همفکران
1401/02/07
14:19
وقایع نگاری همفکران از هفته اول اردیبهشت؛ سبز کمرنگ بازار و ادامه روند مثبت شاخص ها

این هفته بازار سرمایه شرایط ضعیفتری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. در هفته پایانی فروردین شاخص کل ۴ درصد و شاخص هموزن ۵ درصد صعود داشتند. اما این هفته ...


وقایع نگاری همفکران از هفته اول اردیبهشت؛ سبز کمرنگ بازار و ادامه روند مثبت شاخص ها، تثبیت میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در محدوده ۵،۵ همت برای دومین هفته متوالی، رضد قیمت ۷۰ درصد از سهام شرکتها


این هفته بازار سرمایه شرایط ضعیفتری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. در هفته پایانی فروردین شاخص کل ۴ درصد و شاخص هموزن ۵ درصد صعود داشتند. اما این هفته شاخص کل یک درصد و شاخص هموزن ۳ درصد افزایش یافتند. با این وجود، جو کلی بازار متعادل و رو به بالا بود. در روزهای ابتدایی هفته سهم های کوچک با اقبال بیشتری همراه شدند اما در روزهای پایانی شاهد موج جدیدی از تقاضا در بزرگان بازار بودیم. هر چند که این وضعیت در ساعتهای پایانی آخرین روز معاملاتی هفته تغییر یافت.


میانگین ارزش معاملات خرد ۵،۵ همت بود و نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.


طی هفته اول اردیبهشت ماه بازدهی ۳۴ صنعت بازار مثبت بود. ۹ صنعت بازدهی منفی داشتند و ارزش بازار سه صنعت بدون تغییر باقی ماند. پربازده ترین صنایع به ترتیب وسایل ارتباطی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و محصولات چرمی بودند. بیشترین بازدهی منفی در صنایع خرده فروشی، مخابرات و چند رشته ای صنعتی به وقوع پیوست.




این هفته سهام ۶۵۲ شرکت در بازار داد و ستد شد که ۴۵۸ شرکت به سهامداران خود بازدهی مثبت دادند. ۷ شرکت بدون بازدهی ماندند و بازدهی ۱۸۷ شرکت منفی شد. پربازده ترین شرکتها در هفته نخست اردیبهشت وگستر، ثرود، سفار، ثامید و خگستر بودند که بین ۲۴ تا ۲۶،۵ درصد رشد قیمت داشتند. از بین بدترین نمادها وبهمن، فلوله، کیمیا، کسرا و بساما در صدر قرار گرفتند و بیشترین زیان را متحمل سهامداران خود کردند. بازدهی این سهم ها از ۸ تا حدود ۱۱ درصد منفی بود.



از مهمترین رویدادهای هفته جاری می توان به ورود مجدد دلار به کانال ۲۸ هزار تومان، اعلام افزایش دامنه نوسان سهم ها به ۱۰ درصد تا پایان سال جاری، تداوم روند افزایشی قیمت نفت، افت شدید قیمت ارزهای دیجیتال و اخبار نسبتا مثبت و امیدوار کننده از دستیابی به توافق، حذف عوارض صادراتی مس و روی و کاهش عوارض فولاد و اسلب اشاره کرد. ضمن اینکه نخستین عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ به نام آسیا تک ثبت شد.


یکشنبه؛ تداوم اقبال به سهم های کوچک بازار


بازار به صورت متعادل و افت نسبی تقاضا شروع به کار کرد. در ابتدای معاملات گروه های دارویی، سرمایه گذاری و قطعه سازان با توجه و اقبال بیشتری نسبت به سایر صنایع همراه شدند. بزرگان بازار شاهد نوسانات قیمتی منفی بودند که این موضوع به افت شاخص کل انجامید. اما به دلیل برتری تقاضا در نمادهای کوچک بازار شاخص هموزن سبز باقی ماند. حدود یکساعت به پایان بازار باقی مانده بود که خگستر صف خرید شد و این مساله موجب شد تا تقاضا در سایر نمادهای خودرویی نیز افزایش یابد. اما در نهایت، شاخص کل ۷،۴۸۷ واحد کاهش یافت. شاخص هموزن اما ۹۷۷ واحد دیگر رشد کرد.


عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرد قرارداد واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت به‌زودی امضا می‌شود. او از آماده عرضه بودن حدود ۲۵ شرکت در بورس خبر داد و پیش بینی کرد که سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای بازار سرمایه باشد.


دلار آزاد در محدوده ۲۷،۸۰۰ تومان استارت زد و در ادامه ۲۷،۹۰۰ تومان را هم دید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۲ میلیون و ۹۷۷ هزار تومان رسید.


دوشنبه؛ رشد تقاضا در بازار و حرکت منفی به مثبت شاخص کل


فشار فروش روز گذشته به معاملات امروز نیز تسری یافت. به طوری که در ابتدای بازار شاهد نوسانات منفی در بزرگان بازار بودیم. این در حالی بود که رشد قیمت در سهم های کوچک همچنان ادامه داشت. در میانه بازار تقاضا تا حدود زیادی بهبود یافت و بسیاری از بزرگان بازار مانند خودرویی ها و فلزی ها رنج مثبت کشیدند. در ادامه شاهد رنج مثبت پتروشیمی ها بودیم و همین امر از پایان سرخ بازار جلوگیری کرد. شاخص کل ۲،۵۸۶ واحد و شاخص هموزن ۳،۱۱۰ واحد رشد کردند.


خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت مذاکرات بین اتحادیه اروپا، روسیه و چین تمام شده است. مذاکرات وین معطل پاسخ های امریکاست.


حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو در کشور وجود ندارد و محدودیت موجود ناشی از مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷ است.


قیمت نفت باز هم کاهش یافت. نگرانی ها در مورد طولانی شدن قرنطینه های کرونایی در چین و احتمال افزایش نرخ بهره امریکا و تاثیر آن بر روند رشد اقتصاد دنیا و تقاضای سوخت موجب شد تا قیمت نفت برنت ۱،۸ درصد کاهش یافته و به ۱۰۴ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه برسد.


آغاز داد و ستدهای دلار محدوده ۲۷،۸۵۰ تومان بود و در ادامه تا محدوده ۲۷،۷۰۰ تومان کمی نوسان منفی داشت.


سه شنبه؛ رنج کشی مثبت در بزرگان بازار


آغاز معاملات متعادل و مثبت بود. رنج کشی های مثبت در صنعت خودرو موجب ایجاد موجی قوی از تقاضا در جو عمومی بازار شد. خریداران خگستر و خساپا صف های خرید سنگینی را تشکیل دادند. در ادامه پالایشی ها نیز با افزایش تقاضا همراه شدند. اقبال به شرکت های بزرگ بازار ادامه یافت و تقاضا در سهام شرکت های کوچک با افت نسبی تقاضا مواجه شد. در گروه فلزات اساسی نمادهای کوچکتر با تقاضای بیشتری همراه شدند. در پایان، شاخص کل ۱۵،۵۲۶ واحد و شاخص هموزن ۴،۷۹۶ واحد رشد کردند.


عشقی رییس سازمان بورس اعلام کرد که حذف کامل دامنه نوسان نیازمند الزاماتی است که در موقعیت فعلی بازار، شرایط اجرای آن فراهم نیست. هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.


علی نقوی، مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت در صورت اقدام وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس انرژی؛ پالایشگاه‌های داخلی از ۲ درصد تخفیف قانونی بهرمند می‌شوند


مصوبه ۱۰ گانه دولت برای مدیریت بازار کالاهای پایه ابلاغ و موافقت عرضه تلفیقی پتروشیمی ها با الگوی بورس کالا اعلام شد. ایران خودرو و سایپا در لیست واگذاری قطعی سال ۱۴۰۱ قرار گرفتند.


نخستین معاملات دلار محدوده ۲۷،۸۴۰ تومان بود و در ادامه بین ۲۷،۹۰۰ تومان و ۲۸،۰۵۰ تومان نوسان کرد.


چهارشنبه؛ فراز و فرود شاخص ها


داد و ستدهای بازار سرمایه با پیشتازی گروه خودرو در فضایی مثبت و متعادل آغاز شد. رشد قیمت در نماد پالایشی ها هم ادامه یافت. اکثر نمادهای دارویی رشد قیمت داشتند. طی یک ساعت اولیه معاملات شاخص کل حدود ۴ هزار واحد صعود کرد. اما پس از اعلام زمان ثبت سفارش برای نماد آسیا تک با گذشت حدود یکساعت از بازار از شدت تقاضا کاسته شد و تراز ورود و خروج پول خرد که مثبت بود، منفی شد. در این بین سهام غذایی و دارویی نسبت به سایر گروه ها شرایط بهتری را تجربه کردند. افزایش نسبی عرضه ها موجب شد تا کل رشد امروز شاخص از بین رفته و نسبت به روز قبل ۱،۴۳۴ واحد افت کند. اما شاخص هموزن ۱،۳۷۷ واحد دیگر بالا رفت.


سنا خبری را منتشر کرد که از امضاء قریب الوقوع قرارداد واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار خبر داد. بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود از رشد نزدیک به ۴۰ درصدی نقدینگی طی یک سال اخیر در کشور خبر داد و اعلام کرد حجم نقدینگی کشور از ۴،۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.


عوارض صادراتی مس و روی حذف شد و عوارض فولاد از ۱۷ به ۸ درصد و اسلب از ۲۲ به ۱۷ درصد کاهش یافت.


آمریکا اعلام کرد همچنان امیدواریم می‌توانیم به توافق با ایران دست یابیم. سپاه تنها در شرایطی از لیست تروریسم حذف می‌شود که ایران گام‌های لازمی که این اقدام را توجیه می‌کند، بردارد.


در بازارهای جهانی رمز ارزها با ریزش قیمت قابل توجهی مواجه شدند. بیت کوین و اتریوم هر یک با بیش از ۵ درصد افت قیمت به ترتیب به ۳۸ هزار دلار و ۲،۸۳۹ دلار رسیدند. سایر رمز ارزها هم در محدوده قرمز معامله می شوند. قیمت نفت در پی افزایش تقاضای چین، بالا رفت.


معاملات دلار در بازار آزاد از محدوده ۲۷،۹۵۰ تومان آغاز شد و تا ۲۸،۲۰۰ تومان پیش رفت.

انتهای خبر

0
0