بورس پرس
1400/07/22
00:00
گزارش جدید سازمان تجارت جهانی از آمار صادرات و واردات ایران

سازمان تجارت جهانی آخرین آمار صادرات و واردات ایران در سال گدشته میلادی را ۵۳.۵ و ۳۸.۷‌میلیارد دلار اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سازمان تجارت جهانی در تازه ترین گزارش از آمار صادرات و واردات ایران اعلام کرد: ارزش مبادلات کالاها در سال گذشته میلادی ، بالغ بر ۵۳.۵ و ۳۸.۷ میلیارد دلار بود. تغییرات صادرات و واردات طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ منفی ۶ و ۵ درصد اعلام شد و سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش ۳۶ و ۱۹‌درصدی و ۱۵ و ۷ درصد به ثبت رسید.


بر اساس این گزارش ، سال گذشته سهم ایران از صادرات و واردات کل جهان حدود ۳۰. ۰ و درصد و از واردات کل جهان حدود ۲۲. ۰ درصد اعلام شد.


در سال ۲۰۱۹ سوخت‌ها و محصولات معدنی با سهم ۶. ۳۱‌درصدی بزرگ‌ترین گروه صادراتی و سایر کالاها با سهم ۵. ۳۱، تولیدات صنعتی ۸. ۲۷ و محصولات کشاورزی با ۱. ۹ درصد ، گروه‌های اصلی در این حوزه بودند.


در حوزه واردات هم تولیدات صنعتی ، محصولات کشاورزی ، سوخت‌ها ، محصولات معدنی و سایر محصولات سهم ۵. ۶۴، ۶. ۳۲، ۸. ۱ و یک درصدی داشتند. چین، عراق، امارات و افغانستان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی و چین، اتحادیه اروپا، امارات و هند مهمترین کشورهای تامین‌کننده واردات ایران در سال ۲۰۱۸ بودند.


گروه‌های کالایی شامل آجیل‌ها ۴۸۸‌میلیون دلار ، خرما، انجیر، آناناس و آووکادو ۳۷۲‌میلیون دلار ، زنجبیل، زعفران، زردچوبه و آویشن ۳۵۴‌میلیون دلار ، نان، شیرینی و سایر محصولات نانوایی ۳۲۲‌میلیون دلار ، گوجه‌فرنگی تازه یا منجمد ۲۴۵‌میلیون دلار اصلی‌ترین گروه‌های صادراتی و ذرت با بیش از ۲.۱ ، برنج و سویا با ۱.۶ میلیارد ، کنجاله سویا و جو با ۶۵۱ و ۶۰۳ میلیون دلار مهم ترین محصولات کشاورزی وارداتی ایران بودند.


در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی ، نفت با صادرات بیش از ۵۰.۸ ، گاز ۵.۲ ، پلیمرهای اتیلن ۳.۳ و خانواده الکل آسیکلیک‌ها با ۲.۱ میلیارد دلار اصلی‌ترین گروه‌های کالای غیرنفتی صادراتی طی سه سال گذشته بودند.


همچنین داروها با ۱.۱میلیارد دلار، تلفن‌های رادیویی و ابزارهای مخابراتی ۷۸۲‌میلیون ، ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه ۷۴۳ ، قطعات وسایل نقلیه موتوری ۶۹۰ و قطعات گرافیتی غیر از کربن با ۶۵۵ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای غیرنفتی وارداتی ایران گزارش شدند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0