فارس نیوز
1401/05/03
15:29
رشد ۱۱۰۰ درصدی تعداد معاملات گواهی سپرده کالایی در ۴ ماه

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، تعداد معاملات گواهی سپرده کالایی رشدی بیش از ۱۱۰۰ درصد را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس کالا در یک تقسیم بندی کلی شامل چهار بخش بازار فرعی، بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی است. یکی از انواع اوراقی که در بورس کالا مورد داد و ستد قرار می‌گیرد اوراق گواهی سپرده کالایی است که زیرمجموعه بازار مالی این بورس است.


گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.


در ۴ ماهه اول سال جاری در بازار گواهی سپرده کالایی ۳۵۹ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۴۳۱ معامله اوراق مبتنی بر کالا ثبت شد که ارزش آن نزدیک به ۷ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان بوده است.



این حجم از معاملات گواهی سپرده کالایی در حالی رخ داده است که هم در تعداد و هم در ارزش معاملات رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رخ داده است. معامله گران از نظر تعداد معاملات تا پایان تیرماه سال جاری ۱۱۸۹ درصد رشد و از نظر ارزش معاملات رشد ۳۱۸ درصدی را شاهد بوده‌اند.



در چهارماه ابتدای سال ۱۴۰۱، بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده کالایی مربوط به تیر ماه بوده است که بیش از ۱۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار اوراق مبتنی بر کالا معامله شده است. این موضوع در حالی رخ داده که معاملات خرداد به لحاظ ارزش رتبه نخست را به خود اختصاص داده و معاملاتی به ارزش ۳۲۴۵ میلیارد تومان در این ماه انجام شده است.


بررسی معاملات بازارهای مالی بورس کالا نشان می‌دهد در فروردین ماه سال جاری، بیش از ۷۵ میلیون و ۱۶ هزار گواهی به ارزش ۹۲۸ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شد و حجم این معاملات در اردیبهشت به ترتیب به ۶۳ میلیون و ۹۱۷ هزار و ارزش آن ۱۳۶۹ میلیارد تومان رسید.


در خرداد ۱۰۷ میلیون و ۲۰۷ هزار قرارداد به ارزش ۳۲۴۵ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شد و در تیر این عدد به ۱۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار قرارداد به ارزش هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان رسید.


* چه اوراقی بیشترین معامله را در بورس کالا داشته است؟


معامله گران در ۴ ماهه اول امسال ۲۶۴ میلیون و ۲۷۵ هزار گواهی سپرده سیمان را دست به دست کردند که ارزش این معاملات بالغ بر ۱۸۶ میلیارد تومان برآورد شده است. سیمان پیشتاز معاملات گواهی سپرده به لحاظ حجم بود و سهم ۷۴ درصدی از کل معاملات را از آن خود کرد. سیمان به لحاظ ارزشی سهم ۲ درصدی از ارزش کل معاملات را از آن خود کرد و رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.



در این مدت ۲۹ میلیون و ۲۴۹ هزار گواهی سپرده سکه جعبه جا شد و ارزش نزدیک به ۴ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند و به لحاظ ارزش با کسب سهم ۵۷ درصدی از ارزش کل معاملات جایگاه اول را از آن خود کرد؛ اما از نظر حجم با کسب سهم ۸ درصدی، سوم شد.


معامله گران همچنین از ابتدای سال تا پایان تیرماه، ۵۷ میلیون و ۵۳۵ هزار گواهی سپرده زعفران را دست به دست کردند. ارزش معاملات زعفران ۲هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان برآورد شده است. زعفران با کسب سهم ۱۶ درصدی از حجم کل معاملات و ۳۱ درصدی از ارزش کل معاملات جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.



در این مدت همچنین ۷ میلیون و ۸۵۳ هزار گواهی سپرده شیشه مورد معامله قرار گرفت که ارزش حدود ۷۴۷ میلیارد تومان داشت و به لحاظ ارزشی ۱۰ درصد از کل ارزش معاملات را از آن خود کرد.



معامله گران در این مدت همچنین نزدیک به یک میلیارد و ۶۶۲ میلیون و ۴۹۱ هزار فقره قرارداد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منعقد کردند و ارزش این معاملات بیش از ۴ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان اعلام شده است که به لحاظ حجم ۴۰۶ درصد و از نظر ارزش ۵۶۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.


* مزیت های استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: یکی از مزیت‌های گواهی سپرده کالایی این است که صاحب کالایی که اوراق بهادار در دست دارد، می ‌تواند این اوراق را نزد شبکه بانکی برای دریافت وام، وثیقه کند و به پشتوانه آن وام بانکی دریافت کند.


وی ادامه داد: گواهی سپرده کالایی واسطه ها را به حداقل می‌رساند و این یعنی شکل‌گیری شفافیت به روش اصولی که با این گواهی تحقق پیدا کرده است.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0