اقتصاد نیوز
1399/10/21
07:45
دو نشانه منفی یک علامت مثبت در بورس امروز

اقتصاد نیوز : دوباره جلسات حمایتی از بورس داغ شده اما برخی می گویند مسکن های تجویزی فایده ای ندارد و بورس مسیر خود را می رود از دید این گروه بازار در فاز نزول است اما برخی علامت ها هنوز کورسوی امیدی برای توقف جریان کاهشی بازار به حساب می آید.

به گزارش اقتصادنیوز، روز شنبه شاخص کل بورس ۲۴ هزار و ۸۱۲ واحد افت کرد و از مرز مهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عبور کرد. سوال سهام‌داران این است که شاخص تا کجا پایین خواهد رفت؟


بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های فراورده‌های نسوز آذر (کاذر) و سرمایه‌گذاری پارس توشه (وتوشه) با رشد ۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، کلر پارس (کلر)، صنعتی مینو (غصینو)، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و توزیع داروپخش (دتوزیع) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.


بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ملت (بیمه ملت)، قثابت (قند ثابت خراسان) و تپمپی (پمپ سازی ایران) در روز ‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس پتروشیمی ارومیه (شاروم)، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۶۱۲، تملی۷۰۱ و تملی۸۰۵ و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه ۹۸۰۵ بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضا ۴۸۴ میلیارد تومانی بسته شد که علامتی مثبت برای سهام‌داران بورس است.


صف های بورس

افزایش ارزش صف های خرید

در پایان معاملات اولین روز هفته، ارزش صف‌های خرید هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌چهار‌شنبه افزایش ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد.


کاهش ارزش صف های فروش

روز شنبه ارزش صف‌های فروش ۱۹ درصد کاهش یافت و به رقم هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.


بیشترین تقاضاها

روز شنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) با صف خرید ۲۵۶ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین عرضه‌ها

روز شنبه بیشترین صف فروش نیز برای سومین روز پیاپی به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۲۹ میلیارد تومانی داشت. پس از بانک دی، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و حآسا (آسیا سیر ارس) بیشترین صف فروش را داشتند.


صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

معاملات روز شنبه دارای یک نشانه مثبت و دو نشانه منفی بود. در روزی که ارقام شاخص‌های تابلوی بورس قرمزرنگ بودند روندهای درونی بازار سهام علامت‌های متفاوتی برای سهام‌داران داشت.


مازاد تقاضا

دیروز معاملات بورس با مازاد تقاضای ۴۸۴ میلیارد تومانی بسته شد که نشانه‌ای مثبت برای سهام‌داران است. روز گذشته ارزش صف‌های خرید هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌چهار‌شنبه افزایش ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش ۱۹ درصد کاهش یافت و به رقم هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.


افت ارزش معاملات

روز گذشته ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز چهار‌شنبه ۵۹ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۱۰ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید.


تداوم خروج پول حقیقی

در اولین روز کاری هفته باز هم شرکت‌های بزرگ بازار سهم بیشتری از خروج پول حقیقی داشتند. در این روز خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ۸۹۴ میلیارد تومان بود که رقم خروج نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان ۴۶ میلیارد تومان بود و ۸۴۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارح شد.


در مجموع روندهای درونی بازار نشان می‌دهند که شاخص بورس پتانسیل افت بیشتر را دارد. با شکسته شدن مرز حمایت مهم ۱.۳ میلیون واحدی، حال فعالان بازار در پی یافتن کف حمایت جدید هستند. در معاملات امروز اگر ارزش تقاضای بازار رشد کند و شاخص بورس از روند نزولی فعلی رها شود، سهام‌داران می‌توانند به ساخته شدن کف حمایت جدید امیدوار باشند. اما تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند که فعلا شاخص با سطح حمایت فاصله دارد و باید در انتظار ریزش بیشتر شاخص کل بورس تهران باشیم.


صف های بورس
انتهای خبر

0
0