بورس پرس
1400/11/23
00:00
مشخصات جامع شرکت ۱۰۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی

مشخصات جامع شرکت سیمان سفید شرق با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی که به تازگی در بازار دوم معاملات فرابورس درج و آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام شده، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت سیمان سفید شرق پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۸ بهمن با نماد "سفید" در گروه سیمان، آهک و گچ به عنوان صد و شصت و هشتمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.


معرفی شرکت


طبق بررسی های بورس پرس، شرکت سیمان سفید شرق ۲۰ آذر سال ۹۰ بصورت سهامی خاص و با سرمایه گذاری شرکت سیمان شرق، شرکت های گروه و شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و پس از تکمیل مراحل ساخت کارخانه اواخر سال مالی منتهی به مرداد ۹۳ به بهره برداری رسید. مرکز اصلی شرکت در تهران و محل کارخانه نیز در کیلومتر ۳۷ جاده سیمان مشهد واقع شده است.


موضوع فعالیت اصلی شامل تولید انواع سیمان سفید و خاکستری و رنگی، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن مجاز و هرگونه فعالیت صنعتی و معدنی و انجام معاملات بازرگانی که به موضوع شرکت مربوط باشد به همراه ارائه خدمات و آزمون‌های آزمایشگاهی سیمان سفید و خاکستری به مشتریان است.


شرکت ۸ شهریور سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید و دارای پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت صنعت به ظرفیت تولید سالانه ۳۱۵ هزار تن سیمان سفید و ۳۰۰ هزار تن کلینکر سیمان سفید است.


سرمایه و ترکیب سهامداران


۹۹.۹ درصد سهام به شرکت سیمان شرق تعلق دارد. سرمایه اولیه شرکت با ۱۴۴ نیروی انسانی، ۸ میلیارد تومان بوده که طی چهار مرحله افزایش سرمایه به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.


مزایای رقابتی شرکت



نحوه تامین مواد اولیه


مواد اولیه مصرفی شرکت کلسیت، سنگ کائولن، سنگ گچ، سنگ آهک و سیلیس بوده اما مواد اصلی مورد نیاز براساس مصرف آهک و سنگ کائولن است.


سنگ آهک: سنگ آهک مورد مصرف از معدن چاه سلیمان شرکت سیمان شرق تامین می شود که در این مورد توافقنامه ۳۰ ساله برای تامین سنگ‌آهک تنظیم شده است و شرکت بهای آن را بصورت ماهانه طبق قیمت تمام شده به علاوه ۲۵ درصد سود به شرکت سیمان شرق پرداخت می‌کند. ضمنا از معادن اطراف کارخانه نیز بررسی به عمل آمده تا در صورت کاهش کمیت و کیفیت آهک تحویلی از سایر معادن کمبود جبران شود.


نزدیک ترین معادن که شرکت می تواند از آنها سنگ آهک را تامین کند حداقل ۱۵۰ کیلومتر با شرکت فاصله داشته و موجب افزایش در هزینه حمل و در نتیجه افزایش هزینه ها می شود.


کائولن: جهت تهیه کائولن مصرفی، قراردادهایی برای تامین این ماده از تهیه کنندگان کائولن از معدن سمند کلاوگی و معدن تلاش نیشابور منعقد شده است. مقدار خرید در این قراردادها ۴۰ هزار تن سنگ کائولن طی ۷ ماه است که به ازای تحویل هر تن کائولن در محل کارخانه ۱۵۵ و ۲۰۰ هزار تومان می پردازد که این مورد موجب کاهش ریسک شرکت در مواد اولیه مصرف شده است.


در این قراردادها مشخصات شیمیایی کائولن تحویلی توسط پیمانکار مشخص و در صورت تخلف از این استانداردها و وجه التزامی در قرارداد تعیین شده است. برای ثبات در تامین مواد اولیه جهت خرید یا اجاره معادن کائولن پروژه تعریف و ۲۱ جبهه مدنی فعال و غیرفعال در استان بررسی و نمونه گیری شده و برای دو معدن مناسبتر، مراحل آزمایش وضعیت ذخیره در دست بررسی است.


سنگ گچ: جهت تهیه سنگ گچ نیز قراردادی ۱۰ ماهه با شرکت گچ فیروزه خراسان منعقد شده است. تحویل ۱۲ هزار تن گچ از طرف فروشنده تعهد شده که بصورت روزانه تحویل داده می شود. نرخ خرید هر تن نیز ۱۱۵ هزار تومان تعیین شده و در صورت منطبق نبودن محصول ارائه شده توسط فروشنده وجه التزامی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. از دیگر مواد مصرفی و مهم، کیسه های سیمان و جامبوبگ و جانبو پالت است که از شرکت‌های صنیع بافت و گلسان کیسه خریداری می‌شود.


فروش داخلی محصولات


کل فروش داخلی از تیر سال جاری در بورس کالا با قیمت های بورسی صورت می پذیرد و کلیه تخفیفاتی که سال‌های گذشته داده می‌شد، حذف شده است. افزایش قیمت فروش سیمان در سال جاری ۴۰ درصد بود. قیمت پایه در بورس کالا، نرخ های مصوب انجمن صنعت سیمان است که روی آن رقابت صورت می گیرد.


