اقتصاد آنلاین
1400/04/26
01:55
مهم ترین اخبار بورسی هفته

در این گزارش اخبار مهم بورسی در هفته‌ای که گذشت بررسی شده و به آخرین اخبار سهام عدالت، بورس کالا، سازمان بورس و تغییرات اخیر آن اشاره می‌شود.

اقتصاد‌آنلاین- سیده زینب رزم گیر؛ این هفته نیز بازار سهام به رشد خود ادامه داد و شاهد سه روز سبز و دو روز قرمز بود. پذیرش‌ها همچنان در بورس کالا برقرار بود و مجامع عمومی عادی سالیانه تعدادی از شرکت‌ها برگزار شد. در ادامه به مشروح مهم‌ترین اخبار بورسی هفته پرداخته می‌شود.


ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۷۳۷هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۱۱۵هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۴۲هزار تومان رسیده است.


سهام عدالت قابل انتقال نیست

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت گفت: به لحاظ قانونی در بازار سرمایه موضوعی به عنوان انتقال سهام عدالت وجود ندارد، مگر آنکه سهامدار فوت کرده و سهام به وراث انتقال یافته باشد و یا اینکه خرید و فروشی انجام شود. او بیان کرد: در خصوص انتقال سهام عدالت به پرتفوی کارگزاری‌ها، سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند و نماد آنها باز است، با انتخاب تغییر کارگزار ناظر و به دنبال آن حضور در پرتفوی کارگزاری، معاملات خود را انجام دهند.


ایجاد سامانه‌ای برای انتقال سهام عدالت به وارثان

حسین قشمی، مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی گفت: با برگزاری جلسات متعدد همکاران واحد حقوقی قوه قضاییه و واحد فناوری اطلاعات شرکت، سامانه ای در جهت انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد. او بیان کرد: برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضاییه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می برند مشخص شود که امیدوارم این موضوع در سال جاری عملیاتی شود.


قشمی بیان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از سهامداران در سامانه سجام ثبت نام نکرده بودند، قرار بر این شد تا ابتدا از طریق سامانه ، شبا آنها را استخراج کنیم و چنانچه شماره شبا در آن موجود نباشد از طریق سایت سهام عدالت و شباهایی که از طریق سازمان خصوصی سازی در اختیار ما قرار داده شده، بتوانیم سود را به حساب این افراد واریز کنیم.


سپید کشف قیمت شد

عرضه اولیه سهام شرکت سپید ماکیان روز چهارشنبه با شرکت ۲میلیون و ۸۳۵هزار و ۶۹۴کد انجام شد. به این ترتیب به هر کد ۴۴سهم(معادل ۹۴۲هزار ریال) به قیمت۲۱٬۰۰۰ریال تخصیص پیدا کرد.


طرح بیمه پرتفوی سهامداران متضرر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اینکه افرادی سهامی را بالاتر از ارزش واقعی آن خریداری کردند یک ناراحتی ایجاد می‌کند و اینکه مجبور شوند همان سهام را کمتر از قیمت واقعی آن به فروش برسانند ناراحتی مضاعفی را به ویژه برای سهامداران خرد موجب می‌شود. بنابراین طرحی را به اجرا رساندیم مبنی بر اینکه کسانی که تا اردیبهشت ۱۴۰۱ پرتفوی خود را حفظ کنند، می‌توانند از تضمین سود ۲۵ درصدی استفاده کنند.


به گفته او در حال حاضر امکان اختیار فروش تبعی بر روی سهام وجود دارد و بسیاری از ناشران برای اینکه از سهام خود حمایت کنند اوراق اختیار فروش تبعی منتشر می‌کنند و اطلاعیه آن هم در کدال ثبت می‌شود.


رئیس سازمان بورس گفت: ما این اوراق فروش بر سهام را به اوراق اختیار فروش بر روی پرتفو تبدیل و برای اینکه مفهوم آن برای سهامدار خرد پیچیده نباشد، این اقدام حمایتی را نوعی بیمه پرتفو معرفی کرده‌ایم. در واقع از ابزار متعارف اختیار فروش تبعی برای این منظور استفاده شده است.


