اقتصاد آنلاین
1400/07/28
15:52
فلزات گرانبها صعودی شد / نقره در اوج پنج هفته ای

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفت تا جایی که نقره در بالاترین سطح پنج هفته گذشته معاملات را به پایان برد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ قیمت طلا در معاملات روز گذشته در حالی از سود بالای معامله‌گران آتی کوتاه مدت عقب نشینی کرد که شاخص دلار آمریکا در پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفت. بر این اساس روز سه‌شنبه طلای آتی دسامبر با ۳ دلار افزایش به قیمت ۱۷۶۸.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۶۰۱ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۸۶۵ دلار در هر اونس معامله شد.


بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. در ایالات متحده هم با ادامه انتشار گزارش قوی سود شرکت‌ها هر سه شاخص اصلی روند صعودی در پیش گرفتند.


این در حالی است که همچنان سایه کمبود عرضه جهانی و تنگناهای حمل و نقلی و به خصوص افزایش قیمت انرژی در بازارها وجود دارد. بر این اساس قیمت بسیاری از فلزات صنعتی از جمله مس، منیزیوم و آلومینیوم به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. قیمت نفت خام نیمکس در معاملات روز گذشته به ۸۳.۵۸ دلار در هر بشکه رسید این در حالی است که قیمت گاز طبیعی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد. با نزدیک شدن فصل زمستان در نیمکره شمالی، در میان افزایش هزینه‌های انرژی و نگرانی برخی از کشورها درباره تامین نیازهای گرمایش زمستانی، به نظر می‌رسد «قانون مورفی» تقریبا به اجرا درخواهد آمد: زمستانی بسیار سخت‌تر از معمول برای بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی در پیش است.


بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز گذشته به ۱.۵۹۷ درصد رسید. در یک نگاه مقایسه‌ای کافی است بدانیم بازده اوراق قرضه ده ساله انگلستان «گیلت» در حال حاضر ۱.۱۳۵ درصد و بازده اوراق ده ساله باند آلمان ۰.۱۴۴ درصد است.


طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)


از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر در نمودارهای میله‌ای روزانه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی برای حفظ مسیر باید قدرت بیشتری از خود نشان دهد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه اکتبر یعنی ۱۸۰۱.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۷۲۱.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۷۶۰.۳۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.


نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)


قیمت‌های آتی نقره دسامبر روز گذشته به بالاترین سطح پنج هفته گذشته خود رسید. روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی سه هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۱۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۳.۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.


انتهای خبر

0
0