بورس پرس
1399/10/01
14:50
گزارش امروز بازار سهام و اثر لایحه بودجه و رشد کامودیتی ها در رشد بورس

با آغاز چهارمین فصل سال احتمال می رود لایحه حاشیه ساز دولت منجر به تحمیل کسری بودجه نا متعارف بر اقتصاد شده و در کنار رشد بهای کامودیتی، راه تداوم صعود تورمی بازارسرمایه فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش ۰.۱۹ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. دیروز داد و ستد‌های پاییزی بورس تهران در حالی خاتمه یافت که شاخص‌کل با رشد ۷ درصدی همراه شد لکن به دلیل عملکرد منفی در دو ماه ابتدایی این فصل در مجموع شاهد عقبگرد ۹.۸ درصدی این نماگر بودیم.


افتی که عمدتا از سوی بزرگان کالایی به این نماگر تحمیل شد. این در حالی است که شاخص‌کل هم‌وزن که نشان از اثرگذاری یکسان نمادها دارد عملکردی متفاوت داشته و در مجموع فصل پاییز رشد ۷.۷ درصدی را ثبت کرده است. در مجموع فصل سوم سال حدود ۱۷هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد .


برای آخرین فصل سال این احتمال وجود دارد که بودجه جنجال برانگیز دولت منجر به تحمیل کسری بودجه نامتعارف بر اقتصاد شود و در کنار رشد بهای کامودیتی در بازارهای جهانی راه را برای تداوم صعود تورمی بازار سرمایه در سه ماه پایانی سال ۹۹ فراهم کند. در دوره های گذشته نیز شاهد این مهم بودیم و دست کم یکی از عوامل مهم رونق بورس و فرابورس در ماه‌های پایانی سال ۹۸ این موضوع بوده است .


طی چند روز آتی گزارش های ماهانه از راه می رسند و شرکت هایی که شرایط بنیادی مناسب و ظرفیت سود آوری خوبی دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت که این موضوع می تواند با ورود نقدینگی جدید نیز همراه شود.


در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش ۲ هزار و ۶۸۵ واحدی به کانال یک میلیون و ۴۳۶ هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش ۴۶۲۳ واحدی به ۴۵۲ هزار و ۴۶۲ واحد رسیدند. نماد‌های " شستا، خودرو، فولاد " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۰.۷ و ۵.۵ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " کاما" به مبلغ ۵۰۲ میلیارد تومان بود.


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " به ترتیب با قیمت های منفی ۱.۹۴، ۲.۰۶ و ۰.۲ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد ، فملی" با قیمت های منفی و مثبت ۱.۲۴ و ۰.۰۶ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا، شبندر " با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات دو نماد "خودرو،خساپا" پر عرضه ظاهر شدند و با قیمت های منفی ۳.۷ و ۳.۵ درصد به کار پایان دادند.


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوساناتی همراه بودند. مس به محدوده قابل توجه ۷۹۳۵ دلار، روی به ۲۸۷۷ دلار و هر انس طلا به ۱۹۰۲ دلار رسید. کشف یک گونه جدید و با قابلیت سرایت سریع ویروس کرونا در انگلیس باعث شده هر بشکه نفت برنت با حدود ۳ درصد کاهش در محدوده ۵۰.۵۵ دلار معامله ‌شود و نفت خام WTI نیز با حدود ۳ درصد کاهش به ۴۷.۶۷ دلار در هر بشکه رسیده است .


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۲ میلیون تومان گزارش شده است .


بررسی چند رویداد:


طبق آخرین آمار دفتر آمار وزارت صنعت در ۸ ماهه سال جاری حجم کل سرمایه گذاری خارجی ۱۰۲۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۱.۲ درصدی داشته است.


قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۶۸ ریالی به دلار ۲۵۶۵۹۶.۵ ریالی اعلام شد.


رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد از جلسه با وزیر صنعت و پیشنهاد صادرات ۶۰ درصد محصولات فولادی خارج از بورس کالا و فروش ۴۰ درصدی در داخل بورس باتوجه به ارز آوری خبر داد.


رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: شنبه آینده درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رای‌گیری خواهد شد.


کمیسیون انرژی مجلس با انتشار اوراق سلف نفتی در بودجه مخالفت کرد.


خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: برجام مذاکره مجدد نخواهد شد و طرف‌های برجامی به انجام تعهدات برگردند. ایران درباره امنیت ملی و مصالح ملی با کسی مذاکره نمی‌کند و گمانه‌زنی‌ها منطبق با واقعیات نیست.


جلسه شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه عصر امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0