معاملات آتی واحدهای صندوق طلا با سررسید مهر ماه راه اندازی می‌شود

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس تحویل مهر ماه سال جاری خبر داد؛ به این ترتیب دومین سررسید قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا از روز سه شنبه هفته آینده ۲۲ تیر ماه آغاز می شود.


براساس این اطلاعیه، معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس تحویل مهر ماه ۱۴۰۰ از روز سه شنبه ۲۲ تیر ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۷ مهر ماه قابل معامله خواهد بود.


قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۴۱ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.


ضرورت اعلام اطلاعات پالایشی ها پیش از برگزاری مجمع

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پی اعلام ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی مبنی بر عدم ارائه صورت های مالی در موعد مقرر که ناشی از عدم اعلام نرخ های نفت خام سه ماهه پایانی سال ۹۹ از سوی وزارت نفت است، نامه‌ای فوری و مهم به بیژن زنگنه، وزیر نفت ارسال و خواهان رفع این مانع و امکان برگزاری مجمع سالانه شد.


براساس این نامه، در صورت عدم اعلام قیمت خوراک و فرآورده های پالایشی، شرکت‌های پالایشی جهت تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ با چالش‌های اساسی روبرو خواهند شد.


ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در همین رابطه گفت: شنبه مجامع شرکت ها برگزار می شوند. طبق قانون تجارت، این شرکت ها از ابتدای سال به مدت چهار ماه فرصت دارند تا مجامع را برگزار کنند و اکنون که هشت روز تا پایان تیر ماه باقیمانده است طبق قانون به هیچ عنوان نمی توانند تاخیری در برگزاری مجامع داشته باشند.


عاشوری بیان کرد: در هفته جاری، مجامع ۰ شرکت بزرگ که جزو انجمن صنایع پالایشی هستند، برگزار می شود. اما تنظیم صورت مالی شرکت ها به دلیل عدم اعلام نرخ خوراک پالایشی ها دچار اختلال شده است که همین امر به مراتب زمینه ساز مشکل برای سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، صاحبان سرمایه و ذینفعان خواهد شد.


او تاکید کرد: اگر نرخ خوراک پالایشی ها در سه ماه آخر سال ۰۰ اعلام نشود، شرکت ها ناچار می شوند تا قیمتی را به صورت میانگین پیش بینی و مجامع را برگزار کنند، در حالی که تعیین قیمت به این صورت قابل اتکا نیست و فعالان بازار می توانند نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشند.


مکانیزم شفافیت در تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از مسیر بورس انرژی

علی نقوی، مدیر عامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: ماده ۲۴ قانون رفع موانع تولید، ساز و کار بورس انرژی را برای عرضه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه ها در اولویت قرار داده است و این موضوع به صراحت در قانون رفع موانع تولید اعلام شده است. به گفته او عرضه خوراک پالایشگاه ها در بورس انرژی ایران موجب تعیین وضعیت نرخ خرید خوراک و شفافیت بیشتر صورت های مالی پالایشگاه ها، افزایش درآمد ناشی از تخفیف دو درصدی نرخ خوراک می شود.


نقوی گفت: دولت مجری قوانین مصوب است و انتظار می رود در راستای افزایش شفافیت اقتصادی کشور شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران ملزم به اجرای قوانین بالادستی شوند، همچنین از سوی دیگر انجمن صنفی پالایشگاه های کشور هم باید مطالبه گر و پیگیر عرضه خوراک از طریق بورس باشند.


کارمزد صندوق ها عملکرد محور شد

میثم فدایی از عملکرد محور شدن کارمزد صندوق‌های سهامی طی یک ماه آینده بعد از انجام اقدامات نرم افزاری خبر داد. کارمزد عملکرد به طور روزانه حساب می شود و در یک حساب حسابداری و نه بانکی، ذخیره و تعدیل شده و در اخر سال مالی صندوق قابل برداشت برای مدیران صندوق است. این اقدام سبب می شود تا در انتهای سال میزان دقیقتری از بازده صندوق ها مشخص شود.


