بااقتصاد
1401/02/26
13:49
سهم‌های دلاری به صدر جدول شاخص‌سازان بورس بازگشتند/ نوسان‌گیری در گروه صنایع غذایی پس از یک‌هفته صعود متوالی

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ گروه‌های دلاری و کامودیتی‌محور بورس تهران که طی یکی دو هفته اخیر در سایه رشد گروه‌های ریالی و سهم‌های کوچک‌تر بازار قرار گرفته بودند، امروز دوباره خودنمایی کردند و صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران را در اختیار گرفتند. رشد نرخ دلار و قیمت نفت در بازارهای داخلی و جهانی، عامل اصلی اقبال معامله‌گران بورس از صنایع بزرگ و شاخص‌ساز در جریان دادوستدهای امروز بود.

رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس پس از وقفه یک‌روزه


به گزارش بااقتصاد، شاخص کل بورس تهران با وقفه یک‌روزه و عقب‌نشینی ۸ هزار واحدی، امروز دوباره روند صعودی اخیر را از سر گرفت و بیش از ۱۰ هزار واحد رشد کرد و به محدوده کانال مقاومتی ۱.۶ میلیون واحدی نزدیک‌تر شد. برای شاحص کل هم‌وزن نیز ۴۲۵۲ واحد مثبت در ارتفاع ۴۴۹ هزار واحدی رقم خورد و احتمالا، این شاخص مهم بورس فردا به میانه کانال ۴۰۰ هزار واحدی نقل مکان می‌کند. ۱۳۰ واحد مثبت هم برای شاخص کل آیفکس در جایگاه ۲۱ هزار و ۶۲۰ واحدی ثبت شد.


بازگشت نمادهای دلاری به صدر جدول شاخص‌سازان بورس و فرابورس


به‌این‌ترتیب، صدر جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران امروز به نمادهای بزرگ مانند فولاد، فملی، وامید، ومعادن، کگل، خودرو و وصندوق رسید و آسیاتک، شستا و فملی، عنوان بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی مثبت را هم از آن خود کردند.


در بازار فرابورس، آریا، صبا، فرابورس، تجلی، هرمز و ومهان، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. صنایع غذایی که پس از چند روز متوالی رشد کردند، امروز با افزایش عرضه روبرو شدند و بر همین اساس، نماد غصینو، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل آیفکس اعمال کرد. فجهان، فزر و توسن، با بالاترین حجم تراکنش معاملاتی در صدر این جدول قرار گرفتند و فزر البته بیش‌ترین حجم تراکنش مثبت را رقم زد.


۶۲۰ نماد مورد معامله قرار گرفتند


معامله‌گران سهام امروز ۶۲۰ نماد شرکتی را برای دادوستد و جابجایی سهم انتخاب کردند و ۱۳ نماد هم بدون معامله، به استقبال بازار فردا رفتند. در این دادوستدها، برای ۱۴۹ نماد، صف خرید ۹۱۶ میلیارد تومانی و برای ۳۶ نماد، صف فروش ۱۳۴ میلیارد تومانی تشکیل شد.


بهره‌مندی صنعت خودرو از ظرفیت‌های بورس کالا


احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته در همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا، ۶ محور مهم در نقشه راه توسعه بورس کالا را برشمرد. عرضه اموال غیرمنقول، توسعه معاملات محصولات کشاورزی، تامین مالی تولید، ورود صنعت خودرو به بورس کالا، حذف مالیات ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی و «رونق رینگ صادراتی، ۶ محور مهم از دیدگاه وزیر اقتصاد برای توسعه بورس کالا اعلام شد که این مولفه‌ها جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی را بیش از پیش تقویت می‌کنند.


احداث پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای جدید


مصطفی فرج‌شهیر، معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم، از احداث پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای جدید خبر داد و گفت: در شرایط فعلی قرارگاه احساس کرده است که در حوزه بنزین مشکل داریم، بنابراین ساخت پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای جدید در نزدیکی ستاره خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.


وی تصریح کرد: در زمان ساخت ستاره خلیج فارس اصرار داشتیم این مجتمع چهار فازی ساخته و به‌جای ۳۶۰ هزار بشکه، ۴۸۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش ایجاد شود اما با این موضوع مخالفت شد.


سآبیک دومین عرضه اولیه بورس در سال ۱۴۰۱


سهام شرکت سیمان آبیک با نماد «سآبیک»، چهارشنبه این هفته در بورس عرضه اولیه می‌شود. به این ترتیب چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه هر کد حقیقی و حقوقی می‌تواند حداکثر ۳۰۰ سهم سآبیک در دامنه قیمتی ۱۰۰۳ تا ۱۲۲۵ تومان را خریداری کند. حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.


پذیرش و عرضه ۲ خودرو دیگر گروه بهمن در بورس کالا


دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی از محصولات پرطرفدار گروه بهمن ظرف روزهای آینده در بورس کالا پذیرش و عرضه می شوند.


گفتنی است؛ پیش از این نیز وانت کارا متعلق به این گروه در بورس کالا پذیرش شد و خودرو شاهین از مجموعه سایپا نیز در بورس کالا در روزهای پایانی سال قبل پذیرش شده بود.


تفاهم‌نامه همکاری فولاد مبارکه با شرکت ملی گاز ایران و شرکت پتروشیمی خلیج فارس


شرکت فولاد مبارکه در راستای توسعه فناوری بومی با شرکت ملی گاز ایران و شرکت پتروشیمی خلیج فارس، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد.


تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت فولاد مبارکه در زمینه توسعه فناوری بومی و استقرار یک واحد ذخیره‌سازی گاز طبیعی به صورت مایع، توسط مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به امضا رسید.


واریز سود معوق سهام عدالت تا هفته آینده


معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: بیش از ۲ میلیون نفر سود سهام عدالت خود را به‌دلیل نبود شماره شبای معتبر از سوی این سهامداران، دریافت نکرده‌اند. به گفته وی، این افراد با اولویت ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان به‌آدرس www.sejam.ir باید نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند تا واریز سود سهام عدالت برای این افراد انجام شود. سود سهام عدالت افراد محفوظ است، افرادی که اطلاعات‌شان تا آخر هفته تکمیل شود در هفته بعد واریز سود سهام عدالت خواهند داشت.


صادرات ۱۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰


معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار صادرات داشته است، گفت: از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق شده است. به گفته شاهمیرزایی، صنعت پتروشیمی برای تامین پایدار و تضمین خوراک نیازمند سرمایه گذاری در بخش بالادستی است.


عصر رانت و فساد با محوریت بورس کالا به پایان رسید!


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که اقدامات اخیر دولت سیزدهم در مسیر اصلاحات قیمتی با پذیرش قاعده و نظام بازار با تاکید بر ظرفیت های بورس کالا یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران به شمار می رود تا شفافیت و رقابت جایگزین رانت و فساد در اقتصاد شود. وی همچنین عرضه گسترده کالاهای کشاورزی در بورس کالا را گام بعدی دولت دانست.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به زقم ۷۴۷۱ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای فملی، فولاد و مدیریت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بپاس، شستا و شتران متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات غذایی به ترتیب با ۷۷۷ ، ۶۵۱ و ۳۰۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۸۳.۸۰۰.۴۶ (۱۰۸۲۰.۵۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۹.۲۲۴.۶۹ (۴۲۵۲.۱۶افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۶۶۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، فملی و وامید


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۶۲۰.۷۲ (۱۳۰.۹۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۶۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، صبا و فرابورس


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0