بااقتصاد
1400/10/27
14:26
ترس و اضطراب معامله‌گران سهام از کاهش نرخ دلار و عقب‌نشینی از صف‌های خرید/ یکه‌تازی خودرو سبزرنگ در جاده هموار برجام

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران در نیمه نخست معاملات امروز با افزایش تقاضا در برخی نمادها ازجمله گروه خودرویی‌ها مواجه شد اما در نیمه دوم با کاهش نرخ دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی، معامله‌گران دست از خرید کشیدند و حجم عرضه‌ها افزایش یافت. شاخص کل نیز رشد ۴۰۰۰ واحدی را با افت در همین عدد عوض کرد و به رقم یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار واحدی عقب نشست. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۱۴۰۰ واحد سقوط کرد و در نقطه ۳۴۵ هزار واحدی متوقف شد. در نقطه مقابل شاخص‌های بورس، شاخص آیفکس با ۳ واحد مثبت، کمی سبز ماند و روی پله ۱۷ هزار و ۸۷۵ واحدی، تثبیت شد.

سهم ۲۰ درصدی معاملات مثبت از بازار امروز


به گزارش بااقتصاد، جریان معاملات در بورس و فرابورس امروز، دوشنبه ۲۷ دی‌ماه، با سبزپوشی بخشی از نمادها آغاز شد و حدود ۴۰ درصد از تابلوهای معاملات را دربرگرفت اما با عقب‌نشینی خریداران سهام، بر میزان عرضه‌ها افزوده شد و حدود ۸۰ درصد از نمادهای معامله‌شده با کاهش قیمت پایانی، به استقبال معاملات فردا رفتند. در نهایت بازارهای سهام تهران توانستند ۲۰ درصد در مدار مثبت باقی بمانند.


ترک‌تازی خودرو در جاده سبز بورس


در بورس تهران، گروه خودرویی به روال اخیر و مثبت خود ادامه دادند و خودرو سبزترین نماد روی تابلو بورس بود که بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کرد. پارسان، شبندر و خساپا نیز سبزجامگان بعدی بودند. در طرف مقابل و بخش قرمزپوشان بورسی، فملی، وبملت، فولاد، شفن و وغدیر ایستادند و بیش‌ترین میزان منفی را به شاخص کل تحمیل کردند. در این بازار، خودرو، خساپا و انرژی۳ بیش‌ترین حجم تراکنش مثبت را رقم زدند و شپنا، فولاد . شتران نیز در صدر پراتراکنش‌های منفی ایستادند.


رشد ۳ واحدی شاخص آیفکس!


وضعیت معاملات در بازار فرابورس امروز کمی متعادل‌تر بود و شاخص‌سازان اصلی آیفکس، نمادهای غصینو، فرابورس، شگویا، اتکای، بساما و بپاس لقب گرفتند. کگهر نیز با کاهش قیمت، بالاترین میزان تاثیرگذاری منفی را بر شاخص کل فرابورس اعمال کرد. نمادهای پرتراکنش این بازار به نام فرابورس، توسن و زقیام در مدار منفی ثبت شد و کرمان، چخزر و مدیریت بالاترین حجم تراکنش‌های منفی را به نام خود کردند.


تقابل ۳ برابری فروشندگان سهام در برابر خریداران


معامله‌گران سهام امروز، ۶۲۰ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۲۹ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید. حدود ۸۰ درصد از نمادهای معامله شده در دامنه منفی قرار گرفتند. خریداران برای ۳۶ نماد در صف تقاضا ایستادند درحالی‌که ۱۲۳ نماد در صف‌های فروش جاخوش کردند.


عشقی: نیمی از حقیقی‌های تازه‌وارد بورس، سود کرده و از بازار خارج شده‌اند!


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، در هفتمین همایش مالی اسلامی که صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد، در پاسخ به رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، مبنی بر چگونگی حمایت سازمان از زیان‌دیدگان بورس، اظهار کرد: اشخاصی که از ابتدای سال ۹۹ به عنوان اولین خرید وارد بورس شده‌اند، ۶.۷ میلیون نفر هستند که از عده، نزدیک به ۳.۲ میلیون نفر با سود خارج شده و زیان نکرده‌اند.


محمدرضا پورابراهیمی، خطاب به مجید عشقی، تصریح کرد: دارندگان سهام عدالت ۵۰ میلیون نفر هستند که ارزش دارایی‌های‌شان نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. چطور شما می‌گویید ۶ میلیون نفر هستند؟!


