سنا
1400/11/25
16:17
مجوز موافقت اصولی اولین صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات صادر شد

اولین صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به منظور تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری فعالان بازار سرمایه و افزایش سهم مسکن در پرتفوی راه‌اندازی شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه در راستای تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه و در حمایت از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مجوز موافقت اصولی اولین صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات صادر شد به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: هدف از راه اندازی این صندوق، تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری فعالان بازار سرمایه و افزایش سهم مسکن در پرتفوی آنان است.


علیرضا ناصرپور افزود: مجوز پذیره‌نویسی اولین صندوق سهامی اهرمی نیز در آذر ماه صادر شد. همچنین پذیره‌نویسی اولین صندوق در صندوق که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری خواهد کرد در دی ماه سال جاری انجام شد.


به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس؛ در ۴ ماه گذشته نیز مجوز فعالیت ۲۲ صندوق سرمایه‌گذاری و مجوز تاسیس ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری در انواع مختلف صادر شد و با درخواست موافقت اصولی ۱۷ صندوق جدید هم موافقت شده است. از بین این صندوق‌ها بیش از ۳۰ صندوق از نوع سهامی، مختلط و یا بازارگردانی هستند.


وی عنوان کرد: سازمان بورس هیچ گونه محدودیتی در اعطای مجوز به نهادهای مالی ندارد و تمامی درخواست‌ها به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.


مزیت صندوق‌های املاک و مستغلات


سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات بازدهی خوبی در شرایط تورمی برای سهامدارن دارد و در عین حال با ریسک کمی همراه است.


بنابر این گزارش؛ در این نوع از سرمایه‌گذاری نیاز به وجود سرمایه کلان است که این موضوع موجب می‌شود تعدادی از سرمایه‌گذاران از آن دور بمانند. بنابراین، هدف صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات حفظ ارزش پول متناسب با میزان رشد نرخ مسکن برای سرمایه‌گذاران است.


این گزارش می افزاید؛ صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، ابزار مالی است که مالک، اداره یا تامین‌کننده املاک درآمدزا است. صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات که بر اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طراحی شده‌اند، سرمایه سرمایه‌گذاران متعددی را جمع‌آوری می‌کنند. این امر به سرمایه‌گذاران خرد امکان می‌دهد از سرمایه‌گذاری در املاک سود ببرند، بدون آنکه مجبور باشند ملک را خریداری، مدیریت یا تامین مالی کنند.


این صندوق از نوع با سرمایه‌گذاری محدود بوده و صدور یا ابطال واحدها مطابق با نظر مدیر صندوق و طی شرایط خاص که در امیدنامه و اساسنامه صندوق ذکر می‌شود، امکان‌پذیر است.


واحدهای تجاری یا سرمایه‌گذاری این صندوق، سبدهایی با دارایی مبتنی بر املاک و مستغلات را خریداری، ایجاد و اداره می‌کنند. بیشتر پرتفوی صندوق املاک و مستغلات متمرکز بر سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمنقول است.


سودی که از نتیجه این نوع سرمایه‌گذاری به دست می‌آید، بین سهامداران صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات توزیع و تقسیم می‌شود. بنابراین نوع سرمایه گذاری در این صندوق‌ها از نوع غیرمستقیم بوده و با ریسک بسیار اندکی مواجه است.


با استفاده از صندوق املاک و مستغلات می‌توان سرمایه افراد را جمع آوری کرده و به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن از آن بهره برد. همچنین می‌توان با کمک صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات از سرمایه‌گذاری در این حوزه کسب درآمد غیر مستقیم داشت.


فعالیت اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، خرید و فروش املاک و مستغلات است. این صندوق‌ها با خرید املاک و اجاره آن‌ها و تقسیم عواید ناشی از اجاره به دارندگان واحد به کسب سود در بازار ملک می پردازند.


این صندوق ها مجموعه‌ای از دارایی‌ها که شامل زمین، فروشگاه، برج و موارد بسیار دیگری از این دست می‌شوند را مدیریت می‌کنند.


شرکت‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات، سود به دست آمده را بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند. دوره‌های تقسیم سود می‌تواند ماهانه، فصلی یا به صورت سالانه درنظر گرفته شود.


بر اساس مقررات، حداقل ۹۰ درصد از درآمدهای دریافتی حاصل از اجاره دارایی‌های غیرمنقول و نیز سود دریافتی ناشی از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تحت تملک صندوق پس از کسر هزینه‌های صندوق بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.


مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، شامل مزایای مالیاتی،نقد شوندگی، تنوع سرمایه‌گذاری و مدیریت حرفه ای است.


یادآور می شود؛ صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات به سه دسته سهامی، رهنی و ترکیبی طبقه بندی می‌شوند.



پروین خدادادی

انتهای خبر

0
0