بورس پرس
1400/02/07
09:07
وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن و عدم اجرای مصوبه ۱.۷۵ میلیون تنی

معاون خرید ذوب‌آهن با اشاره به اثر مخرب رقابت ۲۰ درصدی خرید سنگ آهن ، وضعیت تامین مواد اولیه را اعلام و از عدم اجرای مصوبه ۱.۷۵ میلیون تنی خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدجعفر صالحی در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن در سال ۱۴۰۰ گفت: مشکل تامین مواد اولیه هیچ گاه تمام شدنی نیست و همواره در نوسان است و مقطعی شرایط رو به بهبودی می رود و دوباره شرایط تامین مواد اولیه ناپایدار می شود. روند فعالیت سه کوره ذوب آهن و وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن ثابت است و آنها از ذخایر ایجاد شده، مصرف می کنند.


وی افزود: از بهمن سال گذشته که کوره شماره یک ذوب آهن وارد مدار شد تا به امروز حدود ۲۰۰ هزار تن از موجودی ذخایر درشت دانه و ۱۵۰ هزار تن از ذخایر ریزدانه کاهش یافته و این نشان می دهد هنوز میزان ورود مواد اولیه با نیاز تناسب ندارد. چرا که بر مبنای تعهدات ، کوره شماره یک عملیاتی شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.


این مقام مسئول ادامه داد: ذوب آهن در مصوبه ای دریافت ۱.۷۵ میلیون تن تامین مواد اولیه از معادن چاه گز و سنگان را داشت که تاکنون عملیاتی نشده و امروز در تامین مواد اولیه آهن دار دچار مشکل است. شاید در شرایط موجود این عدم اجرای تعهد نشان داده نشود اما تا یک ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی خواهد شد.


صالحی با اشاره به اینکه در مجموع سه کوره، نیاز ذوب آهن به مواد اولیه ۶ میلیون تن مواد آهن دار برای یک سال است، تصریح کرد: ذخایر درشت دانه برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، شرکت به مشکل بر می خورد.


وی در خصوص معاملات ۲۲ فروردین سنگ آهن در بورس کالا توضیح داد: معامله و رقابت ۲۰ درصدی بر سر خرید سنگ آهن دانه‌بندی و رسیدن قیمت از ۱۱۳۲ تومان به ۱۳۵۵ تومان، نوعی خودزنی و رقابت مخرب است و باعث افزایش قیمت کنسانتره و گندله می‌شود. این امر باعث می‌شود سهم سنگ آهن در تولید چدن به تنهایی با معاملات این روز ۳۷۹ تومان به ازای هر کیلو افزایش یابد چرا که برای تولید هر تن چدن به ۱.۷ تن سنگ آهن دانه‌بندی نیاز است. این مورد تاثیر معامله ۲۲ فروردین بر تولید چدن است و تاثیر آن بر هزینه تولید محصولات نهایی فولادی نیز ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو است. با این رقابت مخرب هزینه تولید فولاد بالا می‌رود و تولیدکنندگان که اکنون نیز با معضل کنترل قیمت‌ها دست و پنجه می‌کنند، آسیب می‌بینند.


صالحی ادامه داد: باز گذاشتن رقابت در ابتدای زنجیره فولاد و کنترل قیمت‌ها در بخش‌های بعدی، می‌تواند اثرات مخربی بر تولید داشته باشد. سنگ آهن دانه‌بندی که باید قیمت آن ۸ درصد شمش فولادی باشد در این روز ۱۲ تا ۱۳ درصد قیمت شمش فولادی در بورس کالا معامله شد. این امر قیمت کنسانتره که باید ۱۶ درصد نرخ شمش فولادی باشد را بالا می‌برد و به تورم قیمت‌ها در ابتدای زنجیره فولاد و افزایش هزینه تولید منجر می‌شود. ذوب آهن نتوانست در معاملات این روز با فولاد زرند ایرانیان که خریدار نهایی بود رقابت کند. اگر قیمت‌ها را بالا برده می شد زرند ایرانیان حاضر بود قیمت سنگ آهن دانه‌بندی را تا ۱۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو بالا ببرد اما این رقابت مخرب است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0