در ادامه این همایش، رییس سازمان بورس بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای ورود «بلاکچین» در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند و استفاده از الگوریتم‌های "اجماع" مانند الگوریتم "بلاکچین" یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، در فرآیندهای بازار سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته عشقی، در آینده نزدیک مجبور به استفاده از این فناوری‌ها خواهیم بود، بنابراین ضروری است در این خصوص تصمیم‌های درست و سریع گرفته شود.


تشکیک و ابهام دولت برای محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها


هیات دولت در نشست عصر دیروز، موضوع تغییر نحوه محاسبه نرخ خوراک گاز در سال ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار داد و هیات‌وزیران در راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در این خصوص موافقت کرد. در این جلسه مصوب شد که فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال ۱۴۰۰ اعمال و اجرا شود. همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی می‌باشد. برای صنایع سیمان و سایر صنایع نیز معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود.


دفاع سازمان بورس از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها


با اعلام و انتشار خبر فوق، بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به آن موضع گرفتند و اعتراض کردند. در پاسخ به این انتقادها، روابط عمومی سازمان بورس،توضیحاتی پیرامون برداشته شدن سقف ۵ هزار تومانی خوراک پتروشیمی‌ها ارایه داد و اعلام کرد: سقف ۵ هزار تومانی خوراک پتروشیمی ها برداشته شده است، یعنی نرخ حدود ۲ هزار تومانی در ماه‌های اول سال و بالای ۵ هزار تومانی در بعضی ماه‌های پایانی اعمال خواهد شد، اما سایه سنگین خوراک رانتی و قیمت‌گذاری دستوری برای همیشه از سر پتروشیمی‌ها کنار می‌رود و فروش‌ها زیاد می شود. قیمت گاز هاب‌های اروپایی به شدت کاهشی شده و نرخ های فعلی دوامی ندارد، فرمول معیوب هم پایدار نیست. این وسط جالب ترین ماجرا اصرار برخی به ثابت ماندن عدد ۵ هزار تومان خوراک در همه ماه‌های سال بود که منتفی شد! واقعا تبعات بعدی مطرح شدن همین پیشنهادات را چه کسی گردن می گیرد؟


عزم جزم دولت برای حذف ارز ترجیحی


سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، از تقدیم برنامه اجرایی حذف ارز ترجیحی و شیوه جبران تاثیرات آن در معیشت مردم توسط دولت به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خبر داد و گفت: این برنامه در کمیسیون تلفیق و در کارگروه مشترکی با دولت بررسی خواهد شد. به گفته زارع، این کمیسیون نظر نهایی خود را درباره اجرای آن و در راستای تقویت معیشت مردم در صورت حذف این ارز اعلام خواهد کرد.


وی افزود: اولویت اصلی مجلس کمک به دولت برای تقویت معیشت مردم است و چنانچه در بررسی برنامه مکتوب دولت به این جمع بندی برسیم که دولت قدرت توامان برای حذف ارز ترجیحی و حمایت دقیق و اطمینان بخش از معیشت مردم را دارد، به قوه مجریه برای اجرای آن کمک خواهیم کرد.


درخواست رییس جمهوری از نظام بانکی کشور برای اعلام اسامی بدهکاران و قطع دست متخلفان


رییس جمهوری امروز از مسئولان نظام بانکی کشور خواست تا به بدهکاران بدحساب میدان ندهند و اسامی آنها را منتشر و دستشان را قطع کنند. ابراهیم رییسی، تصریح کرد: در تسهیلات خرد برای مردم به جای وثیقه و ضامن، اعتبارسنجی کنید و سریعا واحد‌های تملک شده تولیدی را یا راه‌اندازی یا واگذار نمایید. وی همچنین گفت: سود مازاد دریافتی از نرخ اعلامی بانک مرکزی را پس بدهید و حداکثر تا پایان سال کارگروهی به منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل و اعلام نتیجه کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۴۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به رقم اندک و ناچیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز همچنان کاهشی بود و کمترین میزان طی روزهای اخیر رسید و حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. در چنین روز معاملاتی کم‌رمقی، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای کمنگنز، انرژ۳ و شپدیس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های خودرو، فملی و سمگا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی، به ترتیب با ۲۴۵ ، ۱۸۹ و ۱۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۰۶.۵۳۲.۷۲ (۴۲۷۱.۹۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۵.۰۸۴.۸۳ (۱۳۹۴.۵۸-)


ارزش معاملات: ۳.۴۱۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فملی، وبملت و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۸۷۵.۶۷ (۳.۴۰افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۵۰۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: غصینو، فرابورس و شگویا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0