همفکران
1401/03/10
16:21
گزارش بازار/ ریتم کند بازار

بازار امروز متعادل اما کم حجم تر از روزهای قبل آغاز بکار کرد. تقریبا در ابتدای بازار نمادهای بزرگ با تقاضاهای خوبی همراه شدند به طوری که برخلاف چندروز گذشته ...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۵۳۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۴۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی تقریبا تمام روز در مسیر مثبت حرکت کرد و تنها در یکساعت پایانی به درجا زدن پرداخت. در مجموع اگرچه رشد محدودی را رقم زد اما توانست امروز را هم سبزپوش به پایان ببرد.


شاخص هموزن نیمه اول را در مدار مثبت گام برداشت ولی در نیمه دوم متعادل شد. به این ترتیب امروز برای این شاخص روزی مثبت بود و رشد ۳۱۰۰ واحدی رقم خورد.


شپنا، فملی و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا با رشد ۲.۶ درصدی به کارش پایان داد و دو نماد دیگر در مدار مثبت ۱.۵ درصدی متوقف شدند. وتجارت، وبصادر و خودرو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وتجارت با افت ۲.۴ درصدی به خط پایان رسید. وبصادر ۳- خرود و خودرو به کاهش ۱ درصدی قیمت بسنده کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای فغدیر و آریا و غصینو، ۶۴ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۴۱۲ واحد متوقف شد. خدیزل و پخش نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۴۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون می


لیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۵ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


شیمیایی ها، خودرویی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و فاذر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی


امروز فلزات اساسی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از بانک ها و بیمه ای ها صورت گرفت. نماد فغدیر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای بپاس و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز متعادل اما کم حجم تر از روزهای قبل آغاز بکار کرد. تقریبا در ابتدای بازار نمادهای بزرگ با تقاضاهای خوبی همراه شدند به طوری که برخلاف چندروز گذشته، تعداد نمادهای مثبت روند افزایشی گرفت و از تعداد نمادهای منفی بیشتر شد. اما هرچه می گذشت خریداران بیشتری تصمیم به عقب نشینی می گرفتند تا جایی که در نهایت بازار متعادل به پایان رسید.


خودرویی ها مثبت شروع کردند اما در پایان با وسانات منفی بستند. خگستر ۲- خورد و ۳۳۴ تومان شد. ایران خودرو وخساپا بالغ بر ۱ درصد افت قیمتی را تجربه کردند. در این میان خاور و خشرق پرتقاضا بودند و با صف خرید بستند.


بانکی ها همچنان بر مدار منفی روز ها را سپری می کنند. وبصادر ۳ درصد دیگر افت قیمتی داشت و به ۱۹۴ تومان رسید. وبملت امروز را هم به نوسانات منفی در محدوده صفر تابلو سپری کرد. وتجارت هم منفی بود و پس از جابه جایی ۲۰۵ میلیون برگه سهم در قیمت ۱۹۲ تومان متوقف شد.


فلزات اساسی ها امروز با برتری تقاضا دنبال شدند. اگرچه کاوه و فولاد در محدوده صفر تابلو درجا زدند اما فملی ۱.۶ درصد افزایش قیمتی داشت و ۷۴۳ تومان شد. فاسمین ۳+ خورد و در محدوده ۲۱۲۱ تومان بست. کیمیا، فتوسا، فولای و فسازان خریداران را صف نشین کردند و رشد حداکثری قیمت را رقم زدند.


امروز شاهد بازگشت تقاضا به دارویی ها و سیمانی ها بودیم. دسانکو، دتوزیع و سکرد در سقف قیمتی با رشد حداکثری بستند. دجابر، دابور و داوه با افت قیمتی مواجه شدند. ستران حدود ۲درصد رشد کرد و ۲۷۴۷ تومان شد. سفارس و سفانو بیش از ۱ درصد رشد قیمتی داشتند.


بالاخره نفت ۱۲۰ دلاری توانست یه تکانی به پالایشی ها بدهد و این صنعت را در مرکز توجهات قرار دهد. عمده نمادهای این صنعت تا مدار مثبت ۴ بالا آمدند اما در ادامه با عقب نشینی نسبی خریداران مواجه و از مثبت هایشان کم شد. شپنا که تا یک قدمی صف خرید هم پیش رفته بود، در نهایت با رشد ۲.۶ درصدی در قیمت ۷۰۲ تومان بست. شبندر به رشد ۱.۵ درصدی اکتفا کرد. شتران و شبریز نیز تا صفر تابلو پایین آمدند و در همان محدوده ها از حرکت بازایستادند.


در بین شرکتهای کوچکتر، شاهد توجه خریداران به صنایعی نظیر شوینده ها، لبنی ها، قند و شکری ها، کانی های فلزی و غیر فلزی بودیم.


بازار امروز در مجموع بد نبود و در مداری از تعادل گذشت که با توجه به تعطیلی ۴ روزه پیش رو میتوان انتظار داشت که خرید ها به روزهای آتی موکول شده و بازار ریسک این تعطیلی را نپذیرفته...






نمادهای مشکوک


در بازه ۷ و ۳۰ روزه نمادهای شپارس و غچین بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۲ درصد، فنورد با ۳.۸۹ درصد و سپ با ۳.۶۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کفرا با ۳.۴۵ درصد، شاملا با ۲.۵۶ درصد و ختراک با ۲.۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته ۱۸۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۹۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۲۴ درصد افت داشت و به ۱۵ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۳۹ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۴۹ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0