نود اقتصادی
1401/05/25
12:02
🔴 مدیرعامل "ملی مس" چه بلایی بر سر این شرکت و سهام "فملی" آورد؟ ‌ 🔸«نود اقتصادی»- شرکت ملی صنایع مس ایران (نماد فملی) از اواخر سال گذشته علیرغم عمل...

🔴 مدیرعامل "ملی مس" چه بلایی بر سر این شرکت و سهام "فملی" آورد؟



🔸«نود اقتصادی»- شرکت ملی صنایع مس ایران (نماد فملی) از اواخر سال گذشته علیرغم عملکرد تقریبا مطلوب مدیریت وقت شرکت و دستیابی به رکورد فروش (۳۱۵.۵ هزار تن کاتد مس و فروش محصول به ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومان) در پیچیده ترین دوره تحریم‌ها با تغییرات مدیریتی مواجه شد و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ سکان این شرکت بزرگ به علی رستمی که فاقد تخصص معدنی است داده شد.



🔸بسیاری از پرسنل شرکت خاطرات تلخی از دوره معاونت او در شرکت مس در سنوات گذشته (اواخر سال ۱۳۸۷ تا اواخر سال ۱۳۸۸) دارند و پیش بینی می‌کردند که قیمت جهانی مس کاتد و ارزش سهام فملی با حضور وی (علیرغم بی‌ارتباطی واقعی موضوع) به دلیل نیت ناسالم و روش‌های غیرمنطقی‌اش سقوط خواهد کرد که متاسفانه این پیش‌بینی خیلی زودتر از انتظارات پرسنل محقق شد و قیمت جهانی مس در یک دوره کوتاه مدت از بدو ورود رستمی سقوط بی‌سابقه‌ای داشت.



🔸در واقع ظرف مدت دو ماه از استقرار وی، قیمت جهانی مس از ۱۰.۸۰۰ دلار به ۶۹۵۶ دلار سقوط کرد که در حال حاضر در دامنه ۸۱۰۰ دلار قرار دارد. نمودار قیمت جهانی مس از ماه مارچ تا امروز طبق تصویر پایین گویای وضع موجود است.



🔸با توجه به تغییرات مدیریتی شرکت و بی‌اعتقادی علی رستمی به بازار سهام (همانگونه که نامبرده در شستا نیز سرمایه سهامداران خرد را نابود کرد و هرگز اعتقادی به حمایت از سهامداران نداشته و ندارد) خروج منابع مالی سهامداران خرد از شرکت به دلیل هوشمند بودن بازار اتفاق افتاد و در کنار کاهش قیمت‌های جهانی و بی تدبیری او در بازارگردانی و مدیریت سهام، ارزش بازار شرکت مس از حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان به حداقل ۲۲۹ هزار میلیارد تومان سقوط کرد.



🔸نمودار زیر به وضوح نشان می‌دهد که قیمت هر سهم شرکت در روز اول انتصاب رستمی در شروع سال ۱۴۰۱ حدود ۷۶۲ تومان ( با سرمایه ۴۰ همت و ارزش بازار ۳۰۴ همت) بوده و اکنون بعد از گذشت چند ماه قیمت هر سهم روند نزولی خود را طی میکند. روند نزولی قیمت سهم باعث شد تا سازمان بورس اوراق بهادار مجبور به چندین مرحله تذکر جدی به او شود.



🔸باید اذعان کرد شرکت مس که روزگاری جایگاه سوم را در بازار سرمایه (پس از فارس و فولاد) در اختیار داشت، اکنون با بی‌تدبیری و سوء مدیریت رستمی پس از شرکت میدکو (با سودی ۱۰ برابر کمتر از فملی: معادل ۴.۵ همت) به جایگاه چهارم تقلیل یافته است که با نگاهی ساده به برخی آمار و ارقام که در ادامه می‌آید، می‌توان فهمید که رستمی قصدی برای اداره بهتر شرکت و محافظت از حقوق صاحبان سهام ندارد!



🔸ارزش بازار فملی دقیقا برابر سهام کگل شده است که سود آن ۱.۸ برابر کمتر از فملی در سال ۱۴۰۰ بوده است (۵۰ همت سود خالص فملی در مقایسه با ۲۸ همت سود خالص کگل) که جای تاسف برای وزیر محترم صمت و کارگران و مدیران خدوم شرکت ملی صنایع مس دارد.



🔸در واقع کاهش شدید حجم معاملات شرکت از میانگین ۸۵ میلیون سهم در ۹۰ روز گذشته به ۵۶ میلیون در ۳۰ روز گذشته و متعاقبا به ۴۳ میلیون سهم در روزهای جاری نشان میدهد که شرکت علیرغم تاکید جدی رییس جمهور محترم و مردمی مبنی بر صیانت از بازار سرمایه، توجهی به مسایل اقتصادی نمی‌گذارد و سقوط ارزش معاملات سهام را از میانگین ۹۰ روزه ۶۰ میلیارد تومان به ۲۴ میلیارد تومان شاهد هستیم.



🔹نتیجه گیری: علی رستمی در سنوات گذشته در هر شرکتی که در راس مدیریت قرار گرفته است خسارت‌های جبران ناپذیری به سهام و دارایی‌های سهامداران وارد کرده است. سوابق او در بانک تجارت، شستا و اخیرا در شرکت مس باید مورد بررسی جدی قرار گرفته و جای آن دارد که دستگاه‌های نظارتی بر اندیشه‌ها و شیوه فکری وی نظارت و تامل بیشتری داشته باشند.



✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️



🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD۹kO۸xINJK_Z۵xVqQ



انتهای خبر

0
0