مبین تحلیل
1399/12/13
09:52
📌#نیروگاه 🔸مجلس در لایحه بودجه 1400، تبصره 15 بند الحاقی، تهاتر بدهی تولیدکنندگان برق به صندوق توسعه ملی با طلب آنها از شرکت‌های دولتی مورد بررسی...

📌#نیروگاه



🔸مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰، تبصره ۱۵ بند الحاقی، تهاتر بدهی تولیدکنندگان برق به صندوق توسعه ملی با طلب آنها از شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار داده است که طبق این تبصره متناسب با اقساط سررسید شده صندوق توسعه ملی بخشی از برق صادراتی (تا سقف ۳۰٪) به عنوان برق تولیدی تولیدکنندگان برای بازپرداخت اقساط سررسید شده به حساب ارزی صندوق توسعه ملی واریز شود.



🔸در چند سال اخیر نیروگاه های خصوصی، برق را تولید و به وزارت نیرو که خریدار انحصاری است تحویل می دهند. بخشی از برق در داخل مصرف و بخشی نیز صادر می شود که ارز حاصل از صادرات در اختیار دولت است و هیچ مبلغی از ارز صادراتی به نیروگاه های خصوصی تولیدکننده برق پرداخت نمی شود. علاوه بر این حتی بابت برق تحویلی، وزارت نیرو به این نیروگاه بخشی از بهای ریالی برق تحویل گرفته را نیز نپرداخته است.



🔸در پی جهش نرخ ارز اکنون سرمایه گذاران نیروگاه های خصوصی تبدیل به بدهکاران عمده به نظام بانکی و در نهایت صندوق توسعه ملی شده اند در حالیکه نه تنها درآمد ارزی ندارد بلکه حتی بخشی از بهای برق تحویلی به دولت به ریال را هم دریافت نکرده اند.



🔸با توجه به رشد روز افزون مصرف برق در کشور و وجود ظرفیت خالی در این صنعت از یک سو و عدم سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی در خصوص تولید برق میتواند از جمله عواملی باشد که دولت نسبت به اجرایی کردن این مصوبه ترغیب شود.


همچنین افزایش نرخ برق صنایع به ۳۰۰ تومان نیز میتواند از جمله سیاست های ترغیبی برای سرمایه گذاری در این صنعت نیز باشد. از طرفی این افزایش نرخ میتواند در ادامه منجر به افزایش نرخ انرژی فروش های تضمینی به بالای ۵۰۰ تومان و انرژی های تجدید پذیر به محدوده ۲۰۰۰ تومان شود. در نهایت سودآوری شرکت های یوتیلیتی محور همچون #مبین #بفجر که یکی از محصولات آنها عرضه برق به صنایع پتروپالایشی است نیز میتواند به نسبت زیادی تحت تاثیر قرار گیرد.



#وهور #بمپنا #بزاگرس #بکهنوج #مبین #بفجر #بگیلان


➖➖➖➖➖➖➖

انتهای خبر

0
0