بورس۲۴
1400/04/22
09:36
«سغدیر» احتمالا تا یک ماه آینده عرضه اولیه خواهد شد

با توجه به توزیع ناموزون شرکت‌های سیمانی و از طرف دیگر افزایش هزینه‌های حمل، شعاع اقتصادی حمل سیمان کوچکتر و به کمتر از ۳۰۰ کیلومتر رسیده و به همین منظور شاهد تقاضای مناسبی در بورس کالا و بهبود نسبی قیمت ها هستیم که این موضوع برای صنعت مثبت ارزیابی می‌شود.

بورس۲۴ : هلدینگ سیمان غدیر تحت نام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر مشتمل بر ۵ شرکت سیمان خاکستری (سیمان شرق، سیمان سپاهان، سیمان کردستان، سیمان دشتستان و سیمان منددشتی) و یک شرکت سیمان سفید به نام سیمان سفید شرق بوده و با توجه به تنوع توزیع منطقه‌ای، مناطق شرق، شمال شرق، مرکز، غرب و جنوب کشور را تحت پوشش خود دارد. همچنین به منظور تکمیل زنجیره محصولات نیز هریک از شرکت‌های اصلی هلدینگ، دارای شرکت‌های تابعه در حوزه حمل و نقل، بازرگانی، خدمات و... هستند که از این حیث کمک قابل توجهی به تکمیل زنجیره تامین و تولید نموده است. در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در هلدینگ بالغ بر ۸ میلیون تن و ۱۰ درصد از تولید کل کشور است و برنامه های مهمی در پیش رو دارد. سعید خانی‌پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر و عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر در گفت‌‌و‌گو با بورس۲۴ در مورد استراتژی‌ها و برنامه‌های آتی شرکت بیشتر توضیح داد.



*دیدگاه شما در مورد وضعیت فعلی صنعت سیمان، قیمت گذاری و سایر چالش‌های صنعت در کشور و موقعیت هلدینگ سیمان غدیر چیست؟


در حال حاضر تعداد ۷۸ شرکت سیمانی با ظرفیت تولید در حدود ۸۵ میلیون تن کلینکر( ۸۸ میلیون تن سیمان)در کشور فعال بوده که از این میزان در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۸ میلیون تن معادل ۷۶ درصد عملیاتی شده است. ضمن اینکه تا دو الی سه سال آینده حدود ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور اضافه خواهد شد. این در حالیست که در سال‌های گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و رکود و کاهش طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز، شکاف تولید و مصرف به مراتب بیشتر بوده و این موضوع با توجه به قیمت پایین سیمان و تبدیل شدن به عنوان کالای جانشین باعث گردید تا حدودی در سال ۹۹ بهبود در مصرف را داشته باشیم.


مهمترین مشکل صنعت سیمان در حال حاضر موضوع قیمت گذاری محصولات است که این موضوع چالش‌های فراوانی را برای این صنعت ایجاد نموده و در صورت ادامه آن باید شاهد ایجاد مشکلات متعدد در امر تولید و سودآوری و ادامه فعالیت برخی شرکت‌های سیمانی بود. چرا که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقلام مورد نیاز تولید از جمله ملزومات مورد نیاز تعمیرات دوره‌ای خصوصا آجر نسوز، تامین مواد اولیه که وابسته به موضوع حمل می‌باشند، هزینه‌های حقوق و دستمزد، انرژی و... به شدت در طی سال‌های اخیر افزایش یافته و چنانچه قیمت محصولات متناسب با این افزایش‌ها تعدیل نشود مستقیما بر سودآوری محصولات، انجام طرح‌های بهسازی و نوسازی و.... اثر خواهد گذاشت.


موضوع دیگر بحث تامین انرژی است. همانگونه که در سال گذشته مشاهده شد ایجاد وقفه در تامین گاز و مازوت و به دنبال آن قطعی برق عملا نظام عرضه و تقاضا را در بازار بهم ریخته است و پیش بینی می‌شود این وقفه‌ها در سال جاری نیز تکرار شود.


خوشبختانه در هلدینگ سیمان غدیر با برنامه ریزی‌های انجام شده و افزایش بهره وری و کیفیت تولید ضمن بالابردن نسبت تولید به ظرفیت( بیش از ۹۰درصد) اجازه ندادیم این موضوع خللی در موضوع تولید و فروش شرکت بوجود آورد. لازم به توضیح است در حال حاضر شرکت‌های تابعه هلدینگ از میزان موجودی مناسب و قابل اتکایی در کلینکر برخوردار هستند که این موضوع ریسک توقف تولید سیمان را کاهش داده است.


