دنیای اقتصاد
1399/12/05
14:29
بازیگران اصلی تورم بهمن‌ماه 🟠 مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، گزارشی تحلیلی از روند شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهمن سال‌جاری ارائه کرده‌است....

بازیگران اصلی تورم بهمن‌ماه



🟠 مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، گزارشی تحلیلی از روند شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهمن سال‌جاری ارائه کرده‌است. بر اساس این گزارش اصلی‌ترین عوامل موثر بر تورم ماهانه بهمن، گروه‌های گوشت قرمز و گوشت ماکیان، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) و میوه و خشکبار بوده‌اند.



🟠 همچنین مشابه ماه‌های آذر و دی برای محاسبه تورم نقطه‌به‌نقطه به ترتیب تورم ثبت شده برای گروه‌های اجاره و حمل‌و‌نقل بالاترین ضریب اثرگذاری بر تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه را ثبت کرده‌اند.



🟠 در محاسبه تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه بهمن نیز به ترتیب گروه‌های اجاره و حمل‌و‌نقل، مشابه دی‌ماه، دارای بالاترین اثر بوده‌اند. بر اساس این گزارش با توجه به افزایش فاصله نرخ تورم پیش‌بینی شده و تحقق یافته، پیش‌بینی نرخ تورمی در ماه‌های آتی نسبت به ماه‌های قبل دشوارتر شده است.



🟠 در گزارش تحلیلی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی، چهار دلیل برای افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری بیان شده است؛ افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت دلار، افزایش تورم انتظاری که تورم کاذب را در پی داشته؛ افزایش تقاضای یکباره برای برخی از اقلام به علت شیوع بیماری کرونا.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/u۲۶۸۱۱



انتهای خبر

0
0