فارس نیوز
1402/02/18
16:40
سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با نگاه بلندمدت باشد/ اصلاح بورس به زودی تمام خواهد شد

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، ریزش بورس به زودی تمام خواهد شد و بازار سهام، بازدهی بسیار خوبی را در بلندمدت نصیب سهامداران می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهایی که کاملا نزولی است، هنوز نتوانسته روند مشخصی به خود بگیرد. دلیل ریزش بورس در دو روز گذشته برای فعالان بازار سهام مبهم است.


اما ورود شرکت‌های حقوقی به صف‌های فروش و سپس حذف سفارش‌های خود در معاملات دیروز و امروز را می‌توان دلیل اصلی قرمزپوش شدن بورس دانست.


این بزرگترین ریزش شاخص کل بورس تهران در کل دوره ۵۶ ساله فعالیت بورس تهران است. ریزش ۵.۱۵ درصدی شاخص کل در یک روز دومین ریزش بزرگ درصدی تاریخ بازار محسوب می‌شود که در ۸ سال گذشته تکرار نشده بود.


برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، ریزش دو روز گذشته بورس در تاریخ بازار سهام بی‌سابقه بوده است. اینکه در یک روز شاخص کل بیش از ۱۲۵ هزار واحد ریزش کند با در نظر گرفتن جمیع شرایط نشانه هیجان بازار است.


این کارشناسان معتقدند، این اصلاح به زودی تمام خواهد شد. ریسک و نوسان در ذات بازار سرمایه است و سهامداران نباید تحت تاثیر ریزش فعلی شاخص بوس تصمیمات هیجانی بگیرند، بلکه باید نگاه بلندمدت داشته باشند؛ زیرا بازار، بازدهی بسیار خوبی را در بلندمدت نصیب سهامداران می‌کند.


* سهامداران صبور باشند


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: متاسفانه ترسی که ریزش سال ۹۹ در سهامداران ایجاد کرده است، شبیه خاطره‌ای هولناک است که به این راحتی از ذهن مردم پاک نخواهد شد.


وی ادامه دادک: فروش حجم عظیمی از برگه‌های سهم در صف خرید نمادهای شاخص ساز مانند یک ماشه عمل کرده و هراس جمعی در سرمایه‌گذاران خرد ایجاد کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بعد از رشد تقریبا ۸۰۰ هزار واحدی بورس، بازار هم مستعد چنین اصلاحی بود و مسیری طولانی را بدون استراحت طی کرده بود، به سرعت بازگشت.


گلستانی تصریح کرد: سهامداران باید صبور باشند، زیرا اکثر نمادها در صف فروش قرار دارند و هر لحظه ممکن است جهت عوض شود و سهامداران باید همان سهام را با قیمت بالاتر خریداری کنند.


در معاملات روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص بورس تهران ۱۲۵ هزار و ۷۶۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته سقوط کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۶ واحد پایین آمد.


* ریزش بی سابقه شاخص‌های عملکردی بورس


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش ۱۲۵ هزار و ۵۸۰ واحدی نسبت به روز گذشته به سطح دو میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۷ واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی ۵.۱۵ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۳۷ هزار و ۱۲ واحدی در رقم ۸۰۳ هزار و ۳۲۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۴.۴ درصد بوده است.


شاخص کل فرابورس با ریزش هزار و ۳۴۳ واحدی به رقم ۲۹ هزار و ۴۴۷ واحد رسید. شاخص هموزن فرابورس هم روند نزولی داشت و با ریزش ۷ هزار و ۷۸۰ واحد به سطح ۱۴۴ هزار و ۴۳۹ واحد رسید.


* خروج سنگین پول حقیقی به بورس


روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دومین روز کاری متوالی منفی شد و ۴ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.


امروز نماد وبملت (بانک ملت)، کالا (بورس کالا)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای تاصیکو (سرمایه گذاری صدر تامین)، خوساز (محورسازان ‌ایران خودرو) و فرود (فولاد شاهرود) اختصاص داشت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳۹ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲۳ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان بود که ۸۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۴۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۱ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان رسید.


* کاهش قیمت ۶۷۲ نماد در بورس


در پایان معاملات امروز، ۶۹ نماد با رشد قیمت و ۶۷۲ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.


در جریان معاملات روز دوشنبه، ۵۰ نماد صف خرید داشتند و ۵۸۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۲ درصدی نسبت به روز قبل به ۶۸۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸۳ درصدی به ۱۳ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0