بااقتصاد
1400/06/02
14:08
سبزپوشی بیش از ۹۰ درصدی نمادها، تداعی‌کننده روزهای اوج بورس در سال گذشته/ افزایش نرخ دلار، کامودیتی‌ها، خودرو و تورم انتظاری، موتور محرک بازار سرمایه

گزارش بازار/ سه‌شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰ امروز موتور تمامی مولفه‌های محرک بازار سرمایه روشن شد تا تابلو بورس‌های تهران سبزپوشی بیش از ۹۰ درصدی نمادها را تجربه کنند، تجربه سبزی که تداعی‌کننده روزهای اوج بورس در بهار و تابستان ۹۹ بود. به‌این‌ترتیب شاخص کل با ۲۷ هزار و ۵۵۳ واحد صعود به میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با صعود شارپی ۱۱ هزار واحدی از کانال ۴۵۱ هزار واحد عبور کرد. برای شاخص کل فرابورس نیز با ۳۳۲ واحد رشد، ارتفاع ۲۲ هزار و ۲۲۰ واحدی ثبت شد.

سقف‌شکنی تمامی شاخص‌های بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه دوم شهریورماه، روند معاملات بازارهای سهام تهران در مسیری کاملا متفاوت با روز گذشته و در مدار مثبت رقم خورد و شاخص بورس‌ها سقف‌شکنی کردند. نمادهای شاخص‌ساز نیز برخلاف دیروز، جملگی با افزایش تقاضا و حجم خرید مواجه شدند و فولاد، پارس، فملی، وبملت، پارسان، اخابر و رمپنا صدرنشینان بورس تهران بودند. در بازار فرابورس نیز زاگرس، ذوب، مارون، هرمز، دی، دماوند و وهور شاخص‌سازان اصلی نام گرفتند.


سپید و وهامون در صدر پرتراکنش‌های بورس و فرابورس


بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی در بورس برای نمادهای سپید، شستا، پترول، برکت، فولاد، خودرو و فملی به ثبت رسید و وهامون، وسپهر، دی، مدیریت، لطیف، زماهان و فگستر نیز در بازار فرابورس بالاترین میزان تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند.


رشد بیش از ۳ درصدی قیمت سهام ۳۶۳ شرکت


معامله‌گران سهام امروز در ۵۹۹ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که ۳۶۳ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد را ثبت کردند و برای ۳۴ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییاتی از روند معاملات در بازارهای سهام تهران


تابلو بورس تهران امروز رشد ۱.۸ درصدی شاخص را با جابجایی سهام در ۳۳۷ نماد شرکتی حک کرد. برای ۳۰۴ سهم، معادل ۹۰ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۷ سهم، معادل ۸ درصد، قیمت نهایی منفی ثبت شد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۵۱ نماد پرشمار ظاهر شدند و ارزش صف خرید در این بازار به ۹۱۳ میلیارد تومان، رسید که ۲۰۰ میلیارد تومان بیش‌تر از دیروز بود. فروشندگان این بازار نیز تنها ۶ نماد را در صف فروش ۱۵۹ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات امروز در بازار فرابورس با رشد ۱.۴ درصدی شاخص همراه بود. در این بازار ۱۳۵ نماد در مدار مثبت و منفی دادوستد شدند و ۱۲۶ سهم، معادل ۹۳ درصد، به قیمت پایانی مثبت رسیدند. درهمین‌حال ۸ سهم، معادل ۶ درصد نیز قیمت پایانی منفی را تجربه کردند. خریداران فرابورسی امروز برای ۶۶ نماد صف خرید ۵۳۷ میلیارد تومانی تشکیل دادند. درمقابل، تنها یک نماد را در این بازار به صف فروش ۴۸ میلیارد تومانی گذاشتند که یک رکورد در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود!


امروز در بازار پایه نیز با حمایت خریداران، بیش از ۶۰ درصد تابلو معاملات سبزپوش شد و با دادوستد ۱۲۷ نماد جریان یافت. طی این معاملات، ۷۷ سهم، معادل ۶۱ درصد در مدار مثبت چرخیدند و ۴۷ سهم، معادل ۳۷ درصد نیز در دامنه منفی قرار گرفتند. برای ۶۰ نماد در این بازار صف خرید ۲۲۲ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۲۶ نماد نیز در صف فروش ۴۹۳ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی حدود ۱۴۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۹۲۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۹۵۹۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته افزایش یافت. طی این دادوستدهای خرد، ۲۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران عمده به حقیقی‌ها رخ داد و رشد شارپی ۱۱ هزار واحدی شاخص هم‌وزن را درپی داشت. در جریان این نقل‌وانتقالات سهام، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای وبملت، سپید و ذوب اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فولاد، شپنا و میدکو متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ۷۴۶ ، ۶۸۵ و ۶۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۴۳,۴۷۶.۳۸ (۲۷۵۵۳.۴۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۱.۲۱۹.۳۹ (۱۱۰۸۱.۳۶افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۲۷۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فولاد، پارس و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۲۲۰.۴۵ (۳۲۲.۹۲افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۷۵۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، ذوب و مارون


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0