سنا
1401/01/17
09:23
افزایش عمق مظنه‌ها و کارایی اطلاعاتی؛ گامی به سمت کاهش نوسانات بازار

مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر معتقد است یکی از مهمترین تحلیل‌ها در ریزساختارهای بازار، تعادل یا عدم تعادل در مظنه‌های خرید و فروش است که افزایش عمق می‌تواند به افزایش کیفیت تحلیل در این حوزه منجر شود، افزایش عمق مظنه همچنین می‌تواند نوسانات سهام را کاهش دهد، زیرا از این طریق افراد اطلاعات بیشتری داشته و نگرانی کمتری در خصوص نبود خریدار یا فروشنده خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، از روز ۱۵ فرودین سال جدید و طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، معامله‌گران آنلاین به تمام مظنه‌های خرید و فروش در سامانه‌های معاملاتی بر خط کارگزاران دسترسی پیدا کردند.


شایان ذکر است، پیش از این تنها ۵ مظنه سهام برای معامله‌گران برخط (آنلاین) نمایش داده می‌شد، اما با تحقق این مصوبه همه مظنه‌ها به طور نامحدود برای معامله‌گران قابل مشاهده است. موضوعی که به زعم کارشناسان بازارسرمایه با از بین بردن تبعیض، به نفع سهامداران خرد خواهد بود؛ همچنین با اطلاع از عمق مظنه‌ها سفارش‌گذاری سرمایه‌گذاران با آگاهی از میزان عرضه و تقاضا انجام می شود و تا حدی جلوی دستکاری قیمت توسط حقوقی‌ها و بازیگران سهام گرفته خواهد شد.


مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر در خصوص اثر افزایش عمق مظنه‌ها به خبرنگار سنا گفت: یکی از اهداف نهاد ناظر و ارکان بازار تمرکز بر دسترسی عادلانه و منصفانه در کنار تقارن اطلاعاتی عموم سرمایه‌گذاران و تحلیلگران به داده‌های بازار است؛ این حوزه مربوط به کارایی بوده و افزایش کارایی، هدف اصلی بورس ها است.


فرهنگ حسینی، افزود: طی سال‌های اخیر اقدامات موثر و مثبتی در این خصوص انجام شده و یکی از مهمترین این موارد، دسترسی برخط و پس از آن حذف «ددد» یا همان معاملات خرید گروهی بوده است؛ همچنین در ریزساختارها شاهد تغییر در «تیک سایز» یا همان حداقل تغییر قیمت بوده‌ایم که برای سهام با قیمت بالا از یک ریال تغییر کرد. انتشار برخط کدال نیز از سمت ناشر گام موثر و مثبتی در جهت شفافیت، حذف رانت و کارایی اطلاعاتی بوده است.


او در ادامه مظنه‌های معاملاتی را یکی از مهمترین ریزساختار های بازار دانست و گفت: مظنه های معاملاتی در زمان تصمیم‌گیری برای اجرا یا سفارش گذاری خرید و فروش، یکی از مهمترین ریزساختارها به شمار می‌روند. از گذشته دسترسی به کلیه مظنه های قیمتی در اختیار معامله‌گران در ایستگاه های معاملاتی بوده است. این موضوع گاه از سوی سرمایه گذاران و به خصوص سرمایه گذاران حقیقی به عنوان عدم دسترسی عادلانه به اطلاعات بازار و عدم تقارن اطلاعاتی مطرح شده بود.


این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: سال گذشته و در گامی رو به جلو، تعداد مظنه های قابل مشاهده از ۳ به ۵ مظنه افزایش یافت، اما اواخر سال ۱۴۰۰ سازمان بورس خبر از دسترسی کلیه معامله گران برخط در فروردین ۱۴۰۱ داد و اکنون دسترسی در میانه های فرورودین برای همه معامله‌گران برخط کارگزاری ها فراهم شده است.


حسینی تاکید کرد: دسترسی به عمق معاملات، تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سرمایه‌گذاران را بهبود می‌دهد، به نحوی که تمامی تحرکات خریداران و فروشندگان قابل رویت، بررسی و تحلیل است. این موضوع ضمن تقارن اطلاعاتی سبب می شود تا سفارشات غیرعادی از سمت تمامی فعالان قابل رویت بوده و معاملات غیرعادی به سرعت توسط همه فعالان دیده شود.


او ادامه داد: بنابراین انجام این نوع معاملات دشوار می‌شود و در عین حال واکنش سهامداران به تحولات در معاملات را تسریع می‌کند، زیرا به راحتی می‌توانند تحرکات را در سمت خرید یا فروش مشاهده کنند.


مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: یکی از مهمترین تحلیل‌ها در ریزساختارهای بازار، تعادل یا عدم تعادل در مظنه‌های خرید و فروش است که افزایش عمق می‌تواند به افزایش کیفیت تحلیل در این حوزه منجر شود؛ همچنین این موضوع می‌تواند نوسانات سهام را کاهش دهد، زیرا افراد اطلاعات بیشتری داشته و نگرانی کمتری در خصوص نبود خریدار یا فروشنده دارند.


لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0