رمزارز نیوز
1401/05/06
17:00
تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز چیست؟

در سال‌های اخیر شاهد افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارزها بوده‌ایم. این پلتفرم‌های مجازی ظرف مدت… مطالعه مطلب ...

فهرست مطالب


اثرگذاری متقابل شبکه‌های اجتماعی و کریپتو شبکه‌های اجتماعی، محل تولد اولین رمزارزها امید توسعه‌دهندگان به تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز ارزهای دیجیتال همچنان به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند رابطه شبکه‌های اجتماعی و رمزارزها چطور پیش خواهد رفت؟ نمونه‌های موفق شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر رمزارز امیدواری به آینده شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز خلاصه مطلب در سال‌های اخیر شاهد افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارزها بوده‌ایم. این پلتفرم‌های مجازی ظرف مدت کوتاهی توانستند رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی سنتی، مثل تلویزیون، روزنامه، رادیو، وب‌سایت‌های اینترنتی و … را کنار بزنند و به مهم‌ترین بستر اطلاع‌رسانی تبدیل شوند. ارزهای دیجیتال نیز در سال‌های گذشته رشد حیرت‌انگیزی داشته و به یکی از موضوعات مهم شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. تاثیر این دو پدیده تکنولوژیک بر یکدیگر روند جالبی داشته است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.


اثرگذاری متقابل شبکه‌های اجتماعی و کریپتو

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاثیر عمیقی در رشد و توسعه صنایع مختلف دارند. کریپتو جزو آن دسته از صنایعی است که ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با شبکه‌های اجتماعی دارد. بسیاری از رمزارزها محبوبیت خودشان را مدیون همین پلتفرم‌های اینترنتی هستند.


رابطه شبکه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال تکامل است. با توسعه رمزارزها و فناوری‌های جدید در حوزه کریپتو، شاهد افزایش تاثیر مقابل این دو پدیده تکنولوژیک هستیم. حالا شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر کریپتو ایجاد شده است و رمزارزها نیز به توسعه پلتفرم‌های مردمی کمک کرده‌اند.


شبکه‌های اجتماعی، محل تولد اولین رمزارزها

ارزش و محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. بسیاری از نهادهای مالی مشهور و شرکت‌های برجسته مثل جی‌پی مورگان (JP Morgan)، مایکروسافت (Microsoft) و اوراستوک ( Overstock.com ) به دنبال توسعه رمزارزهای اختصاصی هستند. کافی است نگاهی به یک دهه پیش بیندازیم. در آن زمان بیت کوین تنها ۰.۰۶ سنت ارزش داشت و خبری هم از صدها آلت کوین جذاب نبود.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز

شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در این رشد داشته‌اند. همه چیز از یک انجمن کوچک شروع شد. بیت کوین تاک (Bitcoin Talk) همان انجمنی بود که در آن، خبر انجام تراکنش BTC توسط لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) برای پرداخت هزینه دو پیتزا منتشر شد. برای این دو پیتزا حدود ۱۰ هزار BTC خرج شد. حالا این انجمن اجتماعی به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های اجتماعی رمزارزی در جهان تبدیل شده است.


امید توسعه‌دهندگان به تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز

شبکه‌های اجتماعی، از انجمن‌ها و فروم‌ها گرفته تا پلتفرم‌های مشهوری مثل توییتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و … همه در حال پیشرفت هستند. روز‌به‌روز محبوبیت این شبکه‌ها افزایش می‌یابد و البته تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز نیز بیشر می‌شود. طبق آخرین آمار، دو سوم بزرگسالان آمریکا اخبار روزانه را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.


به همین دلیل توسعه‌دهندگان پروژه‌های کریپتو امید زیادی به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دارند. برای مثال فیس‌بوک یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تبلیغاتی برای جذب کاربران و دستیابی به مخاطبان هدف است.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز

یکی از مدیران مجموعه Investing.com در مصاحبه با خبرگزاری Futurism تاثیر facebook را این‌چنین توصیف می‌کند:


فیس‌بوک با بیش از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه می‌تواند نقش مهمی در پذیرش فناوری‌ها و پروژه‌های جدید داشته باشد.