عدم دسترسی افراد خارج از کشور به TSETMC برطرف شد

روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: عدم دسترسی افراد خارج کشور به مهمترین و اصلی ترین سایت بازار سرمایه یعنی TSETMC، تصمیم موقتی بوده و از اول هفته جاری به دلیل لزوم بروز رسانی زیرساخت های سایت و ارتقا سطح امنیت و با هماهنگی سازمان بورس رخ داده است.


مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با اعلام علت عدم دسترسی افراد خارج از کشور به مهمترین سایت بازار سرمایه یعنی TSETMC از رفع این محدودیت موقتی از سه شنبه خبر داد .


تغییر دستورالعمل ارزیابی مشاوران در سال ۱۴۰۰

حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس گفت: برای سال ۱۴۰۰ دستورالعمل ارزیابی مشاوران پذیرش تغییر می‌کند. او بیان کرد تلاش بر این است که در دستورالعمل جدید علاوه بر معیارها و روش‌های ارزیابی، از رویکرد سیستماتیک و مستمر برای ارزیابی‌ها استفاده شود و مشاوران پذیرش بصورت مستمر در جریان نتایج ارزیابی‌ها و بازخوردهای فرابورس قرار بگیرند تا بهبود مستمر در فرایندهای مشاوران پذیرش صورت گیرد. او به این موضوع اشاره کرد که سازمان بورس مجوز مشاور پذیرش را صادر می‌کند و نتایج ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌های فرابورس به عنوان یکی از متغیرهای موثر در اعطا و تمدید مجوز مشاوران پذیرش است. همچنین او از اینکه تغییر دستورالعمل ارزیابی مشاوران پذیرش و سیستماتیک شدن ارزیابی در برنامه سال جاری است خبر داد و گفت که تا شهریورماه اجرایی خواهد شد.


سود ۳۰۰شرکت بورسی به صورت متمرکز واریز می شود

محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: امسال سود سهام ۳۰۰ شرکت بورسی به صورت متمرکز از طریق سجام واریز می‌شود. او بیان کرد: واریز سود به صورت متمرکز و خودکار انجام می‌شود و ما طرحی در دست داریم که تا آخر سال ۱۴۰۱ سود همه شرکت‌های بورسی از طریق سامانه جامع توزیع سود سمات و به صورت متمرکز به حساب سهامداران واریز شود. زیرا این روش علاوه بر اینکه برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر کم‌هزینه و کم‌دردسر است، سهامداران نیز به راحتی سود سهام تقسیم شده در مجامع به حساب آنها واریز خواهد شد.


او گفت: الان فصل برگزاری مجامع اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی است و امیدوار هستیم با همکاری شرکت سپرده‌گذاری سودهای این شرکت‌ها به حساب سهامداران به صورت متمرکز واریز شود.


هیچ محدودیتی برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس وجود ندارد

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت‌هایی که شرایط پذیرش داشته باشند، می‌توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند و هیچ محدودیتی از سوی بورس برایشان وجود ندارد. این شرکت‌ها تنها باید از شفافیت بیشتری برخوردار باشند، زیرا مردم به تابلوی بورس اعتماد می‌کنند. بنابراین، سودهایی که شرکت‌ها اعلام می‌کنند، باید واقعی باشد تا اعتماد مردم بیشتر جلب شود.


صحرایی گفت: شرکت‌ها در استانداردهای حسابداری و گزارش‌گری مالی باید همه موارد را رعایت کنند و هرچه شفاف‌تر باشند می‌توانند در بورس سهام خود را عرضه کنند. همچنین او اشاره کرد: شرکت‌هایی که شفافیت مالی بیشتری داشته باشند، می‌توانند به لیست شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه افزوده شوند و سهام خود را در بورس ارائه کنند.


ضرورت برگزاری مجامع الکترونیک برای ناشران بورسی و فرابورسی

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در سامانه دیدار تمامی فرایندهای مجمع از لحاظ قانونی و حقوقی به منظور مشارکت سهامداران در رای‌گیری دستور جلسات مجمع پیاده‌سازی شده و قابلیت پخش زنده مراسم نیز در قالب استریمینگ تنها یکی از امکانات این سامانه است.