فروش صادراتی


طبق آخرین صورت مالی، ۴۳ درصد مقدار فروش صادراتی است که به کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، عراق، روسیه، قطر، ازبکستان و ... صادر می شود. در سال‌های اخیر به دلیل وضع قوانین جدید در کشورهای هدف، صادرات سیمان با مشکلاتی روبرو شده به همین دلیل شرکت ها تمایل بیشتری به صادرات کلینکر نشان دادند تا در کشور مقصد در واحدهای کلینکر سابی سیمان تولید شود.


با توجه به لزوم افزایش صادرات، شرکت سیمان سفید شرق علاوه بر تامین نیازهای داخلی ۳۰ درصد از ظرفیت فروش را به صادرات اختصاص داده است. با وجود صادرات سال گذشته به ۲۰ کشور علاوه بر اینکه بازاریابی و توسعه فروش به کشورهای شرق آسیا و حوزه خلیج فارس پیش بینی شده، افزایش حجم صادرات به مقاصدی با ارزش افزوده بیشتر مانند هند و روسیه هدف گذاری شده است. فروش صادراتی بصورت نقدی بوده و در موارد استثنا با تایید مدیرعامل و دریافت ضمانت نامه معتبر بصورت اعتباری نیز انجام می شود.


مصرف انرژی


الف) گاز: شرکت سیمان شرق دارای یک انشعاب گاز با فشار هزار پوند بر اینچ از خط انتقال شبکه گاز استان است که بعد از کاهش فشار در دستگاه های مربوطه، گاز با فشار مناسب در اختیار مصرف کننده ها قرار می گیرد. جهت تفکیک مصارف و مشخص شدن سهم هر یک از مصرف کننده های عمده، یک کنتور اصلی بر روی انشعابات اصلی داخل مجتمع نصب شده است. کارخانه سیمان سفید شرق نیز دارای کنتور مستقل بوده و بصورت لحظه ای میزان مصرف را بر اساس دما و فشار گاز به صورت دقیق محاسبه می کند.


مصرف کل سوخت گاز توسط مسئول کنترل شرکت گاز ثبت شده و بر اساس آن قبض گاز کل مجتمع صادر می شود که سهم مصرف سیمان سفید شرق برمبنای کنتور سیمان سفید و بر اساس نرخ شرکت گاز محاسبه و به شرکت سیمان شرق پرداخت می‌شود. جهت تفکیک انشعاب و خط گاز از TBS موجود با شرکت گاز منطقه خراسان مکاتبه شده و پس از بازدید به عمل آمده توسط مدیران مربوطه، تفکیک خطوط در دست کارشناسی است.


ب) مازوت: مازوت به عنوان سوخت جایگزین شرکت نفت خریداری و در مخازن موجود ذخیره می شود. حجم مخازن موجود در سیمان شرق بیش از ۳۵ میلیون لیتر است که این مخازن دو کوره خاکستری و یک کوره سفید را تغذیه می کند. جهت تفکیک مصارف هر کوره بر روی هر یونیت مازوت یک کنتور نصب شده که مصرف را بصورت لحظه ای نمایش می دهد. بهای خرید مازوت مصرفی کوره سیمان سفید و مبنای ثبت کنتور سیمان سفید به نرخ شرکت پخش فرآورده های نفتی هر لیتر مازوت محاسبه و به شرکت سیمان شرق پرداخت می‌شود.


ج) برق: اشتراک برای کارخانه سیمان سفید بصورت مجزا از خط ۲۰ کیلو ولت اختصاصی تامین شده که اشتراک به نام شرکت سیمان شرق بوده و از برق خطوط تولید شرکت سیمان شرق که ۶۳ کیلو ولت است کاملا مجزا است. برای خط ورودی سیمان سفید یک کنتور هوشمند نصب شده که مصارف سیمان سفید را بر اساس زمان پرباری، کم باری و میان باری محاسبه می کند. بهای برق مصرفی طبق تعرفه های شرکت برق و میزان مصرف کنتور سیمان سفید شرق محاسبه و به شرکت سیمان شرق پرداخت می شود. انتقال مالکیت انشا و خط ۲۰ کیلوولت در دست بررسی و مذاکره با شرکت توزیع برق است.


صورت سود و زیان



مقایسه با رقبا




سیاست تقسیم سود


شرکت سیمان سفید شرق شهریور سال ۹۳ به بهره برداری رسید و با توجه به اینکه تسهیلات زیادی داشت و استهلاک شناسایی شد در صورت های مالی باعث شد شرکت تا سال ۹۶ زیان ده باشد. زیان انباشته به ۵۰.۵ میلیارد تومان رسیده بود که در سال‌های اخیر به ۴ میلیارد تومان رسید.


با توجه به زیان انباشته در سال‌های فعالیت اخیر، سیمان سفید شرق نتوانسته تقسیم سود داشته باشد اما امید می‌رود در سال جاری از زیان انباشته خارج شود و بتواند بین سهامداران سود تقسیم کند. بنابراین سیاست تقسیم سود در سال مالی منتهی به مرداد ۱۴۰۰ تا به مقررات اساسنامه، قانون تجارت و تصمیم سهامداران در مجمع سالانه و طبق قانون تجارت حداقل ۱۰ درصد سود شرکت است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0