سنا
1401/01/28
08:48
از یک بخش‌نامه خلق‌الساعه تا کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی

به دنبال تصمیم جدید وزارت صمت مبنی بر دریافت عوارض صادراتی از شرکت‌های صنعتی و معدنی، این شرکت‌ها اثر اجرای بخش‌نامه حاضر را بر میزان درآمد عملیاتی و سودآوری خود بررسی کرده و طی اطلاعیه‌هایی در سایت کدال منتشر کردند. براین اساس، بسیاری از شرکت‌های بورسی فعال در حوزه صنعت و معدن با کاهش سودآوری‌های چشمگیری رو به رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، طی هفته گذشته تصمیم ناگهانی وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات صنعتی و معدنی با بازخوردهای منفی زیادی از طرف تولیدکنندگان و سهامداران رو به رو بود تا جایی‌که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در واکنش به این موضوع طی نامه‌ای در راستای حمایت از سهامداران خرد و پیش‌بینی‌پذیر کردن متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه به وزیر صمت، دغدغه‌های اجرایی و عملیاتی را در این خصوص منتقل کرد و با ارایه پیشنهاداتی خواستار جلوگیری از تبعات منفی این دستورالعمل شد.


گستره این محصولات که از زنجیره ارزش فولاد شامل سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست و محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، کلینکر و سیمان و انواع فروآلیاژ را شامل می‌شود، برای شرکت‌های فعال و تولیدکننده این حوزه‌ها نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.


کارشناسان بازارسرمایه معتقدند، دستورالعمل جدید وزارت صمت مبنی بر تعیین و اخذ مالیات از صادرات محصولات معدنی عملا به معنی توقف صادرات خواهد بود، زیرا مزیت رقابتی و توجیه‌پذیری صادرات شرکت‌ها، از دست خواهد رفت؛ همچنین این موضوع سبب به هم ریختگی بازار داخلی، کاهش درآمدهای ارزی و زیان‌ده شدن بخشی از شرکت‌های مشمول این عوارض می‌شود.


به دنبال این موضوع شرکت‌های مختلف معدنی و صنعتی فعال در بورس، اطلاعیه‌های خود را با موضوع «شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده»، منتشر کردند.


براساس این گزارش، هر لحظه تعداد این گزارش‌ها در حال اضافه شدن است. به طورکلی تا لحظه تنظیم گزارش حدود ۴۰ شرکت، اطلاعیه‌های خود را در این خصوص بر سامانه کدال قرار داده‌اند. شرکت‌هایی که اطلاعات شفاف‌سازی در مورد آثار عوارض صادراتی را روی سایت کدال منتشر کرده اند که هریک با توضیحات متفاوتی همراه است.


به طور کلی می‌توان این اطلاعیه‌ها را به چند دسته کلی تقسیم کرد. برخی از شرکت‌های بورسی در اطلاعیه‌های خود از کاهش سود سهامداران به میزان قابل توجهی خبر داده اند. گروهی دیگر از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند چون در ابتدای سال جدید بوده و هنوز صادراتی انجام نداده‌اند، به مرور و با انتشار گزارش‌های عملکردشان از آثار وضع عوارض صادراتی روی سود شرکت خود در سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهند کرد و برخی دیگر از بی اثری وضع عوارض بر صادرات روی درآمد عملیاتی و سودآوری خود سخن گفته‌اند.


شرکت‌های با اعلام بی‌اثری نسبت به اخذ عوارض صادراتی


بنابر اطلاعات موجود در سامانه «کدال» تا لحظه تنظیم این گزارش، شرکت‌های پارس فولاد سبزوار، صنایع روی زنگان، صنایع فولاد آلیاژی یزد، تولیدی چدن سازان، شیشه قزوین، سیمان خزر، سیمان فارس، گروه صنایع سیمان کرمان، سیمان لار سبزوار، سیمان شمال، سیمان آرتا اردبیل، اعلام کردند که اثرات وضع عوارض مذکور بر درآمد عملیاتی و سودآوری این شرکت تاثیر چندانی نخواهد داشت. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.