او بیان کرد: این امر کمک می‌کند تا با مشارکت حداکثری سهامداران از جای جای کشور در فرایند برگزاری و رای‌گیری صورت‌جلسات مجمع، شاهد افزایش شفافیت و دقت در برگزاری این رویداد مهم برای ناشران بورسی و فرابورسی باشیم.


هامونی گفت: از طریق سامانه دیدار فرابورس بیش از یک هزار نفر از سهامداران به صورت مجازی در مجامع فرابورس حضور یافتند و در فرایند رای‌گیری تمامی صورت جلسات مجمع اعم از انتخاب هیات‌رئیسه، تقسیم سود، انتخاب حسابرس و .... مشارکت حداکثری کردند.


نخستین دوره آموزشی ویژه ناشران بورسی برگزار می‌شود

مدیرعامل مرکز مالی ایران گفت: مرکز مالی ایران با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران نخستین دوره آموزشی در زمینه موضوعات روز و مورد نیاز ناشران بورسی را برای اعضای هیات مدیره و مدیران عامل برگزار می‌کند.


بازگشت سریع بازار سرمایه به حالت عادی با کاهش دخالت‌های خارج از بورس

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: کالاهایی که برای خرید از خارج درخواست دارند، به عنوان کالای صادراتی محسوب می شوند و در سبد بورسی قرار دارند، جزو شرکت هایی هستند که سهام آنها مورد استقبال سرمایه گذاران است و در کنار آن از ریسک کمتری برای سرمایه گذاری برخوردارند.


لاهوتی گفت: هر چه اظهارنظر و دخالت های خارج از بورس مانند اظهار نظر دولتی ها و مجلسی ها نسبت به معاملات بورس کمتر شود بازار سریعتر به شرایط عادی خود بازمی گردد و شاهد افزایش حضور شرکت ها در بورس خواهیم بود. همچنین بیان کرد که ورود بیشتر شرکت ها به بورس و فعالیت شفاف آنها نشان دهنده این است که فضای کسب و کار بهتری را در بازار شاهد خواهیم بود. همچنین او اشاره کرد دولت بعدی بنا بر شرایط سیاسی کشور و موضوع برجام می تواند تغییرات مهمی را در عرصه صادرات کشور ایجاد کند.


ساماندهی و شفافیت زنجیره فولاد در حال تحقق است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طی سال‌های گذشته پرداخت یارانه به بخش‌های مختلف اقتصاد و تولید به توزیع رانت منجر شده است اما با ورود کالاهای مختلف به بورس شاهد واقعی‌سازی قیمت‌ها و تحقق شفافیت در اقتصاد هستیم. به گفته او عرضه سنگ آهن در بورس کالا به معنای هدفمندکردن تولید و سرمایه گذاری در زنجیره فولاد است تا به نوعی از محصول ابتدایی تا نهایی در زنجیره فولاد، حمایت شود.


گندله گهر زمین و سنگ آهن دانه بندی رباط بورس کالایی شد

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش گندله سنگ آهن شرکت سنگ آهن گهر زمین و سنگ آهن دانه بندی شرکت سنگ آهن مرکزی رباط در بازار اصلی این بورس خبر داد. براین اساس گهر زمین پس از پذیرش کنسانتره خود این بار گندله را در بورس کالا پذیرش کرده تا از سازوکار شفاف عرضه و تقاضا در کشف قیمت و معاملات خود استفاده کند.


نخستین عرضه آهن اسفنجی «فولاد خوزستان» و گندله و کنسانتره «گهر زمین» در بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران یکشنبه ۲۰ تیرماه برای نخستین بار میزبان عرضه ۸۵ هزار تن گندله سنگ آهن و ۵۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن شرکت گهرزمین و همچنین ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان است.