تا زمانی که مقالات، اخبار، حواشی و به‌روزرسانی‌های کریپتو جزو موضوعات مهم این پلتفرم‌ها باشد، می‌توان به تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز امیدوار بود. در موارد متعددی این شبکه‌ها باعث افزایش یا نوسان قیمت ارزهای دیجیتال شده‌اند. اتفاقی که گاهی پیامدهای مثبت و گاهی هم نتایج مخربی داشته است.


انتشار اخبار جنجالی در مورد هک شدن صرافی‌های مشهور رمزارزی باعث کاهش قابل‌توجه قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. برای مثال زمانی که صرافی بیت فینکس (Bitfinex) هک شد، ارزش بیت کوین یکباره ۲۰ درصد افت کرد. گرچه این روزها ارزش رمزارزها ثبات بیشتری پیدا کرده است اما همچنان تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز قابل‌توجه و مشهود است.


ارزهای دیجیتال همچنان به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند

آیا ارزهای دیجیتال و بلاکچین برای رشد و پیشرفت، هنوز هم به شبکه‌های اجتماعی مجازی نیاز دارند؟ بله. هر چه جلوتر می‌رویم افراد بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها ترغیب می‌شوند. این افراد معمولا از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنند. بنابراین ترجیح می‌دهند به‌روزترین اخبار و آموزش‌ها را از طریق چنین بسترهایی دنبال کنند.


برای مثال بیت کوین بخشی از رشد خودش را مدیون شبکه ردیت (Reddit) است. این پلتفرم اجتماعی در سال‌های گذشته نقش مهمی در انتشار اخبار و مقالات مربوط به BTC داشته است.


همچنین ببینید: هدیه ارز دیجیتال چیست؟ چگونه ارز دیجیتال و بیت کوین هدیه بدهیم؟ در واقع ردیت یکی از بزرگ‌ترین بسترهای تاثیرگذار اجتماعی محسوب می‌شود. تحلیلگران، معامله‌گران، توسعه‌دهندگان و بسیاری از گروه‌های علاقه‌مند به دنیای کریپتو نظرات خود را در این شبکه مجازی بیان می‌کنند. روزنامه‌نگاران نیز در کنار پیام‌رسان‌های مشهوری مثل تلگرام (Telegram) و اسلک (Slack) از ردیت برای مطالعه و انتشار اخبار استفاده می‌کنند.


جیمی ردمن (Jamie Redman)، روزنامه‌نگار حوزه ارزهای دیجیتال، در مقاله منتشرشده در وب‌سایت ۹۹Bitcoins می‌گوید:


ما از پلتفرم‌هایی مثل اسلک، ترلو (Trello) و گوگل هنگ اوت (Google Hangouts) برای مدیریت و انتشار اخبار استفاده می‌کنیم. در چنین پلتفرم‌هایی نویسندگان، خبرنگاران و سردبیران دور هم جمع می‌شوند و درباره آخرین اخبار صحبت می‌کنند.


رابطه شبکه‌های اجتماعی و رمزارزها چطور پیش خواهد رفت؟

آیا تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز همچنان ادامه خواهد داشت؟ قطعا بله. امروزه این شبکه‌ها بخش مهمی از زندگی مردم سراسر جهان هستند و هر فردی دقایق یا ساعاتی از زندگی خودش را به گشت‌وگذار در این پلتفرم‌ها اختصاص می‌دهد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز

با توجه به اینکه محبوبیت رمزارزها نیز دائما در حال افزایش است، پیش‌بینی می‌شود با پذیرش ارزهای دیجیتال توسط نهادها و شرکت‌های معتبر، شاهد افزایش تاثیر متقابل این دو پدیده فناوری بر یکدیگر باشیم.


