بتاسهم
1400/06/10
16:23
سمیرا منصور، معاون مالی و اقتصادی صندوق عشایر در خصوص آخرین برنامه ها و استراتژی های این سهامدار عمده در فولاد خوزستان با بورس 24 گفت و گو کرد: اس...

سمیرا منصور، معاون مالی و اقتصادی صندوق عشایر در خصوص آخرین برنامه ها و استراتژی های این سهامدار عمده در فولاد خوزستان با بورس ۲۴ گفت و گو کرد:



استراتژی صندوق عشایر در سال های اخیر روی سهم فولاد خراسان چه بوده است؟



در دو سال گذشته سهم شرکت فولاد خراسان از پرتفوی صندوق عشایر بیش از ۳۰ درصد بود که این حجم از اتکا به عنوان یکی از ضعف های اصلی پرتفوی این صندوق شناسایی شد از این جهت تلاش شد تا با سرمایه گذاری های جدید و ایجاد تنوع بیشتر، پرتفوی متعادلی برای صندوق ایجاد شود. برای این کار طی دو سال اخیر سرمایه گذاری های مناسبی در شرکت های dps محور انجام شد و با رشد صورت گرفته در سهام خریداری شده در حال حاضر فولاد خراسان با سهم ۱۵ درصدی از پرتفوی همچنان سهم اول از ارزش روز پرتفوی صندوق عشایر را داراست و تنها شرکت تولیدی کنترلی این صندوق می باشد لذا نگاه ویژه ای به این شرکت می شود.


با توجه به حضور پررنگ این سهم در پرتفوی صندوق عشایر ، این شرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟


در سال های گذشته نسبت p/e این سهم بالاتر از میانگین صنعت بوده است ولی برآوردهای تحلیلی انجام شده نشان می دهد که اصلاح p/e مناسبی در این سهم انجام شده است و از طرف دیگر با رشد سودآوری صورت گرفته و با توجه به پروژه های در دست اجرا، جز سهام ارزنده و به قیمت گروه فلزات محسوب می شود.


مهمترین پروژه های این شرکت کدامند؟


فولاد خراسان در حال حاضر سهم ۵ درصدی از تولید میلگرد کشور و سهم ۵ درصدی نیز از تولید بلوم و بیلت کشور را در اختیار دارد که این سهم با بهره برداری از پروژه ۲.۵ میلیون تنی سنگان افزایش و تا ۱۰ درصد نیز قابلیت ارتقا خواهد داشت.



مهم ترین پروژه جاری در شرکت فولاد خراسان، پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان می باشد که در صورت بهره برداری، ارزش افزوده قابل توجهی را به این شرکت تزریق خواهد کرد. به زعم بنده این پروژه به تنهایی قادر است ارزش شرکت فولاد خراسان را دو برابر نماید. بهره برداری از پروژه سنگان بدلایل سلسله مشکلات متعدد نظیر خروج تکنولوگ (اتوتک) پروژه از کنسرسیوم ایریتک-کیسون بدلیل تحریم و بعد از آن تغییرات ساختاری در شرکت ایریتک به عنوان رهبر کنسرسیوم و رفت و برگشت ترکیبات سهامداری بین دولت و بخش خصوصی و همینطور تغییر نرخ قرارداد ناشی از گذشت زمان با تاخیر زیادی همراه بوده است که با رایزنی های و جلسات متعدد بخش عمده ای از این مشکلات حل شد و پیش بینی شده است تا ۱۵ ماه آتی به بهره برداری برسد و در حال حاضر درصد پیشرفت تعدیل شده پروژه ۲۵ درصد می باشد.


با توجه به قطعی برق در تابستان فولاد خراسان با این مشکل چگونه کنار امد؟تولید و فروش چه میزان تحت تاثیر قرار گرفت؟


همانطور که مستحضرید مشکلات متعدد ناشی از قطعی برق اغلب صنایع بخصوص صنایع معدنی را در فصل تابستان درگیر خود کرد ؛ فولاد خراسان نیز از این موضوع مستثنی نبود و علیرغم این قطعی های گسترده در مجموع تولیدات محصولات میانی و نهایی طی ۵ ماهه ابتدایی سال به دلیل تولیدات مناسب در فصل بهار شاهد افت تولید محسوسی نبوده ایم با این وجود طی دو ماه اخیر این افت وجود داشته است که با تدابیر انجام شده و از بین رفتن کامل قطعی برق دوباره شرکت رکورد تولیدات خود را خواهد زد. در بحث فروش نیز شاهد دو نکته مثبت در فولاد خراسان بوده ایم علیرغم افت ۶ درصدی میلگرد شاهد رشد ۱۹ درصدی در فروش شمش بوده ایم که سرجمع در ۵ ماهه ۳ درصد به لحاظ مقداری شاهد رشد فروش محصولات بودیم از سوی دیگر شرکت با شیفت محصولات به سمت صادرات به منظور بهره گیری از تقاضای مناسب همراه با رشد بیشتر قیمت های شمش در جهان توانست سود مناسبی نیز از این محل داشته باشد. پتانسیل دیگر شرکت فولاد خراسان در بخش عملیاتی طی سال جاری موجودی مواد اولیه با نرخ های مناسب و دولتی بویژه در بخش کنسانتره می باشد که این مهم در بهبود حاشیه سود شرکت خود را نشان داده و خواهد داد. در فصل بهار حاشیه سود ناخالص شرکت بیش از ۳۵ درصد بوده است که جز بهترین حاشیه سود در صنعت خود می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حاشیه سود ۲۰ درصد بوده است؛ رشد ۷۵ درصدی را در این آیتم شاهد هستیم. از طرف دیگر سال های گذشته نرخ شمش یا میلگرد فولاد خراسان در مقایسه با سایر شرکت های فولادی پایین تر معامله می شد که هیچ دلیل قابل توجیهی با توجه به کیفیت بالای محصولات فولاد خراسان وجود نداشت که این موضوع طی سال گذشته و امسال در جهت منافع سهامداران حل و قیمت ها منصفانه تعیین شد.


صادرات فولاد خراسان به چه سمت و سویی خواهد رفت؟


ادامه وضعیت سیاست صادراتی شرکت در ادامه سال بستگی به شرایط نرخ و تقاضای جهانی، بخشنامه های وزارت صمت در خصوص صادرات و با رعایت صرفه و صلاح شرکت توسط هیات مدیره شرکت تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای خبر

0
0