*اقدامات کلیدی صورت گرفته طی دو سال گذشته در هلدینگ سیمان غدیر و روند سودآوری چه بوده است؟


طی دو الی سه سال گذشته اقدامات مهمی در راستای اصلاح ساختارها خصوصا ساختار مالی گروه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به بهینه سازی نسبت بدهی و نرخ موثر بهره اشاره کرد که تاثیر قابل توجهی بر سود خالص شرکت‌ها و تلفیقی گروه گذاشته است. ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر گروه سیمان غدیر فاقد هر گونه وام ارزی بوده و از این حیث ریسکی متوجه شرکت‌های گروه و هلدینگ نیست. از طرف دیگر موضوع مدیریت بر دارایی‌ها و بهینه سازی پورتفوی سهام باعث شد تا ضمن ارتقای قابل توجه بازده این بخش، نقدینگی مناسبی جهت کاهش دارایی‌های راکد و فاقد ارزش افزوده و اصلاح ساختار مالی و در نهایت سودآوری خصوصا در تلفیق ایجاد شود به نحوی که بعد از سال‌ها، موضوع زیان انباشته تلفیقی که مهمترین مانع برای تقسیم سود بود حل شده و سال مالی قبل قریب به۴.۰۰۰ میلیارد ریال سود در مجمع تقسیم شد و این درحالیست که در سال ۹۷، عملکرد تلفیقی گروه با زیان ۴۲۰ میلیارد ریالی همراه بوده و این عدد در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۹.۰۰۰ میلیارد ریال بالغ شده است. این روند برای سال جاری نیز تداوم بیشتری خواهد داشت ضمن اینکه حاشیه سود عملیاتی تلفیقی بیش از ۴۰ درصدی از متوسط صنعت به مراتب بالاتر است. از جمله اقدامات مهم دیگری که می‌توان نام برد به توسعه بازارهای صادراتی، افزایش کیفی محصولات، ارتقای سهم در بازارهای محلی، افزایش کیفیت فروش و سود، کسب کرسی‌های مدیریتی سیمان دشتستان و مند دشتی و... می‌توان اشاره کرد. همچنین آماده سازی هلدینگ جهت عرضه سهام آن در بازار هم از مهمترین اقدامات دو سال اخیر است.


*وضعیت صادرات در گروه سیمان غدیر چگونه است؟


یکی از موضوعات مهم که طی این سه سال بصورت متمرکز و هدفمند در هلدینگ مورد توجه قرار گرفته، موضوع صادرات با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت‌های گروه و بحث نرخ ارز است، به نحوی که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد مقاصد صادراتی از ۱۶ کشور در سال ۹۷ به ۲۳ کشور ارتقا یافته همچنین در حال حاضر هلدینگ سیمان غدیر با نسبت صادرات به ظرفیت بیش از ۲۵ درصدی، بالاتر از سایر هلدینگ‌های سیمانی کشور قرار دارد.


*در مورد مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توضیح دهید؟


با توجه به شرایط عرضه و تقاضا و ظرفیت سازی بیش از تقاضایی که در کشور وجود دارد تمرکز هلدینگ بر افزایش کیفی محصول، تکمیل زنجیره تامین، توسعه ظرفیت‌های لجستیکی و حمل، سرمایه گذاری در محصولات جدید، مطالعه بر طرح های صرفه جویی انرژی و تولید انرژی‌های تجدید پذیر و... با هدف افزایش سهم بازار و افزایش کمی و کیفی سود گروه و کاهش وقفه‌های تولیدی است.


*برنامه عرضه سهام هلدینگ و شرکت‌های گروه و اثر آن بر نماد وغدیر به کجا رسید؟


یکی از برنامه‌های مهم در هلدینگ سیمان غدیر(شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر) عرضه سهام شرکت در بازار سرمایه است که کل فرآیند آن انجام و درج نماد شده ( با نماد سغدیر) و به دلیل شرایط خاص بازار کمی به تعویق افتاد که به محض ایجاد شرایط مناسب و احتمالا تا یکماه آینده عرضه خواهد شد. همچنین شرکت سیمان سفید شرق به عنوان یک شرکت ۱۰۰ درصدی متعلق به شرکت سیمان شرق در مراحل پایانی اقدامات جهت عرضه سهام است که پیش بینی ما این است که احتمالا تا مرداد ماه بتوانیم موضوع عرضه را نهایی کنیم. نکته حائز اهمیت در این خصوص اثر قابل توجهی است که این دو عرضه بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر ارزش نماد وغدیر خواهند داشت و از این حیث نماد وغدیر را جذاب تر از گذشته خواهد نمود.


