بورس پرس
1400/08/23
00:00
راهکارهای امنیت دارایی دیجیتال و سهم ۷۲ هزار ایرانی در ۴.۵ میلیون بیت‌کوین

مدیرعامل انجمن بلاکچین با اعلام نکاتی درباره تهدیدها و راهکارهای تامین امنیت ارزهای دیجیتال، گفت: بیش از ۴.۵ میلیون بیت‌کوین از طریق ۷۲ هزار IP مستقل ایرانی گردش شده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، عباس آشتیانی درباره تهدیدها و راهکارهای تامین امنیت ارزهای دیجیتال به ایرنا گفت: بستر بلاکچین توسط کلیدهای خصوصی و عمومی، نگهداری یا منتقل می‌شود که به آن امضای دیجیتال و آدرس کیف پول می‌گویند. از آن جا که این شبکه دارای شفافیت است، تمام جابه‌جایی دارایی‌های دیجیتال در بلاکچین برای مردم، قابل مشاهده است.


مالکیت آدرس کیف پول‌ها برای کسی عیان نیست. مگر این که بر اساس IP (کد یا آدرسی که به دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص داده می‌شود) خصوصا در استخرهای ماینینگ یا انتقال به کیف پول شناخته شده، بتوان به آن دارایی دیجیتال برچسب زد.


اگر کسب و کاری، آدرس را اعلام کند یا رصد شده باشد و دارایی دیجیتالی وارد کیف پول شود هر زمانی که خارج شود برای همه قابل رویت است. اگر دولت متخاصمی در این میان باشد، می‌تواند به کیف پولی که آشکار شده، برچسب بزند و دیگران را از پذیرش آن در کسب‌وکارها منع کند.


برخی کوین‌ها مانند دلار تتر که یک استیبل کوین با ارزش یک دلار است ، مخاطرات دیگری را نیز دارند. این بلاکچین، عمومی نیست. بلکه قرارداد هوشمندی بر بستر بلاکچین‌های دیگر مانند ترون و اتریوم است که طبق متن قرارداد هوشمند، شرکت صادرکننده، امکان فریز و قفل کردن دارایی‌های دیجیتال در کیف پول مقصد را محفوظ نگه داشته است.


در این نوع کوین‌ها بعد از برچسب‌زنی و شناسایی دارایی دیجیتال از طریق تراکنش با کیف پول‌های معلوم یا بر اساس IP می‌توان علاوه بر اینکه دیگران را از پذیرش آن دارایی دیجیتال منع کرد، دارایی را در همان کیف پول فریز کرد.


اسناد بسیاری وجود دارد که تمام این امور از جمله عدم پذیرش دارایی دیجیتال در کسب و کار بین‌المللی و فریز دارایی در کیف پول مالک انجام شده و شرکت‌های بزرگی در زمینه جاسوسی بلاکچین، فعالیت برای برچسب‌زنی دارایی‌های دیجیتال را آغاز کرده‌اند. به طور مثال شرکت تتر تاکنون سابقه فریز کردن بیش از ۴۰۰ هزار دلار تتر در آدرس کیف پول مالکین را داشته است.


شرکت تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال سایفر تریس که در زمینه شناسایی و برچسب زدن دارایی‌های دیجیتال در سطح جهان کار می‌کند، مدتی قبل اعلام کرد ، بیش از ۴.۵ میلیون بیت‌کوین از طریق ۷۲ هزار IP مستقل ایرانی گردش شده است.


به دو صورت دارایی‌های ارز دیجیتال مورد تهدید قرار می‌گیرند. در برخی موارد، دارایی ارز تتر فریز شده و در سایر موارد، کیف پول‌های مشکوک، برچسب‌گذاری می‌شوند که در این صورت، امکان مبادله آن در صرافی‌ها و پرداخت به عنوان وجه وجود ندارد. زیرا با وجود انتقال در ولت‌های (کیف پول) مختلف قابل رصد است. برخی ایرانیان که قصد نقد کردن بیت کوین در خارج از کشور را داشته‌اند به دلیل برچسب خوردن دارایی نتوانستند اقدام به فروش کنند.


مقالاتی در آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد دارایی‌های دیجیتال می‌توانند اثرپذیری تحریم‌ها را کمرنگ کنند. با استفاده از روش‌های فنی و علمی مانند تغییر IP، استفاده از کیف پول‌های HD و عدم تجمیع دارایی‌ها در یک کیف پول می توان از دارایی‌های دیجیتال محافظت کرد. ضمن اینکه می توان دارایی‌های دیجیتالی که قابلیت فریز کردن دارند را نیز از سبد دارایی حذف و آن را با دارایی‌های غیر متمرکزتر تعویض کرده و به سبد استیبل کوین‌ها تنوع ببخشید.


فاصله گرفتن کسب و کارها از رویکرد مجوز محوری، برجسته کردن مشاغل در شرایط حساس و فضای تحریمی، نقش مستقل دادن و الزام آنها به رعایت استانداردهای امنیت نگهداری دارایی دیجیتال باعث می‌شود، ضمن حمایت و توسعه رمز ارزها، مخاطرات آنها به حداقل برسد.


وی افزود: مشکل رصد دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز بیشتر است. بنابراین توصیه می‌شود افراد از صرافی‌های غیرمتمرکز و استیبل کوین (ارزهای باثبات) دیگری به جز تتر استفاده کنند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0