ارز دیجیتال
1400/06/30
19:50
سولانا در اطلاعیه‌ای دلیل اختلال اخیر در شبکه را تشریح کرد

بنیاد سولانا می‌گوید ربات‌هایی که عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) پروتکل گریپ (Grape Protocol) را با ۴۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه بر روی پلتفرم ریدیوم (Raydium) اسپم کردند، این شبکه را به زانو در آورد...

بنیاد سولانا می‌گوید ربات‌هایی که عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) پروتکل گریپ (Grape Protocol) را با ۴۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه بر روی پلتفرم ریدیوم (Raydium) اسپم کردند، این شبکه را به زانو در آورد.


به گزارش کوین تلگراف، سولانا قطعی ۱۷ ساعته هفته گذشته خود را به حمله منع سرویس روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) نسبت داد که عرضه اولیه دیفای پروتکل گریپ را بر روی صرافی غیر متمرکز عرضه‌کننده آن هدف قرار داد.


بنیاد سولانا روز ۲۱ سپتامبر در پستی که در سایت خود منتشر کرد نوشت که سه‌شنبه گذشته، ساعت ۱۲ به وقت هماهنگ جهانی، ربات‌ها با آغاز عرضه اولیه توسط گریپ بر روی صرافی غیرمتمرکز ریدیوم که در سولانا قرار دارد، شبکه را با سیل تراکنش‌های خود اشباع کردند.


فعالیت ربات‌ها کل شبکه را با ۴۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه دربر گرفت. سولانا اشاره کرد که رشد نامحدود صف‌های فرستنده و بلاک‌های با منابع سنگین منجر به آن شد که تعدادی فورک به صورت اتوماتیک در شبکه ایجاد شود.


این حمله موجب شد عملکرد اعتبارسنج‌های شبکه سولانا پس از اتمام حافظه دچار اختلال شود. در نتیجه شبکه در ۱۴ و ۱۵ سپتامبر (۲۳و ۲۴ شهریور) حدود ۱۷ ساعت از دسترس خارج شد.


بازیابی شبکه با همکاری بین مهندسان سولانا و بیش از ۱,۰۰۰ اعتبارسنج صورت گرفت و پس از دریافت حمایت ۸۰ درصد سهام‌گذاران فعال شبکه، یک هارد فورک انجام شد.


بنیاد سولانا در این خصوص نوشته است:


این اقدام نه‌تنها یک تلاش هماهنگ از سوی جامعه در ایجاد یک پچ، بلکه در به‌دست آوردن حمایت ۸۰ درصدی شبکه برای رسیدن به اجماع بود.


این بنیاد تخمین می‌زند که شبکه ظرف ۱۸ ساعت پس از آفلاین شدن سولانا، پچ و به‌روزرسانی به عملکرد عادی خود بازگشته است.


این پست افزود که جامعه در حال تهیه گزارشی دقیق درباره تحلیل علت ریشه‌ای و فنی این رویداد است که در هفته‌های آینده منتشر می‌شود.


قیمت سولانا از زمان ثبت رکورد ۲۱۳ دلاری خود در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور)، نزولی بوده و از آن زمان ۳۹ درصد پولبک داشته است. سولانا در حال حاضر با قیمت ۱۲۹ دلار معامله می‌شود.


این اصلاح پس از افزایش سریع و خیره‌کننده چند ماه پیش اتفاق می‌افتد که در آن قیمت سولانا که در۳۱ ژوییه (۹ مرداد) ۳۲ دلار معامله می‌شد ۵۶۵ درصد جهش یافت.



انتهای خبر

0
0