ضمن اینکه رشد سودآوری سغدیر که تاثیر قابل توجهی بر سود و زیان وغدیر دارد را هم نباید از نظر دور داشت.


*توضیحاتی در خصوص سیمان سفید شرق دارید؟


شرکت سیمان سفید شرق با ظرفیت سالانه ۳۳۰ هزارتن بزرگترین تولید کننده سیمان سفید و معروف ترین برند سیمان سفید کشور است. با اتکا به تکنولوژی روز صنعت و بدلیل کیفیت بالای محصولات علاوه بر دارا بودن انحصاری استانداردهایBIS هندوستان و گوست روسیه، به بیش از ۲۰ کشور دنیا صادرات داشته ضمن اینکه تقاضای مناسبی نیز در داخل کشور برای محصولات آن وجود دارد. همچنین تنها شرکت سیمانی حاضر در بازار سوریه است. شرکت سیمان سفید شرق در سال ۱۳۹۰ تاسیس و تولید آزمایشی را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرد و پس از پشت سرگذاشتن زیان انباشته، در سال جاری(منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰) سهم قابل توجهی در سود تلفیقی شرکت سیمان شرق خواهد داشت. ضمن اینکه ان شاءالله با عرضه سهام آن در بازار تاثیر قابل توجهی به ترتیب بر سهام شرکت سیمان شرق، هلدینگ سیمان غدیر(سغدیر) و در نهایت نماد وغدیر خواهد داشت.


*عرضه سیمان در بورس کالا به کجا رسید؟


یکی از مهمترین مشکلات صنعت سیمان نرخ گذاری دستوری و عدم اجازه آزاد سازی قیمت در سال‌های اخیر بوده که با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه عرضه سیمان در بورس کالا اجرایی شد و فرصتی را فراهم کرد تا در مناطق خاص بتوان سیمان را با قیمت‌های مناسب تری عرضه کرد. لازم به توضیح است با توجه به توزیع ناموزون شرکت‌های سیمانی و از طرف دیگر افزایش هزینه‌های حمل، شعاع اقتصادی حمل سیمان کوچکتر و به کمتر از ۳۰۰ کیلومتر رسیده و به همین منظور شاهد تقاضای مناسبی در بورس کالا و بهبود نسبی قیمت ها هستیم که این موضوع برای صنعت مثبت ارزیابی می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم موضوع آزاد سازی قیمت‌ها هم که به شدت از سوی انجمن و شرکت‌های سیمانی در حال پیگیریست به نتایج مطلوب برسد.


*برآورد تان از عملکرد سال جاری شرکت‌های گروه سیمان غدیرچیست؟


یکی از مهمترین نکات در خصوص سودآوری شرکت‌های سیمانی هلدینگ سیمان غدیر این موضوع است که بدلیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سنوات گذشته و تحمیل هزینه‌های مالی سنگین عموما از جنس ارزی، مدت‌ها قابلیت تقسیم سود نداشته که این موضوع با اصلاحات اساسی که در ساختار آن‌ها انجام شده بهبود چشمگیر داشته به نحوی که از سال گذشته شاهد تقسیم سود در عمده شرکت‌های گروه خصوصا سیمان شرق، سپاهان و دشتستان بودیم. نکته حائز اهمیت که به نظر من نیاز است بازار به آن توجه بیشتری داشته باشد روند و سرعت تبدیل زیان به سود طی دو سه سال گذشته است، به نحوی که امسال شرکت‌های گروه سیمان غدیر با سود‌های قابل توجهی به استقبال مجامع خود که حدودا در آبان ماه برگزار می‌شود خواهند رفت. لذا برای سال جاری عملکرد بسیار خوبی را از مجموعه شرکت‌های گروه سیمان غدیر و تلفیقی شاهد خواهیم بود.


نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص صنعت سیمان این است که با توجه به شرایط آتی اقتصادی، شرکت‌های سیمانی به دو گروه با بنیه اقتصادی و عملیاتی بالا و شرکت‌های ضعیف تر تقسیم بندی خواهند شد که مسیرشان از هم جدا شده و دسته اول سهمشان را در بازار افزایش خواهند داد. شرکت‌های گروه سیمانی غدیر از آن دسته شرکت‌هایی هستند که با اصلاحات انجام شده و ارتقای ظرفیت‌های عملیاتی قطعا جزء دسته اول خواهند بود. پتانسیلهای پرتفوی غیر بورسی وغدیر خیلی قابل توجه هست و با عرضه آنها در بازار و کشف قیمت شرکتهایی که در برنامه عرضه هستند بازار بیش از پیش به ارزش فوق العاده وغدیر پی خواهد برد.


انتهای خبر

0
0