شرکت‌های با اعلام اثر نامشخص از بخشنامه جدید


شرکت‌های بین‌المللی ساروژ بوشهر، سیمان اصفهان، سیمان بوجنورد، سیمان ایلام، سیمان مازندران، سیمان قائن، سیمان ارومیه، سیمان شاهرود، کارخانجات سیمان صوفیان، سیمان سفید نیریز، صنایع سیمان غرب، سیمان خوزستان، سیمان بهبهان، سیمان خاش نیز اعلام کرده‌اند که در حال حاضر امکان بررسی اجرایی این بخشنامه روی درآمد و سودآوری مشخص نیست.


عوارض صادراتی به کدام شرکت‌ها ضرر بیشتری می‌زند


همانطور که در بالا اشاره شد، برخی شرکت‌های معدنی و صنعتی در اطلاعیه منتشر شده خود در سایت کدال اعلام کردند که با اجرایی شدن اخذ مالیات از صادرات، درآمد عملیاتی و سودآوری آنها کاسته می شود. در ادامه به برخی از این شرکت ها اشاره می‌شود.


شرکت فولاد مبارکه در اطلاعیه منتشر شده خود اعلام کرده است بخشنامه جدید وزارت صمت برای دریافت عوارض صادرات، ماهانه ۳۰۴ میلیارد تومان از سود سهامداران رو کاهش می دهد.


در اطلاعیه شرکت ملی صنایع مس ایران نیز آمده است به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر وضع تعرفه بر مس کاتد جهت اخذ عوارض صادراتی به استحضار می رساند در صورت اعمال عوارض مذکور ( با حفظ قیمت های کنونی ) ۱۵۱ میلیارد تومان ماهانه از سود سهامداران شرکت، کاهش خواهد یافت.


مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در اطلاعیه خود آورده است به واسطه عدم رفع ابهامات قیمت حامل های انرژی (برق و گاز)، قیمت‌گذاری شمش در بورس کالا، نحوه اعمال محدودیت‌های برق، تعیین قیمت سنگ آهن و در نهایت با توجه به متغییر بودن شاخص ماهانه قیمت بر مبنای عوارض صادراتی بر اساس بخشنامه جهت محاسبه مبلغ عوارض وبراساس عملکرد واقعی صادرات و شناسایی اثرات آن بر بازار داخل عرضه شمش، تعیین دقیق اثرات آن بر سود آوری و بازدهی این شرکت در شرایط فعلی مقدور نبوده کاهش چشمگیر درآمد و سود متاثر از عوامل اشاره شده در بالا پیش بینی می شود.


همچنین در اطلاعیه شفاف سازی شرکت سیمان هرمزگان اعلام شده است نحوه اجرای بخشنامه مزبور دارای ابهاماتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که با توجه به پیگیری‌های نهادهای ذیربط از جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان حذف یا اصلاح محتمل است. لازم به ذکر است که این شرکت در سال مالی گذشته ۱۵ درصد از محصولات خود را صادر کرد و در سال مالی جدید ۲۶ درصد صادرات پیش‌بینی شده است، اما با توجه به موارد مطروحه و ابهامات موجود درخصوص این بخشنامه امکان برآورد و آثار مالی آن بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست.


شرکت سنگ آهن گهر زمین نیز با اجرایی شدن بخشنامه جدید صادراتی از کاهش سود سهامداران به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد. مدیرعامل این شرکت در اطلاعیه مذکور اعلام کرد قیمت‌های کنونی جهانی و پیش بینی صادرات ۲ میلیون تن گندله در سال ۱۴۰۱، سود از دست رفته صادراتی زیادی برای این مجموعه رقم زده است، بنابراین با توجه به اعمال عوارض ۱۴ درصدی بر روی صادرات گندله، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود از دست رفته سهامداران خواهد بود.






لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0