همین حالا چندین شبکه اجتماعی مبتنی بر ارز دیجیتال توسعه یافته است. هدف از توسعه این پلتفرم‌ها افزایش عدالت محتوایی و رفع نقاط ضعف شبکه‌های فعلی است. در حقیقت پلتفرم‌های جدید تلاش می‌کنند دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را امکان‌پذیر کنند.


شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز هیچ نهاد کنترل‌کننده یا ناظری ندارد. در چنین پلتفرم‌هایی خبری از سرقت اطلاعات یا ذخیره داده‌ها در سرورهای سازمان‌های خصوصی یا دولتی نیست. در شبکه‌های اجتماعی سنتی مثل یوتیوب و فیس‌بوک شاهد سوءاستفاده از داده‌های کاربران و هدایت ذهن مخاطب به سمت مسیرهای تبلیغاتی هستیم. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهند با خیال راحت اطلاعات و فایل‌های خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. در چنین محیطی سطح امنیت اطلاعات بیشتر است و فرآیندهای اقتصادی، سودآوری بیشتری برای ناشر و بیننده محتوا دارد.


نمونه‌های موفق شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر رمزارز

یکی از دغدغه‌های مهم کاربران شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات مزاحم و خسته‌کننده است. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز راهکارهایی برای حل این معضل دارند. برای مثل توکن BAT به همین منظور توسعه یافته است. با پرداخت این توکن، امکان مسدودسازی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر کریپتو وجود دارد.


علاوه بر این، تبلیغ‌کنندگان نیز با پرداخت این توکن، محتوا را به جامعه هدف خود نمایش می‌دهند. کاربران نیز در ازای مشاهده تبلیغات مقدار کمی توکن BAT دریافت خواهند کرد.


همچنین ببینید: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ پلتفرم استیمیت (Steemit) یکی دیگر از نمونه‌های موفق تلفیق کریپتو و شبکه‌های اجتماعی است. تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم Steemit از طریق کاربران درآمدزایی می‌کنند. هر کاربر پس از مشاهده محتوا می‌تواند توکن Steem را به عنوان پاداش برای تولیدکننده محتوا ارسال کند. این فرآیند تولیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا محتوای بهتر و اثرگذارتری به کاربران نمایش دهند.


امیدواری به آینده شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز

هیچ کس منکر تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز نیست اما به نظر می‌رسد این رابطه هر روز به تعادل نزدیک‌تر می‌شود. از چند سال پیش ارزهای دیجیتال تاثیرگذاری روی شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده‌اند و امروزه به دستاوردهای بزرگی رسیده‌اند. اکوسیستم اقتصادی شبکه‌های اجتماعی پر از نقص و مشکلات امنیتی است. به علاوه همیشه برگ برنده دست مدیران و توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر رمزارز تلاش می‌کنند این مشکلات را به حداقل برسانند و درآمدهای موجود را به صورت عادلانه بین تولیدکنندگان محتوا، کاربران و تبلیغ‌کنندگان توزیع کنند.


خلاصه مطلب

در سال‌های گذشته تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار رمزارز بیشتر شده و حالا ارزهای دیجیتال اثرگذاری روی پلتفرم‌های اجتماعی را آغاز کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز یکی از آخرین دستاوردهای توسعه‌دهندگان کریپتو است که می‌تواند بسیاری از مشکلات پلتفرم‌های سنتی را برطرف کند. توزیع عادلانه درآمدها، خداحافظی با تبلیغات مزاحم، بهبود محتوای تولیدشده، بهره‌وری بیشتر و … از جمله مزایای شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر رمزارز است. شبکه‌های اجتماعی به تولد و رشد رمزارزها کمک شایانی کردند اما به نظر می‌رسد در سال‌های آینده دنیای فناوری تحت کنترل ارزهای دیجیتال خواهد بود.


انتهای خبر

0
0