بورس پرس
1402/03/18
10:30
اهم اقدامات و برنامه های فرابورس اعلام شد / پذیره نویسی زیرمجموعه "فملی"

مدیرعامل فرابورس ضمن اعلام اهم اقدامات گذشته و برنامه های سال جاری از پذیره نویسی شرکت سهام عام پروژه و زیرمجموعه ملی مس طی ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدعلی شیرازی در نشست خبری سومین روز نمایشگاه صنعت مالی درخصوص اهم اقدامات سال گذشته فرابورس گفت: سال قبل ۱۷ عرضه اولیه انجام شد که تپسی به عنوان اولین شرکت اقتصاد دیجیتال در این شمار قرار داشت. همچنین پذیره‌نویسی ۴ شرکت، پذیرش دو صندوق جسورانه، یک صندوق خصوصی، صندوق املاک و مستغلات و انتشار اولین اوراق قرض الحسنه رقم خورد.


وی، راه‌اندازی بازارتوافقی برای شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان که شرایط پذیرش در بازارهای اصلی را ندارند، تجدید ساختار بازار شرکت‌های SME برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان کوچک و استارت آپ‌ها، فعال‌سازی بازار سوم مختص شرکت‌های سهامی خاص، رونق تامین مالی جمعی کراد فاندینگ، رعایت الزامات حاکمیت شرکتی در ناشران فرابورسی را جزو برنامه های در دستور کار در سال جاری برشمرد.


این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیشتر عرضه های اولیه به روش ترکیبی انجام شده، ادامه داد: فرابورس به ۳ روش عرضه های اولیه را انجام می دهد. روش ترکیبی یکی از فرایندهای عرضه اولیه است که بخشی از سهام در روز عرضه اولیه به صندوق ها واگذار می شود. پس از کشف قیمت توسط صندوق ها، مابقی سهام به روش ثبت سفارش به مردم عادی واگذار می شود. این روش عرضه اولیه بیشتر برای شرکت های کوچک تر اجرا می شود.


شیرازی عنوان کرد: ۱۸ سکو مجوز تامین مالی جمعی را از فرابورس اخذ کردند که برخی سکوها فعال نیستند. مقرر شده مهلتی برای آن ها تعیین شود تا چنانچه فعال نشوند مجوز باطل شود. بازار ثانویه تامین مالی جمعی تا ۶ ماه نخست سال جاری راه‌اندازی می شود.


به گفته وی، تامین مالی ارزان قیمت از بانک ها در شرایط تورمی رانت ایجاد می کند. شرکت‌های سهامی عام پروژه با این هدف شکل گرفتند که بستری برای جذب سرمایه جهت پروژه های جدید باشند. این رویه اشتغال آفرین بوده و در هدایت نقدینگی موثر است. در یک ماه آینده یک شرکت سهام عام پروژه با همکاری ملی مس پذیره نویسی خواهد شد.


شبرازی اضافه کرد: برخی شرکت‌ها در بازار پایه قابلیت حضور در بازارهای بالاتر را دارند اما برخی شرکت های دیگر به دلایلی از جمله حجم پایه پایین، بدون آتیه بودن و یا توقف عملیات، امکان فعالیت ندارند. باید محدودیت‌هایی از جمله انتقال به بازار توافقی در دستور کار قرار گیرد. به سهامداران توصیه می شود در شرکت‌های با ریسک بالا به هیچ عنوان بصورت مستقیم سرمایه‌گذاری نکنند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0