱.۷ میلیون سهم معامله شده حقیقی ها ۹۳ درصد را خریداری کردند و حقوقی ها ۶ درصد را عرضه کردند، در نتیجه ۶۹ میلیون تومان ورود پول حقیقی به ماد داشتیم.


غدام امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد. میانگین معاملات در این نماد به ۲ هزار سهم رسیده است. امروز ۴۲ هزار سهم معامله شد که ۲۷ هزار آن در آخرین دقایق انجام شد. یک کد حقوقی ۷۳ درصد از خریدها را انجام داد و ۱۰۰ درصد عرضه ها توسط حقیقی ها انجام شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۱.۳۵ درصد رشد کرده و به ۲۶ هزار و ۶۸۹ تومان رسیده است. احتمال ورود و تثبیت دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی کم است به نظر می رسد به زودی شاهد افت قیمت باشیم.


سکه طرح جدید تحت تاثیر رشد دلار و انس طلا صعودی است و تا کنون ۲.۶۲ درصد رشد کند و به ۱۱ میلیون ۵۷۳ هزار تومان برسد. ۱۱۷۰۰ هزار تومان مهمترین مقاومت پیش روی سکه است.


انس طلا به تعادل رسیده است و امروز ۰.۲۱ درصد رشد کرده و به ۱۷۳۲ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0