پذیرش شمش فولادی فولاد زرند ایرانیان در بازار اصلی

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از پذیرش شمش فولادی شرکت فولاد زرند ایرانیان در بازار اصلی این بورس خبر داد؛ همچنین سه پذیرش جدید نیز در بازار فرعی انجام شد.


پذیرش سیمان عمران انارک و زابل در بازار اصلی بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش محصول دو شرکت سیمانی شامل شرکت سیمان عمران انارک و شرکت سیمان زابل در بازار اصلی این بورس خبر داد؛ بدین ترتیب جمع سیمانی‌های پذیرش شده در بورس کالای ایران به عدد ۳۴ رسید.


پذیرش آهن اسفنجی فولاد خوزستان در بورس کالای ایران

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کالای آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت. تا پیش از این و در سال جاری آهن اسفنجی (بریکت) پارس پولاد یاران و آهن اسفنجی خام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مربوط به فولاد میانه در بورس کالای ایران پذیرش شده بودند.


مبنای قراردادهای سرمایه گذاری معادن باید بورس کالا باشد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران گفت: اگر همه موافق باشند، بهتر است سنگ آهن در بورس کالا کشف قیمت شود. این که گران یا ارزان شود، براساس عرضه و تقاضای واقعی داخل کشور اتفاق خواهد افتاد و همه چیز شفاف می‌شود.


او بیان کرد: فکر می‌کنم معیار بورس کالا اگر از لحاظ حجم معاملات تقویت شود و افزایش پیدا کند، می‌تواند مرجع خیلی خوبی برای قراردادهای آتی سنگ‌آهن باشد اگر هم مجوزی به ایمیدرو برای اصلاح فرمول قیمت سنگ آهن داده شود، فکر نمی‌کنم سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران تعارضی با این که قیمت‌ها از طریق بورس کالا کشف شود، داشته باشد. اگر بورس کالا را مرجع قرار دهیم، تمام مشکلات حل خواهد شد.


بورس انرژی می تواند برطرف کننده بخشی از مشکلات برق کشور باشد

حمیدرضا صالحی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: باید تصمیمات جدیدی از طریق بورس انرژی و نیروگاه های غیردولتی که آماده هستند تا برق را به دور از مداخله دولت در بورس به فروش برسانند، اتخاذ شود تا صنایع مختلف در کشور از این برق استفاده و بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند.


او تشریح کرد: بسیاری از صنایع حاضر در بورس مصرف کننده انرژی هستند و حتی برخی از صنایع مانند پتروشیمی، سیمان، فولاد که وابستگی شدیدی به برق دارند در بورس حضور دارند؛ بنابراین قطعی برق که تولید آنها را مختل می کند به مراتب در سهام آنها در بورس تاثیرگذار خواهد بود.


قراردادهای کشف پریمیوم، عاملی برای مصونیت صنایع از نوسانات بازار

جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: قراردادهای کشف پریمیوم می‌تواند عاملی برای بهبود برنامه‌ریزی تولید پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی باشد و این واحدها را از نوسانات لحظه‌ای بازار مصون دارد. همچنین او بیان کرد: قراردادهای کشف پریمیوم برای بالادست دستاورد مهمی مانند برنامه ریزی برای تولید را به همراه خواهد داشت و این واحدها می توانند برای شناسایی دقیق نیاز بازار داخل وارد این قراردادها شوند. علاوه بر این تعهدات عرضه، عرضه کنندگان نیز با وجود چنین قراردادهایی به صورت ساده تری قابل برنامه ریزی خواهد بود.


به گفته جهرمی در قراردادهای کشف پریمیوم قیمت در سررسید تحویل مشخص می شود و کسانی وارد این رقابت می شوند که بخواهند در آن زمان سررسید و بازه زمانی مد نظر خود، محصول را تحویل بگیرند. همچنین حسن این قراردادها نسبت به قرارداد سلف این است که در قراردادهای سلف، خریدار ناچار است که همه پول را پرداخت کند و با توجه به ریسکی که بازار دارد، افزایش قیمت ها می تواند به ضرر عرضه کننده و کاهش قیمت ها به ضرر خریدار خواهد بود.


انتهای خبر

0
0